fbpx

21 januari 2021

#7 Het belang van een niche en het kiezen ervan

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Het hebben van een niche. Dat vind ik een van de belangrijkste geheimen voor het hebben van een succesvolle business. Iets dat de komende jaren alleen nog maar belangrijker wordt als je het mij vraagt. Mensen willen steeds meer en meer op maat gemaakte oplossingen voor hun problemen, versus algemene producten en diensten. Als consumenten worden we steeds specifieker in wat we willen en wat we verwachten. En juist daarom is het zo belangrijk dat jij weet wie jouw klant is, hoe jouw product of dienst een oplossing biedt voor hun probleem en in welke niche dat alles past. 

Wat is een niche?

Je hebt het misschien weleens gehoord: “het is belangrijk om een niche te kiezen” of “maak je niche zo klein mogelijk”. Wanneer we over een niche spreken in marketing, dan hebben we het over een specifiek deel in een bepaalde markt. Een doelgroep met kenmerkende voorkeuren op het gebied van producten en diensten. Wanneer jij je als ondernemer focust op een niche, dan specialiseer je jezelf in de behoeften van jouw doelgroep en creëer je sneller een expertstatus. Met andere woorden: je maakt niet iets dat voor iedereen is, jouw aanbod is perfect voor een kleine groep die precies nodig heeft wat jij aanbiedt. 

Zorg dat je niche specifiek is

Een van de meest gemaakte fouten die ik zie bij mijn klanten is dat ze niet specifiek genoeg zijn in het kiezen van hun niche en proberen iedereen van ze te laten kopen. Het maakt ze vaak niet uit wie het koopt, als het maar gekocht wordt. Ik snap het. Het voelt waarschijnlijk eng om je op een kleine groep mensen te focussen. Je hebt het gevoel dat je klanten misloopt, dat de vijver niet groot genoeg is om uit te vissen, dat je niemand wilt uitsluiten… maar juist hierdoor houd je jouw eigen succes tegen. Door geen niche te kiezen, kies je niemand.

Dat betekent dat jij je vanaf nu veel meer moet gaan richten op die klanten. Vul je agenda met de juiste mensen. Schrijf die niche uit. Wie is het? Wat willen ze? Waar zoeken ze? Welk probleem hebben ze die jij op kunt lossen? Door daar achter te komen kun je ze veel directer aanspreken in jouw marketing en zul je veel meer van dit soort klanten krijgen. 

Hoe specifieker je bent, hoe sneller je de juiste klanten zult aantrekken. Kijk buiten het product of de dienst die jij aanbiedt. Bepaal jouw niche op de klanten die je wilt, wat voor mensen zijn zij? Waar staan zij in het leven? Welke struggles hebben ze? Je kan zo specifiek gaan als je wilt: leeftijd, woonplaats, gezinssituatie. Volledig afhankelijk van hoe dit aansluit op jouw aanbod en wat jij belangrijk vindt. Wie kun jij het allerbeste helpen? Bij wie zal de transformatie het grootst zijn? Hoe kun jij het meeste impact maken? 

Verplaats jezelf nog eens in die klant. Als jij zin hebt in een lekkere pasta. Ga je dan liever naar een Italiaans restaurant met een Italiaanse chef in de keuken, of naar een restaurant die zowel stamppotten als Chinees als Italiaans verkoopt? De kans is heel groot dat jij voor de eerste optie kiest. Maar de kans is ook heel groot dat je daar ook nog extra voor wilt betalen. Dat jij liever 5 euro meer betaalt omdat het een authentiek Italiaans recept is, dan 5 euro minder en dat het ze het goed proberen, maar niet in de buurt komen van dat authentieke Italiaanse restaurant. 

Ben niet bang om mensen uit te sluiten

Je hebt misschien het gevoel dat je mensen uitsluit, kansen misloopt en klanten aan je neus voorbij laat gaan door een hele specifieke niche te kiezen, maar het tegendeel is waar. Je duwt meer mensen weg wanneer je er voor iedereen wilt zijn. Je boodschap is niet duidelijk genoeg en mensen zijn verward over wat jij specifiek doet en vooral voor hun kan doen. Jouw droomklant zal niet overtuigd zijn dat jij de juiste match voor ze bent. 

Jouw klanten willen een expert die ze helpt met het oplossen van hun probleem. Niet iemand die het allemaal probeert te doen. Je kan absoluut goed zijn in een aantal dingen, maar dan blink je niet uit met één ding. Je zult veel meer klanten krijgen als je een sterke en concrete niche hebt en het duidelijk – voor zowel jouzelf als jouw klanten – is wie je het beste kunt helpen en op welke manier. Door de juiste niche te kiezen. hoe duidelijker dit is, hoe minder men zal twijfelen of jij de juiste keus voor ze bent. 

Blue Ocean Strategie

Misschien heb je weleens gehoord van de Blue Ocean Strategie. Dat is een boek, je kan ‘m kopen op bol.com. Het boek haalt een blauwe en rode oceaan aan. De rode oceaan is rood van het bloed. Bloed van haaien die met elkaar vechten (en dus concurreren) om dezelfde prooi. De metafoor hier is dat jij in een markt met veel concurrentie actief bent en niet specifiek genoeg in het kiezen van jouw niche. 

Die haai kan ook naar de blue ocean zwemmen. Een stuk zee kiezen waar geen andere haaien zwemmen en dus de prooien voor zichzelf heeft. Een markt creëren waarin jij geen concurrentie hebt. Je vindt of creëert een nieuwe dienst of product waar behoefte aan is. Je selecteert een specifieke niche.

Hiermee zeg ik niet dat je jezelf moet laten afschrikken doordat de markt op het oog verzadigd lijkt. Nee. Ik zeg dat jij een niche voor jezelf moet kiezen waarin jij uniek kunt zijn en een expertstatus voor jezelf kunt claimen. Zorg dat je in de blue ocean zwemt en creëer vraag naar jouw aanbod. 

Het hoeft niet overwhelming te zijn. Sterker nog, ik denk dat het je heel veel duidelijkheid en rust gaat brengen. Je kunt jezelf veel meer als expert neerzetten, maakt je marketing makkelijker, je gaat met fijnere klanten werken en weet precies waar jouw focus ligt. En zoals je weet; als ik het kan, kan jij het ook. 

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT