fbpx

31 januari 2022

#49 Hoe krijg ik meer (kwalitatieve) volgers?

Een van de meest gestelde vragen die ik krijg is: Claimy, hoe krijg ik meer volgers op Instagram? Ik denk dat die vraag anders zou moeten zijn. Ik denk namelijk dat je beter kunt vragen: hoe krijg ik meer KWALITATIEVE volgers op Instagram? En die vraag, die ga ik in deze aflevering beantwoorden.

Als je naar deze podcast luistert terwijl ‘ie net live is, dan heb ik goed nieuws voor je. Op 7 februari host ik een mega waardevolle training, GRATIS, 5 dagen lang en jij kunt er nog bij zijn. We gaan samen jouw Instagram Stories een boost geven en zorgen dat jij van volgers, klanten maakt. Met andere woorden: meer gaat verkopen via Instagram Stories. Zet de podcast even op pauze en bemachtig je plekje snel via www.scoormetstories.nl

Focus op de volgers die je al hebt

Maar vandaag ga ik dus antwoord geven op de vraag: hoe krijg ik meer (kwalitatieve) volgers? Een vraag die me heel vaak gesteld wordt. En ik moet zeggen dat die vraag me soms tegen het been stoot. Ik snap het, je wilt meer volgers, die nummers doen er daadwerkelijk toe en meer volgers betekent ook meer leads en dus potentiële klanten. Maar ik merk dat ondernemers vaak de andere kant opgaan. Zich zo erg focussen op nieuwe volgers krijgen, dat ze hun huidige volgers compleet negeren. Vergeten te dienen. Er niet genoeg zijn voor de mensen die er al zijn. 

Nu ik door Scoor met Stories (de gratis challenge) en Best Selling Stories (mijn IG stories membership) zo gefocust ben op stories, krijg ik ook vaak de vraag: Claimy, is het het wel waard? Ik heb zo weinig volgers, een deel van die mensen zijn ook nog vrienden en familie, wat heb ik eraan om constant zichtbaar te zijn en mezelf te laten zien? Heeft dat wel nut als ik maar 300 volgers heb? Of als ik maar 1000 volgers heb? 

Wat grappig is, is dat IEDEREEN denkt dat ze niet genoeg volgers hebben. Echt waar, iedereen. Jij denkt het, ik denk het, jouw concurrenten denken het… iedereen. Iedereen wilt meer volgers. 

Bouw een relatie met jouw volgers

Belangrijker dan het aantal volgers dat je hebt, is de relatie die je met jouw volgers hebt. Dit is een groot onderdeel van mijn focus, en ook van mijn werk. Het komt terug in alles wat ik creëer. Van de podcast, tot mijn trainingen, tot de content die ik op Instagram deel…  Ik wil dat jij je focust op de relatie die jij aan het opbouwen bent met jouw community. 

Een goede oefening om je daarbij te helpen is visualiseren hoe je die relatie eigenlijk voor je ziet. Wat zou daarin voor jou ideaal zijn? Hoe wil jij het liefst dat jouw relatie met jouw volgers is? Dit is iets waar HEEL veel ondernemers nieteens over nadenken. Ja, iedereen zegt dat jij je moet focussen op je ideale klant, content moet maken voor hun problemen en doelen. 100%, zul je mij ook vaker horen zeggen. Maar niemand vraagt je om te visualiseren hoe jij de ideale relatie met je volgers voor je zou zien. 

Doe dat eens. Zet de podcast op pauze. Als je in de auto zit, denk er eens over na. Als je in de mogelijkheid bent om pen en papier te pakken, doe je ogen eens dicht en begin daarna met schrijven. 

Mijn relatie met mijn volgers

Wat dat voor mij is? Ik wil dat mensen me vragen stellen. Ik wil er zijn voor je. Ik wil een go to persoon worden voor ondernemers die strugglen met marketing en verkopen. Ik wil dat ze denken “Oh, hoe kan ik dit het beste doen… wacht, ik vraag het Claimy!”. Ik wil wakker worden met mails in mijn inbox, DM’s op Instagram.  Ik wil een impact maken en mensen helpen. 

Maar daarnaast wil ik dat mensen ook geupdate zijn over mijn leven. Ik wil dat ze een connectie met mij voelen. Ik wil dat ze dingen over me weten en zichzelf herkennen in onderdelen van mijn verhaal. Ik wil die connectie op zo’n manier bouwen dat ze het gevoel hebben dat we dit samen doen. 

En daar zit kracht. Als je een relatie met jouw volgers weet te bouwen die zo persoonlijk voelt, waarvan ze weten dat ze van je op aan kunnen. Omdat jij jezelf laat zien en dingen met ze deelt, dag in, dag uit, je houdt ze up to date… dat gaat je uitbetalen. Keer 100. Want voor iedere persoon die zegt “omg, ik vind het zo tof om je te volgen, je stories zijn zo tof”. Iedere persoon die obsessed wordt met jouw content, gaat dat doorvertellen. 100%. Ze gaan dat aan hun vriendinnen vertellen, aan hun business buddies, aan hun volgers. Aan iedereen die wilt luisteren. Ze gaan hun vertellen over jou.

Mensen zijn trots als ze iets ontdekt hebben. Als ze iets of iemand op internet gevonden hebben die kwaliteit levert, zonder daar iets voor terug te vragen. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat jij dat ook weleens gedaan hebt. Dat je een toffe podcast tegen kwam en die met je vrienden hebt gedeeld, een ondernemer die goede tips geeft doorgespeeld aan een business buddy. Dat doe je. 

Jezelf focussen op de relatie met jouw huidige volgers, gaat je 100% nieuwe volgers opleveren. En niet alleen dat, maar het helpt ook nog eens sneller van volgers klanten te maken. 

Hoe bouw je een relatie met jouw volgers?

Hoe kun je dat beïnvloeden? Hoe kun je zorgen dat jouw volgers over jou gaan praten? Allereerst, vraag jezelf af: als er aan mijn volgers iets over mij gevraagd wordt, wat wil ik dan dat ze zeggen? Wat wil jij dat jouw volgers over jou zeggen achter jouw rug om? Zorg dat je specifiek bent. Ook dit is weer iets waar veel ondernemers niet over nadenken. Ze denken dat het vanzelfsprekend is. Maar de enige manier om te zorgen dat jouw volgers zeggen wat JIJ wilt, is door 1) zelf na te denken over wat je wilt dat ze zeggen en 2) zorgen dat ze de juiste informatie hebben om dat ook daadwerkelijk te doen.

Wat geef jij ze dat jou anders maakt? Waardoor jij opvalt? Het maakt me niet uit wie je bent of wat je doet, maar als jij naar deze podcast luistert dan heb je concurrenten en dan wil je jouw business  groeien. En dat willen zij ook. Of je nu gelooft in concurrentie of niet, ze zijn er, ze vechten voor dezelfde aandacht en voor dezelfde euro’s die jouw klanten uitgeven. Dus zorg dat jij weet wat het is waarom jij opvalt. Wat maakt jou anders? Weten jouw volgers dat? Weten ze dat goed genoeg om door te vertellen? Neem echt even de tijd om hierover na te denken. Zie het als jouw challenge van de week (voordat we met Scoor met Stories beginnen).  

Mijn community

Bij mij is dat bijvoorbeeld dat mijn community weet dat er iedere maandag om 06.00 uur een podcast online komt. Een podcast waarvan jij weet dat je er iets aan gaat hebben. Als ik deze aflevering maak dan denk ik aan jou, dat je naar me luistert terwijl je aan het wandelen bent, aan het koken bent, in de auto zit… Ik ken jou. Ik ken mijn ideale klant. Ik doe dit voor jou. Gratis. Niemand betaald mij om dit te doen. Ik heb geen sponsors of adverteerders.

Sterker nog, ik betaal geld uit onze zak voor de grafisch designer en podcast editor om iedere week een aflevering live te krijgen. Iedere  aflevering kost mij geld, tijd, energie. Maar de reden waarom ik dat doe is omdat ik de relatie met mijn community belangrijk vindt. Omdat ik mijn connectie met jou belangrijk vindt. Het is een andere laag die ik toevoeg aan mijn brand. Het is iets waar ik bekend om wil staan als mensen vragen “hoe groei ik mijn bedrijf”? Dan wil ik dat jij zegt: je moet naar Claimy luisteren in CEO chats.

Maar ik wil ook dat je zegt: je moet haar ook volgen op Instagram, want ze deelt veel waarde via Stories en is heel leuk om te volgen”. Ik wil dat ik de go to persoon wordt voor ondernemers die hun bedrijf willen groeien, hun omzet willen stijgen, beter worden in marketing… Ik wil die persoon zijn die eerlijk is. Die een andere mening durft te geven. Die open is, alle nummers op tafel legt. Die niet alleen de highlights deelt, maar ook de minder momenten. Ik ben heel duidelijk in hoe ik wil dat men over mij praat wanneer ik er niet bij ben. 

Zo krijg jij meer kwalitatieve volgers

Dus hoe krijg je meer volgers? Nummer 1: shift je focus naar de relatie met je huidige volgers. Nummer 2: zorg dat ze over je praten, op de juiste manier. Hoe dieper de relatie is met jouw volgers, hoe liever andere mensen daar ook onderdeel van willen zijn. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer mensen je gaan volgen, hoe meer ze hun vrienden erover vertellen en hoe meer mensen gaan komen. Maar het begint allemaal bij wat je al hebt. 

Alles wat je nodig hebt is er al. In deze fase van jouw bedrijf heb je precies het aantal volgers dat je nodig hebt. En samen gaan we aan de slag om dat nummer te verhogen, stap voor stap. Ik help je daarbij, en dat jij luistert naar deze podcast is de eerste stap. 

Ik wil niet dat jij jouw tijd verdoet op Instagram. Ik wil niet dat jij nutteloos aan het scrollen bent. Ik wil niet dat het een plek wordt die jou negatief beïnvloed omdat je jezelf aan het vergelijken bent. Ik wil dat jij Instagram strategisch gebruikt. Ik wil niet dat jij tijd verdoet op Instagram. Ik wil dat de tijd die je daar spendeert, jou ook uit gaat betalen.  

Eerste indruk op Instagram

Er zijn een aantal andere dingen die je nog kunt doen. 

De eerste is jouw Instagram bio. Deze moet super duidelijk zijn. Wie ben je? Wat doe je? En waarom moet men jou volgen? Ben specifiek. Kies je niche. Vertel geen dingen die overbodig zijn. Kijk naar je bio en vraag jezelf af; is alles wat hier staat nodig om mensen te vertellen waarom ze mij moeten volgen? Er zijn zoveel mensen die random dingen in hun bio plaatsen. Ik weet dat er zelfs wat coaches zijn die dat adviseren. Ik ben het daar totaal niet mee eens. Waarom zou je dat doen? Om persoonlijkheid toe te voegen? Dat kun je op 101 manieren veel beter doen dan in die paar tekens die je daar hebt. Het. zegt. helemaal. niets. Je bio moet vertellen wie je bent, wat je doet en wie je helpt. Zo duidelijk als mogelijk. 

De eerste indruk is belangrijk. Want als anderen over jou praten en mensen gaan naar jouw profiel, hebben ze nog niet op de ‘volg’ knop gedrukt. Ik probeer deze solo afleveringen altijd short en sweet te houden, dus dit was deel 1 en in de volgende aflevering gaan we verder. 

Dan ga ik je vertellen hoe je zo’n killer eerste indruk kunt maken dat mensen wel op die volg knop moeten drukken. Dat ze niets anders willen. En dan hebben we het niet alleen over bio, maar ook over je profielfoto, je highlights, je feed…

Challenge

Dat en nog veel meer over hoe je kunt zorgen dat je meer kwalitatieve volgers krijgt. Vandaag was al veel, en ik heb je ook nog 2 opdrachten gegeven. Ga daarmee aan de slag, vergeet je niet aan te melden voor de gratis 5 daagse training scoor met stories via www.scoormetstories.nl en zorg dat jouw Instagram VOOR jou gaat verkopen. 

Er zijn zoveel mensen met tienduizenden volgers, maar die zetten niets om. Het gaat om de diepte van de relatie die jij hebt met die mensen. Dat is wat jouw zakken gaat vullen. Dat is wat je omzet brengt. Dat is hoe jij mensen helpt. 

Dankjewel voor het luisteren en tot snel. 

CEO Chats

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT