fbpx

1 oktober 2021

#44 Laurentine over de keerzijde van succes

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

Laurentine van Landeghem werd bekend van haar omnichannel retailconcept ‘Clouds of Fashion’. Inmiddels heeft ze haar bedrijf verkocht en is ze bezig met haar nieuwe onderneming ‘Glow community‘. Laurentine wil hiermee vrouwen inspireren op het gebied van ontwikkeling en bewuster leven.

Van nul naar honderd

Laurentine ging in hele korte tijd van nul naar honderd met haar retail bedrijf Clouds of Fashion. Tijdens haar studie communicatie, was ze veel bezig met fashion. Dit was een manier waarin Laurentine zich kon uitdrukken en onderscheiden. Vanuit haar slaapkamer begon Laurentine te DIY projectjes te doen. Ze vermaakte haar kleding of zette er studs op. Hierover schreef ze in een blog en poste ze op Facebook. Ook begon Laurentine Instagram te gebruiken toen dit nog in de kinderschoenen stond. Vanuit haar DIY projecten kwam de vraag van anderen om hetzelfde voor hen te maken.

Na haar examens wilde Laurentine het wat groter aanpakken en opende een pop-up winkel. “Het was een klein pandje in een boerendorp. Daar komt normaal gesproken helemaal niemand” zegt Laurentine. Toch zorgde ze ervoor dat er mensen naar toe kwamen door op Facebook te plaatsen wanneer ze open was, en mensen te teasen met nieuwe producten. Haar kleine pop-up liep goed en Laurentine merkte dat het niet meer haalbaar was om de kleding zelf te maken. Daarom begon Laurentine met kleding inkopen.

Business en bijbaan

Het inkopen van kleding gaf haar winkel een boost. Nu nam Laurentine de beslissing om hier helemaal voor te gaan, en wilde ze een grotere winkel openen in Antwerpen. Ze verhuisde naar Antwerpen en ging van school opeens naar fulltime werken en zelfstandig worden. “Dat was allemaal heel eng, in een nieuwe stad waar ik weinig mensen kende. Ik heb toen ook een hondje genomen”. In Antwerpen is het zo dat je een pand voor minimaal drie jaar huurt. De vader van Laurentine was het hier niet mee eens. “Of het pand zou in drie jaar tijd te klein worden, of je kunt het niet meer betalen” legt Laurentine uit. Uiteindelijk kregen ze het voor elkaar om het pand voor een jaar te huren. “Dat was maar goed ook, want na een jaar was het pand ook te klein geworden”.

Nu verhuisde Laurentine met haar winkel naar een groter pand. En hoewel de zaken goed gingen, had Laurentine weinig zicht op wat er in kwam. “Ik werkte vaak in de weekenden nog als hostess omdat ik bang was dat ik mijn rekeningen niet zou kunnen betalen” zegt ze. Dit kwam ook omdat Laurentine geen goede relatie had met haar boekhouder. Nu adviseert Laurentine iedereen om een boekhouder te nemen die jou alles duidelijk kan uitleggen. “Zodat je geen angst krijgt rondom die cijfers, want die zijn zo belangrijk!”.

Het belang van PR

In de tussentijd organiseerde Laurentine ook nog een modeshow. Ze had het idee in haar hoofd om de modeshow uit Parijs naar België te halen, en deze toegankelijk te maken. Ook leek het haar leuk om na afloop de kleding direct te kunnen shoppen. Ze huurde een zaaltje en maakte een evenement aan op Facebook. Tot haar verassing waren er al snel meer kaarten verkocht dan waar ze plek voor had. Voor de 250 mensen moest ze een grotere zaal regelen en zette ze haar broer in als bodyguard. Dit evenement gaf op social media een enorme boost. “Iedereen gaat het taggen, en heeft het erover” verteld Laurentine. Dit was enorm goed voor de naamsbekendheid van Clouds of Fashion.

Laurentine gelooft enorm in het belang van goede PR. Na de verhuizing naar een groter pand begon ze daarom een samenwerking met een PR bureau. Laurentine is er van overtuigd dat ze zonder die goede PR haar merk niet had kunnen verkopen. Dat het werkt blijkt uit de cijfers, zes maanden na haar eerste modeshow deed Laurentine het opnieuw. Nu kwamen hier in plaats van 250 mensen, 800 mensen op af.

Meer dan een winkel

Het enorme succes van Clouds of Fashion had te maken met verschillende factoren. Het was een uniek concept, een winkel met elke twee weken een nieuwe, betaalbare kleding was er nog niet. Maar Laurentine weet ook zeker dat het bieden van een authentieke beleving en storttelling enorm heeft bijgedragen. “Ik poste behind the scenes en ook momenten dat het niet zo goed ging, en ik denk dat mensen voelde dat dit heel authentiek was”.

Clouds of Fashion was meer dan een winkel. Het was een concept met hele duidelijke waarden, een beleving en een lifestyle. Online deelde Laurentine niet alleen het aanbod, maar ook leuke recepten of schattige puppy’s. Dit maakte het leuk om Clouds of Fashion te volgen. En met de evenementen van Clouds of Fashion werd de online beleving door getrokken naar een fysieke beleving, wat het concept heel veel kracht bijzette. Nu is het veel normaler om meer te posten dan alleen aanbod op Instagram, maar Laurentine was hier een van de eersten in. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ze zo snel groeide.

Best branding

De branding van Clouds of Fashion werd doorgetrokken in alles. Door snoepjes, pennen of nagelvijltjes mee te geven na het shoppen bijvoorbeeld. Zo wordt je merk overal zichtbaar en gaan mensen erover praten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de roze tasjes die Clouds of Fashion meegaf bij een aankoop. Al deze dingen kosten geld, en werden vaak in twijfel getrokken omdat het ten koste gaat van de winstmarge. Toch vond Laurentine het heel belangrijk om wel te doen. Bij de opening van de pop-up winkel in Knokke, bij de kust, stroomde de hele boulevard vol met de roze tasjes. Dit zorgde ervoor dat erover gepraat werd. Mensen vroegen zich af wat het was, en waar het was, en wilde zelf een kijkje gaan nemen. Door iets te geven waar mensen over praten, zorg je voor mond tot mond reclame.

Het doortrekken van de online naar de offline beleving is iets waar Laurentine op heeft ingezet. Zodat klanten ook in de winkel dat zelfvertrouwen kregen en ook vriendelijk werden behandeld. Hetzelfde ‘bubbly’ karakter van Clouds of Fashion was in de winkel terug te zien. Zo zette Laurentine in op het goed trainen van personeel met een coach. Authenticiteit is dus heel belangrijk, het beeld moet volgens Laurentine kloppen met wat je online presenteert.

The bigger the better?

In de tussentijd bleef Clouds of Fashion groeien, en opende Laurentine ook een webshop. Er kwam een kantoor, meer personeel en meer winkels. Dit terwijl Laurentine nog heel jong was. Ook organiseerde Laurentine nog een evenement op de grootste evenementenlocatie in België. Tot op de dag van vandaag is er niemand die haar dat heeft nagedaan met een modeshow. “Daar ben ik wel trots op!” zegt Laurentine. Dit was een evenement met 2.000 bezoekers en 50 standhouders. Een enorm project, waarin ook weer de branding helemaal werd doorgetrokken. De kosten dekte Laurentine zelf, samen met sponsoren. Dat het een groot en succesvol project was betekend niet dat het direct winstgevend was. “We zijn zelfs niet uit de kosten gekomen” zegt Laurentine. Maar indirect heeft het de naam ‘Clouds of Fashion’ enorm geboost.

““““““““““““““““““““““““`Laurentine opende nog een pop-up winkel aan de kust van België en schreef een boek. Op het moment dat het boek uitkwam merkte ze aan zichzelf dat er iets niet goed zat. De dag ervoor zocht ze op Google naar de symptomen van een burn-out. Laurentine stuurde dit naar een vriendin, en vroeg zich af of het zou kunnen dat zij hiermee te maken had. Haar vriendin overtuigde haar van niet en zei “Dit is alles waar je ooit van hebt gedroomd, en nog veel meer!”. En dat was ook zo. Er waren mensen die tegen Laurentine opkeken en ze was zo groot geworden in België. “Mensen stuurde me lovende berichten via de mail, en ik was niet blij. Ik dacht hoe kan dat nu?”. Laurentine voelde zich hierdoor heel lang ondankbaar en schuldig.

Van DIY naar CEO

In vier en een half jaar tijd was Laurentine van DIY projectjes, naar CEO van een grote onderneming gegaan. Er had een enorme verandering plaatsgevonden in haar leven, en haar werkzaamheden hadden weinig meer met haar passie voor fashion te maken. Waar ze eerst zelf haar kleding maakte, en zelf in de winkel stond, was ze nu bezig met rotatiecijfers en management. Daarbij was de non-stop verantwoordelijkheid over haar business een grote druk. “Ik vind het moeilijk om dit te vertellen zonder afbreuk te doen aan het genot, het plezier en de passie die ik had voor hetgeen wat ik deed” vertelt Laurentine. Maar juist omdat ze het zo leuk vond wat ze deed, heeft Laurentine zich hierin verloren. “Op een gegeven moment kon ik van een klein verschil in de voorraad al beginnen te huilen”.

Met dit gevoel is ze met mensen gaan praten, en heeft Laurentine het aan haar ouders voorgelegd. Haar vader reageerde: “Ik wist dat het ging komen, maar niet dat het zo snel al zou gebeuren”. Hij had al eerder gezien dat dit niet meer was waar Laurentine voldoening uit haalde. Vanaf hier is Laurentine op zoek gegaan naar een ‘way out’. Op sommige dagen vond ze dit lastig: “Dan dacht ik gewoon ik stop, ik kan niet meer. Maar uiteindelijk ben ik heel trots dat ik heb volgehouden”.

The way out

Er waren voor Laurentine meerdere opties, de eerste was direct stoppen met alle activiteiten. Dit is niet perse heel voordelig omdat er leningen liepen, er was personeel en een vast voorschot bij de bank. Een andere optie was om een partij te vinden die het bedrijf kon doorzetten op de manier hoe Laurentine dat deed. Hierbij vond Laurentine het lastig te bepalen wat het met haar zou doen op het moment dat iemand er een zooitje van zou maken, of een andere richting op zou gaan met het bedrijf.

Er waren ook retailers die haar bedrijf wilden overnemen op voorwaarde dat Laurentine nog aan het roer zou blijven. Dit was geen optie voor Laurentine: “Ik had er voor mij persoonlijk al alles uitgehaald wat erin zat, en ik was klaar”. De laatste optie had Laurentine nooit echt overwogen omdat ze niet besefte dat dit een mogelijkheid was. Deze optie hield in dat ze haar merk zou verkopen. Uiteindelijk heeft ze met deze optie een deal gesloten met `het retail bedrijf Zap. “Dat voelde als een last van mijn schouders”. Zap gebruikt het merk Clouds of Fashion voor het lanceren van collecties in hun eigen retail concept. De winkels van Clouds of Fashion zijn er dus niet meer.

“Mensen denken dat ik van deze deal heel rijk ben geworden, maar dat is niet zo” verteld Laurentine. “Ik heb mijn winkels mooi af kunnen sluiten en daar ging het mij vooral om”. “Hierna ben ik naar Bali gegaan, zoals dat hoort” lacht Laurentine. Ze wilde graag zorgeloosheid ervaren, en was verbaasd dat ze dat in Bali zelfs niet vond. “Ik wilde elke dag yoga doen, en had tien boeken mee om te lezen”. De onrust en drang naar productiviteit zat nog steeds diep in Laurentine. Er is nog een hele periode geweest dat Laurentine heeft gestruggled met haar burn-out en daaruit komen.

Zelfbewust ondernemen

Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat Laurentine veel voorzichtiger is geworden met het realiseren van haar ideeën. Vroeger bracht ze elk idee wat ze had in de realiteit, en was ze meteen hands-on aan het regelen. Nu zorgt ze dat ze haar ideeën eerst helemaal uitwerkt, en ook een verwachting heeft van hoe dat idee er in de toekomst uit kan zien. Want hoewel ze bekend stond als durfal in het ondernemen, ontwikkelde Laurentine na haar burn-out een angst voor ondernemen.

Na een lange periode van zelfontwikkeling en zelfontdekking kan Laurentine weer denken aan ondernemen. In deze periode heeft ze van alles gedaan waarvan ze eerst altijd dacht dat het niets voor haar was. Zo is ze begonnen met mediteren, terwijl ze eerst nooit stil kon zitten. Ook is Laurentine veel gaan sporten en voor het eerst in zes jaar weer verliefd. Dit zijn dingen die ze eerder aan de kant moest zetten voor haar bedrijf. “Nu wil ik zelf bepalen hoe ik leef, en niet meer geleefd worden door een bedrijf” legt Laurentine uit.

De nieuwe onderneming van Laurentine wordt een online platform met content voor vrouwen. Webinars, cursussen en een webshop gericht op de gezondheid in de ruimste zin van het woord. Hier kun je alles vinden over zelfbewust leven en ontwikkeling. Wil je hier meer over weten, volg @laurentine op Instagram.

Challenge

De challenge die Laurentine geeft is het een half uur eerder zetten van je wekker deze week. “Ga eens kijken wat dat met je doet”. Laurentine gaf een webinar over haar ochtendroutine, en dit is altijd haar eerste stap voor als je meer uit je ochtenden wilt halen. Als je dit gaat doen, laat het ons dat zien op Instagram en tag @laurentine en @thesoukacademy!

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT