fbpx

11 januari 2021

#4 Alles over Pinterest Marketing met Milou Smit

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Pinterest Marketing is dé manier om jouw ideale klant naar jouw website te trekken. Zij zijn namelijk op zoek naar jouw content, scrollen non stop op dit platform en zoeken naar een oplossing van hun probleem of verlangen. En dat is precies waar jij wilt dat jouw ideale klant mee bezig is. Daarom is Pinterest fantastisch om zakelijk in te zetten. Iets dat nog maar heel weinig ondernemers doen en daarom een mega kans is voor jou.

Daarom heb ik Milou Smit – Pinterest Marketeer – uitgenodigd voor aflevering 4 van CEO chats de podcast. Milou is dé persoon die Pinterest Marketing op de kaart heeft gezet in Nederland en weet precies hoe je Pinterest voor jouw bedrijf kunt gebruiken. 

Milou zag Pinterest als een plek waar ze haar creativiteit kwijt kon en haar doelgroep kon bereiken. “Toen alle bloggers op Instagram actief werden, had ik het idee dat ik hier niet meer goed tussen paste. Ik vond het moeilijk om dagelijks zichtbaar te zijn, en dit is bij Pinterest veel makkelijker.” Zo is Milou cursussen gaan volgen over Pinterest, heeft ze strategieën geleerd en is deze gaan toepassen.

Bij Pinterest is het belangrijk om je te focussen op zoektermen in plaats van volgers en likes. Maar hoe werkt dat dan precies, die zoektermen? “Het is ontzettend belangrijk wat je neerzet” legt Milou uit. “Ieder woord die je neerzet op Pinterest in je titel, omschrijving en zelfs naam, indexeert Pinterest. Alle woorden die jij neerzet zijn bepalend voor jou pin en de positie van jouw pin. Pinterest kan zelf niet zien waar jouw pin over gaat, daar heeft Pinterest de juiste zoekwoorden voor nodig en die moet jij geven om zo jouw ideale klant te kunnen bereiken. 

Waar jij op moet letten bij Pinterest Marketing

Veel ondernemers kijken naar profielbezoeken op Pinterest, maar in plaats daarvan kun jij je veel betere focussen op linkkliks en directe kijkers op jouw content. De pins die je plaatst moeten je bezoekers doorsturen naar jouw website, Instagram pagina of iets anders, maar het is niet de bedoeling dat kijkers op Pinterest blijven. Want juist op deze manier verhoog je de traffic naar je website enorm door Pinterest.

Pinterest Marketing is geen overnight succes, maar wel super duurzaam

Milou maakt ook duidelijk dat Pinterest een langdurig proces is. De pins die jij op Pinterest plaatst kunnen ervoor zorgen dat deze nog maanden tot jaren bekeken worden. De juiste pins maken en de goede zoektermen vinden kosten tijd, maar hier kun je maanden tot jaren van profiteren. Hoe maak je dan goede pins?

  1. Zorg dat je goede stockfoto’s hebt. Of foto’s laat maken die vergelijkbaar zijn. Deze doen het beter dan foto’s van jezelf. Mensen zoeken namelijk niet naar een persoon op Pinterest. Een mooie stockfoto zal ze naar jouw pin toe trekken en de tekst die erbij staat zal ervoor zorgen dat ze doorklikken.
  2. Zoek in je eigen branche welke pins populair zijn, en haal hier inspiratie uit. Kijk naar de foto’s, kleuren en teksten die ze gebruiken, en probeer dit op jouw eigen pins. 

Het fijne van Pinterest vindt Milou dat het een ontzettend positief platform is. Je gaat op zoek naar inspiratie of kennis, en dit kan je op Pinterest bijna altijd vinden. Er is geen ruimte voor negativiteit op dit platform zoals je dat op Social Media kanalen wel tegen kan komen. 

Challenge van de week

Elke week vraag ik mijn gast of ze een challenge voor de week willen bedenken. Iets waar jij deze week mee aan de slag kunt om een verschil in je business te maken.

De challenge die Milou jou deze week geeft is dat je aan de slag gaat met Pinterest. Voor iedereen die nog geen Pinterest heeft, maak een zakelijk account aan. Doe onderzoek naar hoe andere ondernemers in jouw branche Pinterest gebruiken. Schrijf op wat je ziet, wat je zelf kunt gebruiken en ga op zoek naar relevante zoekwoorden. 

Daarnaast wilt ze dat je iedere dag iets op Pinterest plaatst. Je pins kun je inplannen via Pinterest of Tailwind. Dit geeft je de mogelijkheid om elke dag iets online te zetten en zo je zichtbaarheid te vergroten. 

En voor de ondernemers die al op Pinterest zitten, kijk deze week uitgebreid naar de zoekwoorden die je gebruikt. Kijk naar verbeterpunten, nieuwe woorden en populaire zoekwoorden in jouw branche. Zo kan jij ook een echte Pinterest expert worden!

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!