fbpx

17 januari 2022

#47 Waarom authenticiteit overhyped is en hoe je het WEL zou moeten doen

Laten we het eens hebben over authenticiteit, en niet in de vorm waarin je het tegenwoordig alleen maar hoort. Want de kans is groot dat als jij Instagram opent, misschien een business coach volgt, of nieteens, dat je na 3 keer scrollen het woord authenticiteit al een keer tegengekomen bent. 

Authenticiteit is enorm belangrijk, maar ook wel een opgehyped woord waarvan de betekenis misschien gaandeweg verloren is gegaan. De vandale omschrijft het woord kort, maar krachtig: echtheid. Authenticiteit is echtheid. De acties van een persoon reflecteren diens overtuigingen en  verlangens, ongeacht wat anderen daarvan vinden. 

Wat is authenticiteit op Instagram dan?

De echte jij laten zien. Jezelf niet anders voordoen dan je bent. Maar, ik vind ook: veel laten zien. Niet alleen de ‘goede’ dingen, maar juist een echt beeld scheppen. Authenticiteit is ook meer dan een selfie zonder make up plaatsen of praten over jouw struggles. Het is ook: niet bang zijn om openlijk te spreken of je mening te geven over topics die jij belangrijk vindt. 

Het belang van authenticiteit is enorm gegroeid de afgelopen jaren. Scroll even op Instagram en de kans is groot dat je foto’s tegenkomt die niet bewerkt zijn, samen met captions over cellulitis of het vieren van ons lichaam. 

De kracht van authenticiteit is enorm. Als je authentiek bent, bijvoorbeeld op Instagram, dan heb je de kans om jouw account te groeien naar een community met volgers die engaged zijn. Ook zo’n opgehyped woord. Maar met volgers die engaged zijn, bedoel ik volgers die geen genoeg van jouw content kunnen krijgen. Die iedere keer als ze jouw story bolletje zien, excited zijn om te kijken wat je gepost hebt. Dat is wat je wilt. Dat is hoe je verkoopt aan je volgers. Dat is hoe je zorgt voor organische sales. Dat is hoe je zorgt dat je verkoopt, zonder dat je aan het verkopen bent. En authenticiteit speelt daar een grote rol in. 

De juiste boodschap

Het is logisch dat we steeds meer af willen van die ‘perfecte online wereld’. Uit onderzoek in 2020 is gebleken dat maar 32% van de mensen aangeeft eerlijk te zijn online. En we weten allemaal wat dat met ons (maar bijvoorbeeld ook met tienermeisjes) doet: we vergelijken onszelf. We vergelijken onszelf met een beeld dat onrealistisch en onhaalbaar is. 

Dat is precies de boodschap die jij niet aan jouw klanten wilt geven, toch? Ik wil niet dat jij, of mijn Instagram volgers, tegen mij opkijken. Wil ik je inspireren? Ja, heel graag. Maar ik wil dat je inziet dat wat ik doe, jij ook kunt doen. En ik weet zeker dat jij die boodschap ook aan jouw volgers en klanten wilt meegeven. En juist daarom is het zo belangrijk dat we zowel the good als the bad delen. 

Maar hoe kun je dan authentiek zijn?

Het antwoord is: open zijn tegen je volgers. Of dat nu is dat je praat over de struggles van het ondernemen, jou skincare stap voor stap laat zien, je onzekerheden deelt of juist veel behind the scenes laat zien: ben open en eerlijk, je volgers voelen dat aan. 

Als jij jouw volgers als jouw vrienden laat voelen. Let op: dat hoeven ze niet te zijn en jij hoeft dat niet te voelen, maar begin ze wel zo te zien en op die manier naar ze te communiceren. Als je dat doet, dan voelen zij zich veel meer betrokken bij jou en zullen jouw content en jouw account veel sneller delen EN veel sneller van je kopen. Want als jij een connectie voelt met iemand, koop je daar veel sneller van dan van iemand bij wie je dat niet hebt. 

Authentiek op Instagram zijn betekent dus ook soms tegen de stroom inzwemmen. Jouw mening delen, ook al weet je dat veel mensen het misschien niet eens met je zullen zijn. De minder glamorous momenten ook delen. Jouw community laten zien wat er in jouw dagelijkse leven omgaat is heel verfrissend, want er zijn weinig mensen meer die dat delen. 

Insta-imperfect

En naast dat je de simpele dagelijkse dingen deelt, wil ik je ook vragen om de minder mooie momenten te delen. We zijn niet altijd happy, vol energie en inspiratie. We hebben allemaal challenges en doen ons best om daar doorheen te komen. Deel dat. Overdrijf daar niet in, je account moet zeker positief blijven en hoeft niet een hele shitshow aan negativiteit te zijn, maar je mag best delen dat je het af en toe moeilijk hebt, sterker nog, ik zou je dat enorm aanraden. Waarom? Mensen kunnen zichzelf identificeren met jou. Instagram is een wereld waar alles soms beter lijkt dan het is. Het is makkelijk om tegen anderen op te kijken. Maar als jij ook de minder leuke momenten deelt, zullen mensen je openheid waarderen en gaat die connectie veel dieper. 

En bij die authenticiteit komt ook interactiviteit kijken. Ik reageer op DM’s, ik reageer op mensen hun stories en feed posts. Waarom? Ik zie het een beetje als volgt: stel je bent een zangeres, of een motivational speaker. Dan kun je twee dingen doen: zelf op het podium staan en alleen zingen/spreken, OF ook het publiek ingaan af en toe en de microfoon voor je fans/publiek houden. Wat is leuker? Juist, het tweede. Zie jouw Instagram als een podium, maak het interactief.

Hoe kun je bewaken dat je authentiek blijft?

Check het bij jezelf. Ik wil proberen authentiek te blijven op Instagram, net als ik dat doe hier in de podcast, door mijzelf af te vragen voordat ik iets deel: is dit bullshit? Praat ik anderen na of is dit iets wat echt vanuit mezelf komt? Is dit iets wat ik waarvan ik maar doe alsof ik het denk? Als ik vol vertrouwen kan zeggen NEE, DIT IS ECHT. Dit is diep en dit komt vanuit mezelf, alleen dan mag ik op posten of publiceren drukken. 

Het is makkelijk om mee te gaan in wat concurrenten doen, te doen wat anderen je aanbevelen, niet meer dingen doen waar wrijving ontstaat of je negatieve reacties op hebt gehad eerder, maar waarom? Waarom zou jij jezelf op die manier laten beïnvloeden door anderen, terwijl je zo’n mooi podium voor jezelf hebt gecreëerd om jouw verhaal te delen. Doe dat dan ook.

Nogmaals, als we het hebben over authenticiteit, gaat niet alleen over een make-uploze selfie delen.

Een aantal manieren waarop jij dicht bij jezelf kunt blijven online:

  • Volg alleen accounts/mensen waarvan jij oprecht denkt dat ze je echt waarde geven en waar je iets uithaalt
  • Deel geen “deelbare” content alleen in de hoop dat het gedeeld wordt, zonder dat daar nieuwe waarde inzit
  • Reageer op posts/stories van anderen omdat ze jou aan het denken hebben gezet, jou een bepaalde manier hebben laten voelen of omdat je iets toe te voegen hebt, niet omdat je jouw engagement omhoog wilt
  • Deel jouw mening. Maak van jezelf een expert. Durf tegen de stroom in te zwemmen.
  • Deel zoveel mogelijk van jouw persoonlijke leven zolang dat voor jou comfortabel voelt. Overshare niet, alleen maar omdat je het gevoel hebt dat het ‘moet’ 
  • Deel posts die veel waarde toevoegen voor jouw volgers. Post niet wat anderen posten, maar luister naar gesprekken die je hebt met volgers bijvoorbeeld via DM, schrijf de vragen die ze stellen op, en post hierover. 
  • Streef niet naar een bepaald aantal volgers. Focus je op echte verbindingen met de mensen die er zijn.  

Als je dit doet, weet ik zeker dat je veel meer authentieke verbindingen aangaat met jouw volgers. Dit is ook precies waar wij ons op focussen met Best Selling Stories. Dat is een membership waarin ik je 4x per week vertel wat je kunt posten op Stories. Zin voor zin. Zodat jij authentieker wordt op de juiste manier en diepere connecties aangaat met jouw volgers. Want dat gaat uiteindelijk leiden tot meer organisch verkopen. Verkopen zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het verkopen bent. 

En nogmaals, als ik het kan, kan jij het ook.

CEO Chats

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT