fbpx

25 januari 2021

#8 Debra van Dsocials over Instagram

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Ik organiseer sinds 2017 workations (business retreats) in Marrakech en Debra is in 2019 meegegaan als deelnemer. Debra is Instagram Expert en leert ondernemers hoe je Instagram kunt inzetten voor jouw bedrijf. Tijdens de workations werk je met een groep vrouwelijke ondernemers aan je business. Ruim één jaar later ga ik opnieuw met haar in gesprek. Waar staat zij nu in haar business? En vooral; hoe gebruikt zij Instagram? Wat werkt wel en niet? Welke tips heeft zij voor jou?

Debra is in het afgelopen jaar ontzettend gegroeid met haar bedrijf, en ik ben benieuwd naar wat ze het allerleukste vind aan ondernemen. Hierop antwoordde ze: “Om te vertrouwen op mijn eigen keuzes en de vrijheid”. Debra vind het echt het allerfijnste dat ze kan doen wat ze zelf wilt. “Er is niemand die tegen mij zegt wat ik wel of niet mag doen. En ik ben echt aan het werk voor mijn eigen dromen”. Ze vertelt me dat ze echt de vrijheid heeft om haar eigen keuzes te maken, haar eigen klanten uit te kiezen en te werken wanneer ze zelf wilt.

Werken wanneer je wilt

Zo werkt Debra absoluut niet de standaard 9-5 tijden. Voor Debra betekent haar vrijheid echt dat ze kan doen en laten wat ze wilt, en dus ook extra tijd kan besteden aan de mensen van wie ze houdt. “Het leven is geen generale repetitie, het is niet dat je nog een tweede kans krijgt”. Daarom is Debra haar lievelingsboek ook Werkweek van 4 uur

Het geheim van Debra om gelukkig en productief te zijn is eigenlijk om niet te veel te werken. Debra werkt liever een paar uurtjes heel hard, dan heel veel uren achter elkaar. “Ik denk dat ik per dag ongeveer 5 uur echt werk. En voor de rest ben ik eigenlijk met andere dingen bezig. Zo is sporten voor mij bijvoorbeeld echt heel belangrijk”. Debra doet haar kleine taken (zoals mail en dm’s) het liefst maar 1 of 2 keer op een dag. Dit zorgt ervoor dat deze taken niet meer in haar hoofd zitten, waardoor ze weer productief verder kan werken met de rest van haar to do lijst. 

Authentiek zijn op Instagram

Tijdens het gesprek hebben we het even over een gebeurtenis tijdens de workation waar Debra aan heeft deelgenomen. De eerste dag van mijn workations vraag ik altijd aan alle deelnemers of ze voor iedereen een eerste indruk willen schrijven over de andere deelnemers. Aan het einde van de week doen we deze opdracht opnieuw, zo krijgt iedereen een duidelijk beeld over hoe andere mensen jou zien.

Ook voor Debra was dit een echte eye-opener, en sindsdien heeft ze zich veel meer open kunnen stellen op Social media. Debra legt me ook uit: “Veel mensen vonden mij grappig, maar ik dacht altijd dat ik een irritante flapuit was. Ik dacht altijd dat ik grapjes maakte die ik beter niet kon zeggen, maar dat was dus helemaal niet zo, waardoor ik veel meer mijzelf heb kunnen omarmen en dit ook aan de buitenwereld heb durven laten zien”. Voor Debra is dit nu ook echt een stukje personal branding geworden, want iedereen die haar online ziet weet precies wat ze van haar kunnen verwachten en wie ze is. 

Debra is op haar eigen account dus heel persoonlijk. Ik ben benieuwd waarom ze zoveel persoonlijke content deelt. “Ik denk dat ik op deze manier juist de connectie met mijn volgers leg. Ik ben ook gewoon een mens, en ik ben gewoon Debra met mijn rare trekjes. En ik denk dat het belangrijk is om te kijken wat jouw doelgroep is, en mijn doelgroep kan dit wel echt waarderen”. Volgens Debra ligt de kracht echt bij jezelf zijn. Door te delen wat jij misschien spannend vindt maak je volgens Debra wel echt de connectie met jouw ideale klant. 

Onzekerheid

Debra’s onzekerheid zit vooral in de toekomst. “Ik dacht altijd, als ik deze omzet heb behaald ben ik tevreden, maar dit is niet hoe het werkt. Altijd ben je bezig met het verbeteren en groter worden, het is nooit goed genoeg. Nu zit ik vooral met de druk van volhouden. Ik moet dit volhouden, ik moet blijven ontwikkelen, en hier kan ik wel echt de druk van voelen”. Ze zou wel iets meer van het proces willen genieten, legt Debra uit, in plaats van alleen maar streven naar nieuwe doelen. 

Debra is in de loop van haar carrière uitgegroeid van jong, onzeker meisje met faalangst naar de vrouw die ze nu is, met een bedrijf dat goed loopt wat ze in minder dan twee jaar heeft opgezet. “Ik kan nu vertrouwen op mijzelf en ik heb veel meer zelfvertrouwen, dus ik ben wel het meest trots op mijzelf”.  Deze groei is voor Debra echt in de loop van de tijd gekomen. Vroeger wist ze niet waar ze nou echt goed in was, maar eindelijk heeft ze dat gevonden. “Daarnaast heb ik achteraf nooit spijt van mijn keuzes. Omdat ik nu alle keuzes binnen mijn bedrijf zelf maak heb ik veel meer vertrouwen in mijn eigen krachten en weet ik waar ik voor mijzelf goed aan doe”.

Hoe vaak posten op Instagram

Ik ben ook benieuwd naar Debra haar adviezen over Instagram. Zo raadt Debra aan om op z’n minst wel 3 keer in de week iets te posten. Of dit nou posts, reels of IGTV’s zijn maakt volgens Debra niet uit, maar het is wel belangrijk om die engagement te behouden en te blijven groeien. Tot mijn verbazing gebruikt Debra buitenom Canva geen apps. Ze plant niks in en ze denkt niet te veel na bij wat ze wanneer post. Bij Debra draait het er echt om dat ze gewoon kan posten waar ze zin in heeft en wat op dat moment voor haar goed voelt. 

Voor mensen die zichzelf heel erg vergelijken met anderen heeft Debra het volgende advies: “Doe een grote schoonmaak tussen de mensen die jij volgt. Ga bij iedereen na of diegene je nog steeds inspireert, is het antwoord nee? Ontvolg die persoon dan”.

Challenge van de week

Aan het einde van de aflevering vraag ik altijd aan mijn gasten of ze een challenge voor jou willen bedenken. Debra wilt dat je deze week iets gaat delen wat je spannend vindt. Je moet het gevoel hebben bij deze post “ik wil het delen, maar ik vind het super spannend.”

Tag ons op @thesoukacademy als je het gepost hebt zodat wij je kunnen supporten!

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT