fbpx

7 september 2021

#41 De perfecte ochtendroutine creëren

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

Vandaag ga ik het met je hebben over hoe jij de perfecte ochtendroutine voor JOU kunt creëren. Er zijn veel boeken die gaan over gewoontes en routines en die je tips geven over wat een goede ochtendroutine zou zijn, maar ik geloof dat dat voor iedereen anders is. In de blog van vandaag gaan we uitzoeken wat het beste voor jou werkt. 

Je dag voorbereiden

Een van de belangrijkste dingen die het makkelijker maken om een goede routine te creëren, wie je ook bent en wat je ook doet, is om te vooruit te plannen. Je moet nadenken over wat er gebeurt en wat je nodig hebt de volgende dag. 

Een tip: vraag jezelf af: hoe kan ik het mezelf makkelijker maken? Bij alles wat je doet. Of je nu werkt in loondienst, je eigen bedrijf hebt of de volgende dag vrij zou zijn. Wat het ook is. Daarmee bedoel ik: stel je weet dat je even een korte work-out wilt doen in de ochtend, zorg dan dat jouw work out kleding klaar ligt naast jouw alarm. Schoenen ernaast, alles staat klaar. Je doet die kleding dan sneller aan en de kans is veel groter dat je ook daadwerkelijk een workout doet. Als je wilt plannen in de ochtend, leg je planner dan klaar.

Zorg dat je alles wat je nodig hebt vast klaarlegt de avond van te voren. Zodat als je wakker wordt, je niet na hoeft te denken. Je kan meteen aan de slag Maar naast dat je jezelf afvraagt hoe je het makkelijker kunt maken, wil ik ook dat je jezelf afvraagt: hoe kan ik zorgen dat het een fijne dag wordt? 

Want laten we eerlijk zijn, als jij in jouw bed ligt, lekker warm onder de dekens en jouw alarm gaat af, dan is het heel verleidelijk om langer te blijven liggen. Maar als jij een ochtendroutine hebt gecreëerd waar je zin in hebt, dan sta je veel makkelijker op. 

Opstaan

Als je normaal gesproken echt moeite hebt om op te staan, zet je alarm dan aan de andere kant van de slaapkamer, of zelfs in een andere kamer. Zet ‘m ergens weg waarbij je echt uit bed moet om ‘m uit te zetten. Als jij je alarm altijd op je telefoon instelt, perfect. Want eigenlijk zou je die telefoon niet eens bij je moeten hebben in bed. Sterker nog, eigenlijk zou jij je alarm ook niet op je telefoon moeten zetten, want dat betekent dat het eerste wat je ‘s ochtends doet is op je telefoon gaan. Ja, om dat alarm uit te zetten, maar het is dan heel verleidelijk om toch even Instagram te checken, toch even te kijken of je die belangrijke mail al binnen hebt gehad, appjes lezen etc. Killing voor een goede ochtendroutine! Ga naar bol.com, koop een goedkope wekker en probeer het eens een weekje. 

Probeer zo lang mogelijk van je telefoon weg te blijven als je kunt. Ik merk zelf, en ik denk dat dit voor iedereen geldt, dat je mind veel meer open staat voor nieuwe dingen als je nog niet al die prikkels van je telefoon binnen hebt gekregen. Dan ben ik namelijk direct bezig met prikkels die andere mensen aan me geven, dingen die andere mensen van me willen. Dan wil ik niet meer lezen, stretchen, journallen etc. Dus ik wil je aanraden om voordat je aan je ochtendroutine begint, dat zo lang mogelijk zonder telefoon te doen. 

Online lees je, of van anderen hoor je misschien dat je minimaal een ochtendroutine van 1,5 uur bijvoorbeeld zou moeten hebben. Maar nogmaals, in deze blog focussen op wat voor jou werkt. Dus de vraag is: hoe veel tijd heb je of kun/wil je maken voor een ochtendroutine? Als je 20 minuten hebt, is dat nog steeds prima, denk niet dat je perse 1 of 2 uur nodig hebt. Het mag zijn zolang jij wilt dat het is. Op het moment dat jij weet hoe veel tijd je ervoor hebt, dan kun je die tijd gaan invullen, daar gaan we nu mee aan de slag. 

Dus even vast een snelle recap:

  • Plan jouw ochtendroutine
  • Vraag jezelf voordat je naar bed gaat vast af hoe je de volgende dag makkelijker en leuker kunt maken. 
  • Als je uit bed komen lastig vindt, zet een wekker in een andere kamer
  • Probeer zo lang mogelijk van je telefoon weg te blijven 
  • Bepaal voor jezelf hoeveel tijd je hebt of wilt maken voor jouw ochtendroutine

Dan gaan we nu aan de slag met deze invullen

Water vs. koffie

Ik wil dat je ‘m helemaal invult zoals jij wilt, maar ik wil je wel nog een tip meegeven: drink water, meteen als je opstaat. Het beste zou nog zijn water met citroen (ik gebruik gewoon zo’n knijpflesje) en een beetje zeezout. Dit is super hydraterend, het brengt de ph waarde van je lijf in balans, boost jouw immuunsysteem en de gemiddelde persoon verliest meer halve liter water per nacht. Dus het eerste dat je zou moeten doen is water drinken. Mensen drinken over het algemeen gedurende de dag sowieso te weinig water, dus als je jouw dag ermee begint, ben je sowieso goed opweg. 

Dit is iets waarvan ik echt hoop dat je het gaat doen, al het andere dat ik je nu ga vertellen zijn tips. Kies zelf welke jij wilt toepassen. 

Als je een koffiedrinker bent, is dit misschien een lastige, maar het helpt ook echt om de eerste 1,5 uur nadat je wakker bent geworden geen koffie te drinken. Geen cafeïne in ieder geval. Als je denkt: Claimy, ik kan dat echt niet, heb het meteen nodig als ik wakker wordt, probeer het gewoon eens. Bij alles wat ik vandaag met je deel, probeer het een week. 7 dagen. Bedenk voor jezelf de ideale ochtend routine en zet jezelf ertoe om het 7 dagen te proberen. Sommige dingen zullen misschien niet werken en zul je daarna skippen, andere blijf je iedere dag herhalen omdat het zo fijn is. 

Het is ook onderzocht dat cafeïne je meer helpt als je minimaal 1 uur wacht na wakker worden. Als het verteringsproces al gestart is, als je water hebt gedronken etc. Meer over wat eten en drinken met je lijf doet komt in een van de komende blogs, ik heb namelijk Valentine, een orthomoleculair therapeut geïnterviewd over hoe eten en drinken kan zorgen voor meer focus tijdens je werk. 

Savers van jouw ochtendroutine

Laten we doorgaan. Als je het boek Miracle Morning van Hal Elrod gelezen hebt, dan heb je van de savers gehoord. Als je het boek niet gelezen hebt en je wilt meer weten over het opbouwen van een goede ochtendroutine, dan is dit wel een goede leestip. 

Hal heeft het dus over savers (s-a-v-e-r-s). Dit zijn allemaal losse items, waarvan jij kunt beslissen of je ze aan jouw ochtendroutine toe wilt voegen of niet. Iedere letter staat voor een item. 

Stil de dag beginnen

De S staat voor silence, ofwel stilte. Dat kan vanalles zijn: zitten in stilte, mediteren, even een paar minuten staren. Jouw onderbewuste toestaan om het over te nemen. Daarom hebben mensen vaak de beste ideeën als ze aan het rijden zijn of tijdens het douchen. Dat komt omdat je hersens niet intensief geprikkeld worden op dat soort momenten. Er is geen Facebook, Instagram, geen berichten of mails van anderen, er wordt niet tegen je gepraat. Er is stilte. Dus als jij dat toevoegt aan jouw ochtenden, zul je mega goede ideeën krijgen voor je business. Wederom beslis jij hoe lang dat duurt, dat kan 5 minuten zijn, 10, 20… 

Affirmaties

Dan heb je de A, die staat voor affirmations, ofwel affirmaties. Positieve woorden die jij tegen jezelf zegt. Die beginnen vaak met “Ik ben …”. Goede affirmaties (en ik ben hier ook nog een newbe in hoor), voldoen voor mij aan drie dingen: het moet in de toekomstige tijd zijn, het moet empowering zijn en het moet de waarheid zijn.

Dat laatste is misschien iets waar veel mensen het niet mee eens zijn, maar voor mij werkt het het beste als affirmaties waar zijn of heel dicht bij de waarheid liggen. Ik zeg niet tegen mezelf dat ik een miljonair ben, want dat ben ik nog niet. Ik zeg dan bijvoorbeeld “Ik ben iedere dag hard aan het werk om meer geld te verdienen”. Of als ik het concreter wil maken: “om een lancering van 150.000 euro te realiseren”. Het is super empowering, ik denk ‘ja, ik werk heel hard daarvoor en I got this!’.

Ook ben ik bijvoorbeeld niet blij met mijn lijf, maar daar werk ik wel hard aan. Ik ga dan niet zeggen “Ik ben mooi” want ik geloof dat niet, maar ik zeg wel “Ik ben hard bezig om mezelf mooier te vinden en ik ben dankbaar dat ik een gezond lichaam heb”. Misschien krijg ik hier veel frictie op, want affirmaties zijn deels ook bedoeld om gedachten om te buigen en juist dingen die niet waar zijn tegen jezelf te zeggen, maar voor mij werkt dit beter. Kijk wat bij jou past. 

Visualiseer jouw toekomst

Dan zijn we aangekomen bij de V, die staat voor visualisation, ofwel visualisatie. Wordt wakker in de ochtend, doe je ogen dicht en visualiseer jouw toekomst. Denk aan wat je wilt: de omzet, de vrijheid, het huis, de auto’s, het reizen, de kleding, de relaties… wat het ook is dat jij wilt. Want iedereen wilt iets anders. Hoe wil jij dat jouw toekomst eruit ziet? Een jaar vanaf nu, 5 jaar, 10 jaar… Zit en visualiseer hoe dat eruit ziet. Iedere ochtend.

Ik ga je niet uitleggen hoe visualisatie werkt, er is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan waaruit blijkt hoe goed het werkt. Je stimuleert niet alleen het bewuste, maar ook het onderbewuste. Je houdt eigenlijk jouw hersenen voor de gek. Want het enige dat jou tegenhoudt om het leven te creëren dat je wilt, ben jezelf. Dus als jij jezelf voor de gek kunt houden door dag in dag uit te visualiseren hoe jouw toekomstige zelf eruit ziet, dan geloof je niet alleen dat het mogelijk is, maar weet je ook dat het gaat gebeuren. 

Exercise

E is voor exercise, bewegen. Dit kan zijn een stuk rennen, een workout doen, wandelen, je hond uitlaten… Wat jij ook fijn zou vinden om te doen, als je maar beweegt. Ik kies zelf vaak uit drie opties: een dance workout (die zoek ik gewoon op YouTube, word ik super enthousiast en opgewekt van. Volgensmij heet degene die ik doe MADfit, zij heeft mega leuke dance workouts van 15 minuten op allemaal 90’s hits enz.). Andere opties zijn wandelen of stretchen. Zo’n 2-3 keer per week doe ik een super intensieve training in de ochtend, dus dan sla ik deze stap over en bewaar ik het bewegen tot mijn training. 

Een stukje lezen

R staat voor read, lezen. Dit is een goede tijd om te lezen. Anderen zijn vaak nog niet wakker, je dag is nog niet ECHT begonnen, het is rustig, stil… Het hoeft niet veel te zijn, je zou al kunnen beginnen met 5 pagina’s per dag. Je hoeft geen 2 uur te lezen, kijk wat jij fijn vindt. Als jij 10 pagina’s per ochtend zou lezen, dan lees je ongeveer een boek per maand. Stel je eens voor hoe anders jouw leven zou zijn als je 1 boek per maand extra zou lezen. 12 boeken in een jaar, en dan het liefst boeken die echt een impact op jouw leven maken. Die je helpen met zelfontwikkeling. 

Jouw ‘dag’ boek

De laatste S staat voor Scribe, ofwel journaling. Jezelf vragen stellen en die beantwoorden. Wat wil ik in mijn leven? Waar hoop ik over een jaar te staan? Wat hoop ik te halen uit de relaties die ik heb? Wat voor type moeder/vriendin/ondernemer wil ik zijn? Waar loop ik momenteel tegenaan en hoe kan ik dat oplossen? Als ik in de spiegel kijk, wat zie ik dan? Wat weet/doe ik nu, wat ik een jaar geleden nog niet had? Stel jezelf dit soort vragen en schrijf het antwoord op. 

Recap: SAVERS:

  • Silence: stilte 
  • Affirmations: affirmaties
  • Visualisation: visualisatie
  • Exercise: bewegen 
  • Read: lezen 
  • Scribe: schrijven

Nogmaals, dit komt uit het boek Miracle Morning van Hal Elrod 

Een paar dingen die ik zelf nog graag toevoeg en voor jou misschien ook fijn zijn:

Koud douchen 

Ik probeer IEDERE ochtend een koude douche te nemen. Ik ga je niet uitleggen waarom dat goed voor je is, gebruik Google. Typ in: voordelen koude douche. Er zijn heel veel lichamelijk en mentale voordelen. Het is wennen in het begin, maar ik vind het nu echt heerlijk. En het is echt niet dat ik er iedere ochtend naar uitkijk, het blijft een uitdaging. Er is een stemmetje die zegt: sla het een dagje over, douche lekker warm, niemand weet het als je het niet doet. Maar dat stemmetje is precies dezelfde als diegene die je tegenhoudt om risico’s te nemen, om jouw dromen en doelen achterna te gaan.

Dus als jij ‘s ochtends wakker wordt en dat stemmetje negeert, iedere ochtend door die douche te nemen terwijl je dat stiekem niet wilt, bouw je weerstand op. Dan bedoel ik niet letterlijk, maar figuurlijk. Dingen doen die je niet wilt doen, omdat je weet dat het je verder brengt. Omdat het je iets oplevert. Want uiteindelijk is dat waar je tegenaan gaat lopen in het leven. Er komen hobbels op je pad, je moet jezelf aanleren om door te zetten wanneer dit gebeurt en het eindresultaat in gedachte houden. Dat doe je ook als je naar de sportschool gaat. Van te voren heb je er misschien niet altijd zin in, maar voel je jezelf daarna niet ALTIJD beter? Tuurlijk zegt een stemmetje, ga niet. Maar als jij daar altijd aan zou toegeven, dan ga je nooit het droomleven leiden dat je wilt leiden.

Luister niet naar dat stemmetje die zegt je bent stom, je bent niet mooi, je bent niet slim genoeg, je bent niet ambitieus genoeg, je hebt te weinig tijd… Versla dat stemmetje, iedere ochtend, door te beginnen met die koude douche. En als je dan denkt ‘het is wel genoeg’, push jezelf om nog een minuut te blijven staan. Maak jezelf mentaal sterker om verder te gaan dan hetgeen dat comfortabel voelt en niet te luisteren naar die stemmetjes. 

Dus naast de fysieke voordelen die een koude douche geeft, nogmaals Google het, denk ik dat het je nog veel meer oplevert. 

Luister een Podcast

Nog iets dat ik vaak in de ochtend doe: naar een podcast luisteren. Dit is een goede, CEO chats zou ik aanraden 😉 Maar luister naar mensen die je iets leren, die je inspireren, die je helpen groeien. 

Jouw ochtendroutine moet een moment zijn waarin jij groeit, waarin jij je focust op jezelf, voordat de rest van de wereld van alles van je wilt. 

Plan je dag

Het laatste wat ik doe: mijn dag plannen. Veel mensen beginnen hun dag in reactie modus. Ze starten hun dag en kijken wat er op hun af komt en gaan dat aan. Laten hun dag leiden door andere mensen, e-mails, to do’s. Maar als jij 10 minuten neemt per dag om jouw dag te plannen en proactief te beginnen, dan ben je veel productiever gedurende de dag en krijg je veel meer gedaan. Je zult je aan het eind van de dag veel voldaner voelen, in plaats van dat je jouw dag start en kijkt wat op je afkomt. 

Neem tijd voor jezelf

Het belangrijkste van een ochtendroutine is dat je tijd neemt om je op jezelf te focussen. Er zijn veel mensen op de wereld die je nodig hebben en iets van je willen. Kinderen, je partner, vrienden, klanten… ik weet zeker dat jij veel te weinig tijd voor jezelf hebt. Jij moet groeien als mens. Je moet je ontwikkelen. Je moet tijd met jezelf doorbrengen. Jij bent de belangrijkste persoon in je leven. Hoe beter het met jou gaat, hoe beter je voor anderen kunt zorgen. Me-time neem je te weinig, dus probeer iedere dag daar tijd voor vrij te maken. En als je het in de ochtend doet en daarmee start, dan weet je in ieder geval zeker dat het gelukt is.

Sta eerder op. Nogmaals, jij beslist hoe lang. Je kunt al starten met 20 minuten. En je hoeft niet alles te doen. Lees de punten nog eens door, kijk welke items jij zou willen implementeren in je ochtend. Start met 1, of meer. Doe wat werkt voor jou. Probeer het een weekje. Als het werkt, blijf het doen, als het niet werkt, probeer iets anders. Want uiteindelijk zal jij de perfecte ochtendroutine voor jezelf vinden en dat is wat ik hoop te bereiken met deze blog. 

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT