fbpx

7 februari 2022

#50 Rolien Magendans over het maken van een podcast & benutten je talent

Rolien Magendans maakt de podcast ‘Hoeveel ben ik waard’, waar ze eerder ook mij interviewde, en taboes rondom geld doorbreekt. Ik ga het vandaag met Rolien hebben over het maken van podcasts als onderneming. Ook hebben we het over het vinden van focus en het belang van een actieplan.

Podcast maken

Mijn eerste vraag aan Rolien is: “Zie jij jezelf als ondernemer?”. Rolien geeft aan dat ze zich altijd al zakenvrouw heeft gevoeld, en dat ze ook in loondienst al voelde dat er meer in zat. Maar het was moeilijk om te ontdekken waar haar talenten lagen. Tot ze startte met het maken van podcasts. “Ik heb het hele podcasts maken mijzelf aangeleerd”. Rolien begon met de podcast ‘Adem in, adem uit’, een podcast over geboorteverhalen. Dat was een groot succes en sindsdien heeft Rolien haar draai in de podcast-wereld gevonden.

Voor de podcast ‘Hoeveel ben ik waard’ was Rolien nooit van plan zoveel seizoenen te maken. “Het originele idee was om een vierluik te maken van interviews met vrouwen”. Maar toen deze afleveringen waren gemaakt, smaakte dat voor veel luisteraars naar meer. “We gingen van honderd luisteraars naar tweehonderd, en nu naar duizenden luisteraars”.

Van doelen naar actieplannen

Toch stopt de ambitie van Rolien hier niet, ze zou met haar podcast naar meer dan tienduizend luisteraars willen. Ook als ondernemer is Rolien nog niet uitgeleerd. Ze omschrijft het als dat ze nog heel erg zoekende is naar hoe zij haar talenten het beste kan inzetten, en hier doelen aan kan stellen. En van doelen actieplannen maken is de volgende stap.

Rolien geeft aan dat dit nog een knelpunt voor haar is. En het is misschien wel heel herkenbaar. Misschien heb jij ook een doel gesteld, maar kom je niet tot de uitvoer ervan. Je gaat liever op de bank op social media liggen scrollen, omdat het idee van aan het doel werken voelt als een enorme opgave. Dan heb je waarschijnlijk geen actieplan. Een actieplan maakt van jouw doel behapbare stappen. Voorbeeld: je wilt 5 kilo afvallen. Dat is een doel, een actieplan kan zijn: ik ga hiervoor deze voedselswitch maken. Een actieplan is essentieel voor het behalen van jouw doelen!

Voor het werken aan je doelen heb ik nog 2 tips. De eerste is dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken. Dat je iets consistent doet is beter dan dat je iets perfect doet. Dus denk aan een actieplan dat haalbaar is. Voor het afval voorbeeld kan dit zijn: in plaats van dat ik mijn hele dieet in een keer omgooi, begin ik met deze haalbare verandering. De tweede tip is om je bij iedere taak die je uitvoert na te denken, brengt dit jou direct of indirect dichter bij je doel? Is het antwoord nee? Dan kun jij je tijd misschien beter anders besteden!

Podcast als business model

Rolien en ik hebben allebei een podcast. En daar wil ik het graag even over hebben, we hebben hier beide namelijk een ander doel voor. Ik ben mijn podcast begonnen om mijn kennis te delen, en vooral om vrouwelijke ondernemers te empoweren om echt te gaan ondernemen. Het doel van mijn podcast is vooral een marketing middel. Ik wil kennis beschikbaar stellen, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen, en tegelijkertijd is het een mooi middel om mij te leren kennen. En ik kan mijzelf hier heel goed geloofwaardig maken en neerzetten als expert in mijn branche.

Voor Rolien is dit anders. Met de ‘hoeveel ben ik waard’ podcast wil Rolien taboe’s doorbreken en mensen meer laten praten over geld. Ze hoort ook van veel luisteraars dat dit enorm inspireert en hen helpt. De rol van Rolien in haar podcasts is als ‘host’. En het doel van Rolien is podcast maken. Waar het voor mij een marketing model is, is het voor Rolien dus een businessmodel om podcasts te maken. Dit is een wezenlijk verschil omdat Rolien dus ook haar geld verdient met het maken van de podcast.

Van podcast naar verdienmodel

Rolien is dus ook bezig met het maken van een verdien model. “Voor mij is een aflevering van mijn podcast ongeveer €3000 waard” zegt Rolien. Daarmee bedoelt ze dat ze toewerkt naar deze opbrengst via adverteerders. Een advertentie in een podcast kan worden ingesproken aan het begin, midden of einde van de aflevering, maar dit is voor veel bedrijven nog een hele nieuwe manier van adverteren. “Het begint nu wat bekender te worden, maar toen ik begon was er nog zo weinig kennis van de mogelijkheden” verteld Rolien. Dit maakt het een stuk lastiger om adverteerders te vinden en het verdien model op gang te brengen.

Ik vraag me af hoe je podcaster wordt, en welke stappen je daarvoor moet zetten. Rolien begon met haar reis naar podcaster op haar 39e. “Het is dus ook mijn missie om te vertellen dat je op elk punt van je leven nog je droom kunt najagen”. De kennis die Rolien had van haar werk bij de radio was een mooi startpunt, maar Rolien heeft echt haar handen uit de mouwen gestoken en is stage gaan lopen om het vak beter te leren begrijpen.

Iedereen kan een podcast beginnen

“Het mooie is dat iedereen een podcast kan beginnen, en doe dat ook!” zegt Rolien. Ze heeft daar wel een kanttekening bij, want als je het op haar manier zou willen aanpakken dan is het echt belangrijk dat je goed opgeleid bent. Voor Rolien is kwaliteit enorm belangrijk. Om deze reden doet ze haar podcast samen met Koos, die achter de schermen veel doet voor ‘hoeveel ben ik waard’, hij is de producer van de podcast.

Ik begon mijn podcast met twee keer in de week een upload, maar kreeg toen als feedback dat veel luisteraars dit teveel vonden. Veel van mijn luisteraars bleken vanaf aflevering 1 te gaan luisteren. Ik was hier heel verbaast over, maar Rolien herkent dit: “Ik zou de podcast zelfs stopzetten en dan helemaal terug gaan naar de eerste aflevering”. Nu plaats ik net als Rolien 1 aflevering per week. “Ik vind dit al heel veel” verteld Rolien.

3 Tips van Rolien

Rolien geeft nog drie tips voor iedereen die een podcast wil gaan maken. De eerste is: ga het doen! Begin eraan. Ten tweede geeft Rolien een tip om goed je onderzoek te doen en de laatste tip is misschien wel de belangrijkste: kies een niche. Het is ook belangrijk om goed geluidsapparatuur aan te schaffen en de tijd te nemen om het podcast maken je eigen te maken.

Als je de podcast van Rolien nog niet kent, ga dan naar de ‘Hoeveel ben ik waard‘ podcast!

CEO Chats

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT