fbpx

Voor veel ondernemers is verkopen een van de moeilijkste dingen binnen hun bedrijf. Ze weten niet zo goed hoe ze het aan moeten pakken, vinden het spannend of zijn bang pusherig over te komen. Herken jij je hierin? Lees dan door!

Voor mij is dat anders. Ik ben dol op sales. Ik zit nu weer midden in de verkoop van The Spice Up Academy – mijn groepscoaching traject. En omdat ik deze maar twee keer per jaar lanceer geniet ik juist enorm van die salesperiode. Waarom? Omdat ik het niet zie als verkopen. Ik zie het als de juiste ondernemers zoeken voor het programma. Vrouwen die de stap durven nemen om in zichzelf en in hun business te investeren. Een groep bij elkaar te sprokkelen die gaan groeien en enorme stappen gaan zetten. 

Waarom ik sales eerder niet leuk vond

Geloof me als ik zeg dat ik sales echt niet altijd leuk vond. En dat ik er zeker ook niet altijd goed in ben geweest. In het begin was ik echt niet goed in verkopen… dat had een aantal redenen. De voornaamste is dat ik geen goede strategie had. Ik wist dat mijn aanbod het waard was, en dat vertelde ik graag aan mensen, maar dat was het enige wat ik deed. Ik dacht er niet echt over na. Het was geen proces.

En vooral: ik dacht niet aan wat zij wilde horen, maar vertelde ze vooral wat ik dacht. Ik was nerveus, ik wilde niet afgewezen worden. Daardoor ontstond er een soort angst op verkopen, wat het eigenlijk alleen maar erger maakte. En ondanks dat ik ALTIJD dol ben geweest op marketing, zijn marketing en sales wel echt twee verschillende dingen. Sales heb ik moeten leren. En nu, na heel wat jaar, kan ik zeggen dat ik er goed in ben. Dat ik er dol op ben. Dat ik er heel succesvol in ben.

Maar dat had anders kunnen zijn. Als ik had blijven geloven dat ik slecht ben in sales, dat ik het niet kan, had ik er nooit goed in geworden. Ja, ik heb slechte sales calls gehad aan het begin van mijn onderneming, ik heb klanten gehad die nee zeiden. Maar ik ben er nog, toch? Ik zakte soms door de grond, ja, maar ik ben niet dood. Ik heb ervan geleerd, ik ben er door gegroeid.

En dat is maar om 1 reden: omdat ik op dat moment besloot dat dat de laatste slechte sales call van mijn leven was. Ik zeg niet dat klanten nooit meer nee zeggen, natuurlijk gebeurt dat nog wel. Maar ik weet in ieder geval dat dat dan niet aan mij ligt. Dat ligt aan de omstandigheden, het budget, de timing, het feit dat dit misschien niet de juiste match is. Maar niet omdat ik onzeker ben in wat ik verkoop, omdat ik niet weet HOE ik het moet verkopen. Want dat heb ik geleerd. Sterker nog, dat leer ik nu ook aan mijn eigen klanten. En op wat voor manier… Ik kan misschien binnenkort nog wel eens gesprekken delen met mijn Spice Up klanten hier, maar die omzetten zijn echt bizar. 

Hoe jij beter wordt in sales

Als je verkopen lastig vindt, kun je ook niet van jezelf verwachten dat je er INEENS goed in wordt. Dat heeft tijd nodig. Maar vooral ook: een strategie. De eerste call was slecht, oke, de tweede moet beter worden. En de derde nog beter. Totdat jij je zelfverzekerd voelt, niet alleen om te verkopen, maar ook in de prijzen die je vraagt. Totdat de meerderheid van jouw klanten ja zegt. Totdat je jouw aanbod uitverkoopt. Want dat is mogelijk. Je moet er alleen zelf in geloven en het werk ervoor doen. Je aanbod kan nog zo goed zijn, maar als niemand het koopt, dan ga jij niet de doelen behalen die je wilt halen. 

En ik zeg niet dat je de pusherige manier van verkopen moet gaan toepassen. Alle trucjes die er zijn… In tegendeel. Ik doe dat NOOIT. De belangrijkste tip die ik je mee kan geven in deze aflevering is meteen de meest simpele (maar juist daarom degene die vaak vergeten wordt). Probeer niet te verkopen, maar ga het gesprek aan. Praat met jouw potentiële klanten.

En dan echt praten. Doe het op een manier waarop je zou doen als jij en ik samen zouden gaan lunchen. Als ik dan aan jou vraag waar jij blij van wordt, wat jouw passie is, dan zou je dat heel makkelijk aan me uitleggen toch? Grote kans dat je mij ook mega enthousiast maakt. Je vertelt over je aanbod, waarom je het ontwikkeld hebt, wie je ermee helpt etc. Het komt eruit, zonder dat je erover nadenkt of moeite voor hoeft te doen. Maar als je dan met een potentiële klant praat, veranderd dat ineens. 

Mindset achter sales

Een salesgesprek is gewoon een gesprek. Zie het alsjeblieft op die manier. Het is een uitnodiging voor iemand om met jouw aanbod mee te doen, een aanbod van jouw hulp aan die persoon. Als iemand contact met jou opneemt, ga ze dan niet ‘stalken’ met wat je doet, waarom zij perfect zijn, wat jouw aanbod inhoudt, wat ze krijgen etc. 

Maak het makkelijk voor ze. Stel je voor dat iemand contact opneemt over jouw aanbod, stel een vraag terug. “Wat zou je nog meer willen weten?”. Laat hen aan het woord. En het belangrijkste: luister. Jouw klanten willen gehoord worden. Willen zich begrepen voelen. 

Dus een voorbeeld. Als iemand zegt “Claimy, alles wat je vertelt triggert me. Ik ben benieuwd of The Spice Up Academy juist voor mij is”. Dan zeg ik “Te gek! Ik ga er graag met je over in gesprek om te kijken of het het juiste programma voor jou is. Vertel me meer over waar jij hulp bij nodig hebt”. 

Dan vloeit het gesprek op een natuurlijke manier, en dus vooral: is het een gesprek. Luister ik. Kijk ik oprecht of het een goede match is. 

Sales is als daten

Ik gebruik vaker de vergelijking tussen sales en daten. Als je op een eerste date gaat, dan is er aantrekking, er is iets in de ander waardoor jij interesse hebt. Het is er. Als je dan op een date gaat, en de ander zegt “vertel eens wat over jezelf” en jij gaat los met alles wat je te bieden hebt, waarom jij zo fantastisch bent, waarom ze met jou zouden moeten trouwen, alle voordelen die jij in een relatie te bieden hebt… Die andere persoon zal vragen of het wel goed met je gaat. Zal denken dat je gek bent. 

Het voelt hopeloos, het voelt alsof jij met diegene wilt trouwen omdat niemand anders het doen, alsof jij degene nodig hebt. 

Je hoeft niet alle details te geven. 

Echter als diegene vraagt “wat doe je” en jij zegt: dit is wat ik doe en dit is waarom ik er zo dol op ben, en jij?” dan ga je het gesprek aan. Dan zal de ander zich open stellen. 

Stel vragen

DUS, wat ik wil dat je doet. En onthoud het. Schrijf het op een post it en plak die ergens waar je ‘m iedere dag ziet… Als ze jou een vraag stellen, stel een vraag terug. 

  • Waar heb je meer hulp bij nodig?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Was er een bepaald onderdeel in mijn aanbod dat je extra aansprak?
  • Wat zijn je doelen? Wat wil je graag behalen?
  • Welke vragen heb je?

Geef ze de gelegenheid om aan jou uit te leggen wat ze precies nodig hebben en waar ze naar op zoek zijn. Vanuit daar verkoop je. En dat is dan ook meteen 100 keer makkelijker, want je weet precies wat ze willen en hoe jouw aanbod daarbij helpt. Nodig ze uit binnen het aanbod dat het beste aansluit op hun wensen. Jouw aanbod helpt mensen. Jij helpt mensen. Er zit zoveel waarde in, men verdient het om dat te krijgen. Dus je moet je niet schamen om dat aan mensen te verkopen. Je pusht ze niet in een programma, je zegt: hier heb je een uitnodiging, het gaat je leven veranderen. 

Ga het gesprek aan

Sales is een gesprek. Een uitwisseling van energie. Met hopelijk als resultaat (als het de juiste match is), dat zij enorm veel waarde van jou krijgen en zij daar geld voor terug geven. Het is niet stom om te verkopen, geld te vragen. Het is simpelweg een uitwisseling van energie. En met de juiste klanten, de juiste strategie en die op de juiste manier benaderen, ga je op een veel fijnere en makkelijkere manier verkopen dan ooit tevoren. 

Less is more. Leg er niet te veel druk op. Je hoeft geen 100 details te geven over jouw aanbod of wat je verkoopt. Tegen de tijd dat een potentiële klant op een salespage komt, is deze al voor een groot deel overtuigd. Niemand leest alle woorden op een salespage. Dus de overtuiging dat we al deze gekke sales trucjes moeten doen om meer te verkopen is achterhaald en gaat niet het verschil maken. 

Ik zie mijn klanten niet als nummers of als conversies. Ik zie mijn klanten als ambitieuze ondernemers die willen groeien en die graag bij de hand genomen worden om daarbij geholpen te worden. En dat doe ik dolgraag voor ze. MET ze. 

The Spice Up Academy

Als je een vraag hebt, laat het me weten, stuur me een DM! Ik ben er voor je om je te helpen en PS. op dit moment is de Academy open, dat is maar 2x per jaar, dus als jij het gevoel hebt dat je door wilt naar de volgende stap en mij hulp jou daarbij helpt, laat me dat dan vooral weten.

CEO Chats

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

12 juni 2022

#56 Hoe je vanaf vandaag verkopen makkelijker maakt