fbpx

25 januari 2022

#48 Hoe is voeding van invloed op jouw productiviteit

Valentine is een lifestyle coach onder de naam Vitalitien. Hiermee leert ze mensen meer over voeding, beweging en lifestyle. Ik ben zelf nu zeven weken klant van Valentine, en voor mij helpt ze vooral mij beter voor mijn lijf te leren zorgen. De afgelopen weken heeft Valentine mij al zoveel geleerd dat ik deze grote inspiratie bron graag met jullie deel!

Wat is goed voor ons lijf?

Onzekerheid kan ons ontzettend remmen. We denken vaak: pas als ik er zo uitzie, of pas als ik zo ben word ik pas succesvol, of vinden mensen mij pas leuk. Valentine legt mij uit dat ze met haar coaching mensen ook helpt in te zien dat je niet hoeft te wachten tot een bepaald moment, maar dat je nu al meer uit je leven kunt halen. Ze helpt je steeds meer in connectie te komen met ons lichaam. Zo kom je er steeds beter achter wat je lichaam nodig heeft, en wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn.

Dat we van onszelf nog niet goed weten wat ons lichaam nodig heeft, wijdt Valentine ook aan het vele onderzoek wat er in de laatste jaren pas is gedaan. De vertaalslag hiervan naar het onderwijs is nog niet gemaakt. Als voorbeeld hiervan noemt Valentine maagzuur. Bij maagzuur raadt de huisarts direct maagzuurremmers aan, terwijl dit probleem juist vaak te maken heeft met te weinig maagzuur. Bij het nemen van een maagzuurremmer raakt de hele vertering dan juist uit balans.

Ook de invloed van de industriƫle revolutie en de overheid spelen een rol in wat wij denken dat goed (genoeg) voor ons lijf is. Zo zijn we in de afgelopen decennia veel meer uit pakjes gaan eten. En is er van uit de melkindustrie veel gelobbyd voor het belang van calcium uit melk. Terwijl groenten ook veel calcium kunnen bevatten. Wat ons aangeleerd is nemen we aan. En daarin is het misschien ook wel heel lastig dat er veel verschillende meningen over gezonde voeding lijken te zijn.

Voeding en ondernemen

Als je deze blog leest is de kans groot dat je onderneemt. En uit ervaring spreek ik als ik zeg dat dit best wel eens stressvol kan zijn, en dat voeding dan op de tweede plaats kan komen. Ik vraag aan Valentine hoe je hier mee om kunt gaan. Valentine herkent het dat, zeker als je aan het werk bent, de lunch vaak gehaast gaat. Snel een boterham tussendoor of een kleine pauze. De eerste tip die Valentine geeft is om meer groente toe te voegen aan je lunch. Hierdoor houd je jouw bloedsuikerspiegel namelijk veel langer stabiel en voorkom je die 4 uur dip, of hoofdpijn in de middag. Om in een keer helemaal van die boterhammen af te gaan is wel een hele grote stap. Daarom raadt Valentine aan om gewoon wat rauwkost naast die boterhammen toe te voegen als eerste stap.

Broodnodig?

Valentine legt verder uit waarom je brood, en gluten eigenlijk moet willen schrappen uit je dieet. Gluten zijn eiwitten die je kunt vinden in tarwe. Het is het bestanddeel wat brood zo lekker luchtig en knapperig maakt. Ontzettend lekker dus, maar uit onderzoek blijkt dat gluten je darmen aantasten. Ze maken dat voedingsstoffen in je bloedbaan terecht komen, voordat ze voldoende verteert zijn. En dat kan veel gevolgen hebben. Denk aan een dipje, hoofdpijn en gapen, maar ook eczeem of zelfs ADHD.

Brood kost je dus meer energie dan dat het je energie oplevert. En Valentine ziet langzaam een verschuiving komen in voeding op de werkvloer. In elk geval in interesse voor betere voeding op de werkvloer en dus dat die boterham als lunch vervangen wordt. Zeker bij vooraanstaande bedrijven als Facebook en Spotify, waar Valentine wel een masterclasses over voeding gaf. En ook in een trendsettende stad als Amsterdam is die verandering voelbaar. Dan gaat het ook om de bewustwording dat brood niet de beste keus voor jouw lichaam kan zijn.

Meer concentratie en energie

Sinds ik met Valentine bezig ben, ben ik ook bezig met het vervangen van brood. Ik merk dat ik veel meer energie en concentratie heb nu, en vraag me af of dat dus komt omdat ik minder brood eet. Valentine legt uit dat je lichaam een heel ingenieus systeem is en dat het aan meer dan een ding ligt. Ook drie keer per dag met regelmaat eten draagt er bijvoorbeeld aan bij. En door te weten hoe je bloedsuikerspiegel werkt, en het systeem van voeding, kun je de keuze maken en zeggen, ik wil dat het werkt. En dat is de eerste stap tot verandering, bewustwording.

Hierbij vind ik het fijn dat bij Valentine de nadruk ligt op het beter zorgen voor je lichaam, en niet op afvallen. Afvallen kan dan voorkomen, maar het is niet het einddoel. En met het beter zorgen voor mijn lichaam heb ik gemerkt dat ik meer focus heb, meer energie, minder buik en hoofdpijn en dat ik me lekkerder in mijn vel voel. Ik dacht dat die klachten had door mijn stressvolle leven, en ik had nooit gedacht dat een verandering in mijn eetpatroon daar zo erg aan bij zou dragen.

Het is nooit te laat

Een boodschap die ik graag wil mee geven aan iedereen is, het is nooit te laat om beter voor jezelf te gaan zorgen. Ik heb me heel lang slecht gevoeld over mijn lichaam en ik ben daar nu pas iets mee gaan doen. Maar als ik merk wat dit mij oplevert, is dat het zo waard. En wees niet te streng voor jezelf, alles gaat in stapjes en komt op zijn tijd. Het gaat er niet om dat je in een keer een perfecte lifestyle hebt, maar dat je hierover aan het leren bent!

Valentine legt ook uit dat het proces voor niemand hetzelfde is en dat iedereen er iets anders uit haalt. In haar coaching sessies kijkt ze naar jouw persoonlijke situatie en gaat ze diep in op waar bepaalde patronen vandaan komen. Om jou zo te leren wat goed voor jou is. Het gaat dus niet om een dieet wat je moet volhouden, maar echt om een betere lifestyle.

Valkuilen

Zodra ik het druk heb merk ik dat het direct lastig wordt om gezond te eten. Valentine zegt hierover dat het altijd een uitdaging blijft om onszelf prioriteit te geven en echt gezond te leven. We hebben namelijk patronen waar we makkelijk in terug vallen. Zo sla ik in drukke periodes dus gemakkelijk maaltijden over of eet ik iets wat snel en makkelijk is.

Iets waarvan ik van tevoren had gedacht dat het lastig zou worden om vol te houden was geen cola light drinken. Ik dronk iedere dag wel een blikje en het was een ontzettende verslaving. Maar sinds ik met Valentine bezig ben is dit verandert, ik vind het nu niet eens lekker meer. “Dat komt omdat je smaakreceptoren veranderen, je gaat aan andere smaken wennen” zegt Valentine.

Balans

Na alle goede adviezen van Valentine ben ik heel benieuwd of zij nog wel eens snoept. Valentine verteld dat zij vroeger een enorme zoetekauw was en heel veel snoepte. Nu is er meer balans. Als Valentine een bakje chips of M&M’s eet, eet ze daarna een bakje rauwkost. Groenten hebben namelijk zo’n goede invloed op je bloedsuikerspiegel dat het een dipje na het snoepen kan voorkomen. Ook houdt Valentine heel erg van chocolade, en daarvan eet ze zeker wel twee tot drie keer per week een stukje puur. En in het weekend is er ook ruimte voor iets van zoetigheid, juist ook omdat het doordeweekse dieet wat strenger is.

Challenge

“Als ik de lezers een belangrijk focuspunt mag geven is: maak eens foto’s van al je maaltijden” zegt Valentine. Volgens Valentine kan dit je ontzettend helpen om inzicht te krijgen in wat je nou echt binnen krijgt. Ik doe dit zelf ook, en ik vind het superfijn. Het heeft mij veel inzicht en besef gebracht om dit bij te houden.

Ook verteld Valentine dat het goed is om je eetmomenten terug te brengen naar drie. Niet hier en daar een hapje, want je zet je hele spijsverteringssysteem aan, voor bijna niks. En minder brood zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn, maar ben vooral niet te streng voor jezelf, en heb zelfliefde.

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieĆ«n voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT