fbpx

5 oktober 2021

#45 Hoe kun je verkopen als je sales niet leuk vindt?

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

Ik denk dat dit één van de dingen is die ik  het meeste hoor van mijn klanten: “maar Claimy, ik vind marketing & sales niet leuk”. Zeg of denk jij dat ook weleens? Dan moet je blijven lezen. Want dat moet veranderen. En ik zeg niet vaak dat je iets moet, want je bent juist gaan ondernemen zodat niemand je meer vertelt wat je MOET doen, maar je dat vooral lekker zelf bepaalt. Alleen ik  wil wel dat je verder leest als je een succesvolle business wilt bouwen, veel wilt verkopen, maar dat eigenlijk niet  leuk vindt om te doen.

Achter jouw aanbod staan

Het allerbelangrijkste: sta 100, nee 1000 procent achter jouw product of dienst. Voor mij voelt het NOOIT als verkopen. Echt niet. En dat is niet alleen omdat ik goed  ben in marketing en sales, of omdat ik het leuk vindt. Dat is omdat ik weet dat ik met Best Selling  Stories en The Spice Up Academy,  twee ijzersterke diensten in handen heb en ik oprecht iedereen gun om daar een stukje van te krijgen. 

Ik wéét namelijk wat mijn programma’s doen voor de ondernemers die erin zitten, dus het is heel makkelijk om dat ook aan anderen te vertellen. En ik wil dat niet alleen vertellen, ik schreeuw dat het liefst van de daken. Waarom? Omdat ik mensen wil helpen. Daarom ben ik begonnen met ondernemen en ik weet dat deze programma’s honderden vrouwelijke ondernemers al hebben geholpen. 

Geloof dus in jouw product of dienst. Want als jij dat niet doet, hoe kan een potentiële klant dat dan doen? 

Waarom hebben we zo’n hekel aan sales?

Ja, ik ben gek op sales. En op marketing. Maar dat is niet altijd zo geweest. Geloof me als ik zeg dat ik de woorden “ik ben niet goed in”, of zelfs “ik haat sales” gebruikt heb. 

Ik denk dat een van de redenen waarom we sales zo massaal haten de irritante verkopers zijn. Degene die je opbellen met de vraag of je niet van energie maatschappij wilt wisselen omdat het echt goedkoper kan, degene die in de stad een abonnement op de krant aan je proberen te verkopen, filmpjes op youtube die zeggen dat jij miljoenen met dropshipping kunt verdienen et certera. Je kent die types wel. Het maakt ze niet uit wie er van ze koopt en of die klant er wel of niet iets aan heeft, als zij hun commissie maar krijgen. 

Maar de realiteit is, dat is maar  1 type verkoper. Niet iedere verkoper is zo, en zeker de succesvolle niet. Het is mens eigen om de slechte dingen te onthouden in plaats van de positieve,  om ons te focussen op het negatieve… is het je ooit weleens opgevallen hoe je heel snel klaagt als iets niet goed  is, maar hoe weinig je een review achterlaat als iets echt goed was? Daarom zitten al die vervelende verkopers in je hoofd en ben je degene die jou een hele fijne verkoopervaring  geven en echt goed geholpen hebben veel sneller vergeten.  

En dat is het geheim. Ze hebben jou geholpen. En jij helpt jouw klanten, dat moet de focus zijn. 

Dus stap 1 is dat jij moet geloven in wat je verkoopt, maar een stukje dieper ligt nog überhaupt de mindset die jij hebt over verkopen.  

De “ik haat” of “ben niet goed in sales” ga je dus ook niet meer zeggen. Nooit meer, vanaf nu. Afgesproken?

Misvattingen op het gebied van sales

Want waarom blijf jij denken dat je sales haat of er niet goed in bent? Stop even met lezen, doe je ogen dicht en denk na over het antwoord. Waar komt die gedachte vandaan? Doe het echt even nu, voordat ik verder ga. Pas als je erachter komt, kun je het namelijk veranderen. 

Ik ga een aantal misvattingen met  je bespreken, want  die zijn er nogal veel als het aankomt op sales.

1. Accepteer geen nee

Ik hoor andere marketing & sales coaches wel eens zeggen “don’t take no for an answer, accepteer geen nee”. En daar gaan alle haren op mijn lijf recht overeind van staan. Achtervolg potentiële klanten niet. Mag je dingen vaker benoemen? Ja. Adviseer ik om ze te herinneren  aan wat jij voor ze kan doen? Absoluut. Maar stalk ze niet. Soms zie ik halve smeekbedes om mensen bij je te laten kopen, maar daar bereik je alleen het tegenovergestelde mee. Je krijgt een hele slechte relatie met jouw potentiële klanten en de  kans is groot dat je in hun irritatiezone komt. Daarnaast wil jij toch ook het allerliefste werken met klanten die DOLgraag met jou aan de slag gaan? Dat zijn dus niet deze klanten. 

2. Je moet een extravert zijn om te verkopen

Ik ben een extravert, dus deze is misschien lastig om van mij aan te nemen, maar ik ben er van overtuigd dat dat helemaal niet uitmaakt. Veel mensen hebben het idee dat goede verkopers altijd luide mensen zijn die heel veel praten en grapjes maken. Maar, en ik heb écht gezocht, er is geen bewijs dat extravert mensen betere verkopers zijn. Sterker nog, er  is een onderzoek onder meer dan 4000 verkopers geweest waaruit kwam dat er helemaal geen verband is tussen verkopers en intro/extraverts. 

Comfortabel worden in sales

Nu die twee misvattingen uit de lucht zijn, ga ik je helpen om anders naar sales te kijken, zodat jij je comfortabeler voelt in het gehele sales proces en je makkelijker sales binnenhaalt.

Solving instead of selling

Ik zei het in het begin al even: het belangrijkste is dat jij in jouw product/dienst gelooft. En dat je het proces waarin iemand beslist om daar onderdeel van uit te willen maken ziet als mensen helpen, in plaats van iets verkopen. Mensen willen geholpen worden, ze willen hun leven beter/leuker maken en/of een oplossing voor hun problemen vinden. Of dat nu is hun bedrijf opschalen, mooiere foto’s van zichzelf, een tof Marokkaans kleed kopen voor hun interieur…   whatever!

En dit zeg ik ook heel vaak: focus je op  de bestemming en niet op het vliegtuig. Heb het dus niet te veel over de specificaties van jouw aanbod,  maar op de transformatie, de bestemming, de voordelen. Zie jezelf niet als iemand die wilt verkopen, maar als iemand die anderen helpt iets op te lossen.

Zeg dus ook niet “ik haat verkopen”, maar zeg “ik vind het te gek om anderen te helpen”.

Vind de juiste koper

Ofwel: focus je op jouw ideale klant. Ik heb hier vaker blogs over gemaakt, dus wil je daar nog meer de diepte mee in, lees die dan vooral even (of luister de podcasts). Maar it makes sense. Verkopen is veel leuker, en vooral makkelijker, als je iets geeft aan iemand die het ECHT  nodig heeft. Die persoon zal veel meer open staan voor wat jij te zeggen hebt, veel sneller ja zeggen en veel meer waarderen wat jouw product/dienst voor diegene kan doen. Kijk dus naar jouw leads en focus je op de mensen waarvan jij het probleem kunt oplossen. 

Durf koude leads te verzamelen

Don’t get me wrong: focus je tijd en energie tijdens het verkopen alleen op warme leads. Maar, leads zijn eerst koud voordat ze warm worden. Dus ben niet bang om aan koude leads te vinden. Soms is een koude e-mail of een simpele follow de beste manier om koude leads te verzamelen. De truc is wel om onderzoek te doen naar wat goede leads zijn (nogmaals, die ideale klant) en jouw persoonlijkheid vanaf moment 1 toe te voegen om die know-like-trust factor op de juiste manier toe te passen. 

Houd je mond dicht en open je oren

Ook een van de meest gemaakte fouten: mensen praten alleen maar. Ondernemers nemen veel te weinig tijd om ECHT te luisteren naar de behoeften van hun klant. Wat willen ze eigenlijk? Focus je minder op wat je zelf gaat zeggen tijdens een sales gesprek en focus je meer op luisteren naar wat de andere persoon eigenlijk te zeggen heeft. Hoe meer je leert over wat voor hen belangrijk is, wat ze nodig hebben, welke problemen en doelen ze hebben, wat ze willen bereiken… hoe makkelijker je daarop in kunt spelen. Je kunt jouw aanbod customizen op precies datgene waar zij behoefte aan hebben, waar ze op aan het wachten zijn,  zodat ze geen reden hebben om geen ja te zeggen. 

Ben niet bang om een nee te krijgen

Dat gaat namelijk gebeuren. Dat hoort erbij. Denk niet meteen dat jouw aanbod niet goed is, dat je niet goed kunt verkopen en neem het vooral niet persoonlijk  op. Het is onderdeel van het sales proces. Als je alleen maar ja’s  zou  krijgen, dan is er iets mis. Dan ben je waarschijnlijk veel te goedkoop.

En als laatste: doe het

Ik wil niet hard klinken, maar ik ben af een toe een coach van de though love. Je bent volwassen, je wilt ondernemen, je wilt een succesvol bedrijf met de omzet die daarvoor jou bij hoort. Als je geld wilt verdienen, zul je moeten leren om jouw product of dienst te verkopen. Het is niet erg als je dat nog niet onder de knie heb, daar zijn mensen zoals ik en programma’s zoals ik aanbied voor om jou daarbij te helpen, maar je gaat het wel moeten leren en moeten doen.

Sales is een natuurlijk proces die iedereen verwacht. Ik wil dat jij me dingen verkoopt. Mijn auto heeft nieuwe banden nodig, mijn administratie heeft een boekhouder nodig, ik wil een goede kapster die mij er op mijn best uit kan laten zien. En ik betaal daar graag voor. Schaam je er niet voor, zolang je eerlijk en oprecht bent, een goed product of een goede dienst hebt en mensen helpt, mag  je daar geld mee verdienen. En goed ook.

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT