fbpx

18 januari 2021

#6 Ondernemen vanuit flow – met Marilyn Bartman

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In aflevering 6 Is Marilyn Bartman te gast in de podcast. Ik ken Marilyn vanuit de trouwbranche (toen ik actief was als weddingplanner en zij als trouwfotograaf), maar inmiddels doet Marilyn veel meer: ze helpt andere mama’s met maken van mooiere foto’s, is een groot fan van de law of attraction en coacht andere fotografen. 

Ondernemerschap

Wanneer ik haar vraag wat ze het fijnst vindt aan ondernemer zijn, zegt ze “Ik stel hele hoge doelen voor mijzelf, en daardoor kan ik onwijs veel leren en blijf ik mezelf uitdagen. Ik breek veel sneller door blokkades heen en ben als ondernemer altijd bezig met mijn eigen persoonlijke ontwikkeling.”.  

Marilyn gelooft niet in labels en gelooft dat alles wat je wilt, je kunt ontwikkelen. Zo is zij zelf ook met haar carrière als fotografe begonnen: ze besloot het, ging erin geloven en maakte het waar. Je hoeft dus niet per definitie heel veel skills hebben van de start af aan, maar de wil om te ontwikkelen moet er zijn. Je moet starten vanuit een droom en dat verder uitbouwen. 

Marilyn is begonnen met het coachen van fotografen middels haar Click & Grow programma. Ze vond het doodeng in het begin. Niet om anderen te helpen, maar wel om online zichtbaar te zijn. Marilyn: “Ik zet wel altijd een stok achter de deur voor mijzelf door deadlines te stellen en deze vaak ook naar buiten te communiceren. Zo weet ik dat ik er niet onderuit kan. Zo dwing ik mijzelf om te handelen”. 

De boeken die veel voor Marilyn in haar ondernemerschap hebben betekend:

Falen brengt je ver

Marilyn vertelt in de podcast: “Ik ben vrij snel gestopt met dat eerste membership, omdat het niet rendabel genoeg was, maar ik heb er zo veel van geleerd.” Ze heeft die lessen toen meegenomen en op basis daarvan haar programma veranderd. Daardoor heeft ze daarna hele grote stappen gezet, maar dat had ze nooit kunnen doen als ze die lessen van de eerste keer niet gehad zou hebben. 

“Ik deel ook graag online wanneer het niet goed gaat. En natuurlijk is dat spannend, maar het is wel goed om het te doen, want mensen zullen zich erin herkennen. Er gaat genoeg mis, maar dat mag ook gezien worden”. 

Focus houden 

Ik vraag Marilyn hoe ze het doet; mama zijn en zo veel verschillende diensten en producten verkopen. “Dat gaat dus niet heel goed naast elkaar. Hetgeen waar mijn aandacht, energie en focus naar uitgaat loopt goed”. Ze merkt dus ook heel erg dat wanneer zij een bepaald deel van haar aanbod geen aandacht geeft, het niet loopt. Vooral ook omdat deze producten en diensten evergreen zijn (= altijd te koop), en mensen daardoor denken ‘ik koop het later wel’. 

Ondernemen vanuit flow

Ik las ergens dat Marilyn volgend jaar een omzet van €600.000 wilt halen. Als ik haar naar haar strategie vraag, antwoord ze: “Ik denk niet heel erg in plannen, ik ben een ondernemer op gevoel. Ik manifesteer het, gooi het in de lucht en het kom terug. En iedere keer haal ik mijn jaaromzet, zonder dat ik het heel strategisch benader. Ik doe het puur op energie”.  

Succes

Ik vraag aan Marilyn wat succes voor haar betekent: “Succes betekent dat ik een balans heb tussen privé en werk, maar ook dat ik heel veel mensen kan helpen. Daar koppel ik dan een bedrag (omzet) aan, maar ik weet dat als ik dat gehaald heb, ik heel veel mensen heb geholpen.” Marilyn vindt zichzelf succesvol omdat ze een onwijze groei heeft meegemaakt en omdat ze dat alles goed met een goed hart. 

Mindset

“Mindset verkoopt niet en dat is continu mijn struggle. Ik kan mensen heel goed begeleiden in omdenken, maar mensen willen dat niet kopen. Mensen willen feiten zodat ze aan het eind die geldbedragen binnenhalen.” 

“Mensen hebben vaak de neiging om gedachten op te bouwen vanuit wat ze hebben meegemaakt. Door jezelf continu te vertellen dat dingen lastig zijn, trek je honderd andere gedachtes aan en is heel veilig om te denken dat het je nooit gaat lukken en in je comfort zone te blijven. Wat je wilt is kijken waar je naartoe wilt en visualiseren hoe jij jezelf over een jaar wilt zien. Wat er dan gebeurt is dat je die gedachten groter maakt en de wandeling daar naartoe wordt haalbaarder.” Dat klinkt heel makkelijk, je moet jezelf trainen om positief te denken. Als je alleen maar het negatieve ziet, dan krijg je alleen maar het negatieve. 

Start before you’re ready

Ik las ergens dat Marilyn groot voorstander van ‘Start before you’re ready’ is, ik vraag haar waarom: “Je bent er nooit klaar voor, maar als je in de actiemodus komt dan leer je door te vallen en weer op te staan. Je moet jezelf in het diepe gooien. Als je groots wilt ondernemen, moet je grote stappen zetten.” 

Maar als je al een gevestigde ondernemer bent, hoe kwetsbaar durf je dan te zijn met het starten van nieuwe projecten? “De energie die er bij mij achter zit op het moment dat ik enthousiast ben over een project helpt heel erg mee. Dus ik lanceer vaak iets wat nog niet helemaal klaar is.” Ik vraag Marilyn of dat is omdat ze druk nodig heeft of omdat ze zeker wilt weten dat het rendabel is. “Beide eigenlijk. Rendabel geloof ik dat ik het zelf maak. De kwaliteit zit ‘m in de inhoud.”

Investeren en uitbesteden

Als Marilyn investeert, dan investeert ze het liefst in zelfontwikkeling. “We zetten er het liefst een machine op, maar er komt dan vaak niets voor terug. Ik kan het beste in mijzelf en mijn ontwikkeling investeren.” Ze besteed ook veel uit en vind dat de allerbeste tip. “Je houdt dan tijd over om de dingen te doen die zorgen dat je goede klanten binnenhaalt.” 

Ik vraag Marilyn hoe zij de beslissing neemt om ergens wel of niet in te investeren: “naar je onderbuik gevoel luisteren.” Ze heeft ook echt wel verkeerde beslissingen genomen en achteraf voelde dat vanaf het begin af aan al niet goed.

Challenge van deze week 

Zoals iedere week sluiten we de podcast af met een challenge. Marilyn wilt jou deze week uitdagen om een not to-do list te maken. “Je moet je focussen op waar je naartoe wilt, maar daarvoor moet je ook weten waar je niet naartoe wilt. Wat wil je heel graag niet meer doen? Waar krijg je geen energie meer van? Ga dan eens kijken wat je daarvan kunt uitbesteden en besluit wanneer je dat wilt doen. Bijvoorbeeld ‘als ik zo veel omzet heb, ga ik die stap nemen’.”

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT