fbpx

29 juli 2021

#39 Jouw doelen behalen in 6 stappen

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

Heb jij doelen voor jezelf gesteld aan het begin van het jaar? Grote kans. Je wilde jouw doelen behalen. Je dacht: bring it on 2021, dit gaan we doen. En dan knipper je twee keer met je ogen en zijn we al halverwege het jaar. 

Het perfecte moment om je doelen te evalueren. Want weet je wat het is, het is zo makkelijk om doelen te stellen die of heel lastig te behalen zijn, of doelen die eigenlijk te makkelijk zijn. En geloof me, ik ben dol op die eerste. Ik ben dol op doelen stellen die oncomfortabel voelen. Waarvan je denkt dat ze moeilijk haalbaar zijn. Maar, het is wel heel belangrijk om tussendoor te evalueren en bij te sturen waar nodig, zodat je aan het eind van het jaar een dikke vette krul door dat doel kunt zetten. 

In deze blog geef ik je 6 stappen om te zorgen dat jij aan het eind van 2021 jouw doelen behaald hebt. Je hebt nog 6 maanden. 

Doelen behalen

Heb jij zoiets: Claimy, ik kan ze toch niet meer halen, ben nog lang niet op de helft… Ga niet weg. Ik ga je vandaag helpen om weer gemotiveerd te raken. We gaan proberen te ontdekken waar je tegenaan loopt en welke acties je zou moeten ondernemen om vol voor die doelen te gaan. Als voor jou het tegenovergestelde geldt: dus je behaalt al je doelen makkelijk en je loopt mega on track, super knap. Maar ook dan ben ik blij dat je hier bent, want deze blog gaat je helpen om die doelen nog een stapje verder te trekken. 

Weet je wat ik stiekem wil? Dat jij op 31 december 2021 terugkijkt naar jezelf. Kijkt naar hoe jij was, bijvoorbeeld precies op dit moment, en waar je dan staat. Ik wil dat je jezelf versteld gaat laten staan. Dat je niet kunt geloven wat er allemaal gebeurd is. Dat je trots bent op jezelf, omdat wat er ook gebeurde, je doorzette en recht op jouw doelen bent blijven afgaan. 

Zullen we dat afspreken? Zullen we afspreken dat jij jezelf gaat verbazen? Je hebt 6 maanden. Make them count. 

Stap 1: Doelen identificeren

Laten we beginnen bij het begin. Om je doelen te kunnen evalueren, wil ik dat je iets heel voor de hand liggends doet: identificeer die doelen. Schrijf ze op. Er is iets magisch in je doelen evalueren als je daadwerkelijk een notitieboek pakt en alle doelen opnieuw opschrijft die je aan het begin van het jaar gesteld hebt. 

Ik wil je vragen om ze er niet bij te pakken, doe het uit je hoofd. Welke doelen heb je gesteld? Waarom wilde je die behalen? Vervolgens pak je ze er pas bij. Klopt het wat je hebt opgeschreven? Ontbreken er doelen? Waarom? Zijn ze niet relevant meer?

Als je die doelen opschrijft, wil ik dat je wat ruimte onder ieder doel open laat. Daar ga je later wat mee doen. Schrijf al je doelen op. Business doelen, persoonlijke doelen zoals misschien je gezondheid of je relaties. Schrijf alles op, met een beetje extra ruimte. 

Stap 2: De tussenstand

We gaan door naar stap 2. Het is tijd om te evalueren hoe ver je bent gekomen. En hierbij wil ik iets heel belangrijks zeggen: ik wil niet dat je jezelf gaat veroordelen. Je gaat niet opschrijven of het goed of slecht is gegaan, wat fout is gegaan et cetera. Vaak zijn we veel te kritisch voor onszelf, soms in een mate die helemaal niet gezond is. Wat ik wil dat je doet is opschrijven hoe ver je bent gekomen. 

Laten we zeggen dat één van jouw doelen was om 20 nieuwe klanten te krijgen in heel 2021. Mijn vraag is: hoe ver ben je nu? Heb je er al 20 gehad? 10? 2? En zeg niet: ik weet het niet. Zoek het op. Zoek uit wat er is gebeurt in de afgelopen 6 maanden. Want weet je wat het is? Er gebeurt zo veel. De tijd gaat zo snel en alles lijkt soms aan ons voorbij te gaan. Waardoor je totaal vergeet wat er eigenlijk allemaal gebeurt is. 

Of dat nu meer of minder is dan je gehoopt had. Want, als je niet uitzoekt en toegeeft waar je nu staat, dan heb je GEEN idee wat er nog moet gebeuren om te zorgen dat jij met oud en nieuw een glas champagne heft op alle doelen die je behaald hebt. Of je deze blog nu halverwege het jaar leest, of misschien pas in oktober. Je MOET realistisch kijken, de tijd nemen en onderzoeken waar je nu staat. Want anders heb je er echt alleen jezelf mee. Je moet eerlijk tegen jezelf zijn, zodat je kunt groeien, kunt leren en je vooruit kunt.

Want, lieve jij, je hebt nog 6 maanden. Er kan heel veel gebeuren in één maand, laat staan in 6. You got this. Het gaat goedkomen. Maar alleen als jij realistisch bent. 

Laat ik een ander voorbeeld geven: misschien was jouw doel om minimaal 4 keer per week op Instagram Stories te komen. Hoe gaat dat? Als dat één van jouw doelen was, kijk terug en tel hoeveel weken dat gelukt is. Schrijf het op. Ben hierin wel streng. Had je er in een week maar 3, maar was het druk? Telt niet. Ook niet als je die week erna 7 keer hebt gepost. Hoe veel weken heb je gedaan wat jouw doel was?

Zoals je weet ben ik een marketing freak, ik ben heel creatief, maar ook analytisch. Ik hou van dingen meten. Als jij een nummer of procent kunt geven aan een doel, doe dat dan. Het helpt je namelijk echt om dingen duidelijker te krijgen. Het is geen grijs gebied, het is niet flexibel. Waar sta je nu? 

Stap 3: Stappen en acties

We gaan door naar stap 3. Welke stappen en acties heb jij ondernomen om dichterbij die doelen te komen? Bijvoorbeeld het doel om 4x per week stories te posten. Laten we zeggen dat je hebt geoefend met praten in de spiegel, je content uitgeschreven, meegedaan aan Best Selling Stories etc. Je hebt veel gedaan. 

Het is heel belangrijk om dit te doen. Want laten we zeggen dat je nog maar 2 van de 20 klanten hebt die je wilde. Dan is de kans groot dat je geen HELE lijst op kunt schrijven met wat je daar allemaal voor gedaan hebt. Kun je dat wel? Dan moet je je heel sterk afvragen of de dingen die je doet, wel juist zijn. En pas dan kun je het veranderen. Want pas als je jouw doel opschrijft, vervolgens uitzoekt hoe ver je bent en daarna uitzoekt wat je precies allemaal gedaan hebt, heb je helder hoe het zit.

Misschien doe je deze oefening en kan er niet veel beter. Maar wat ik denk dat je gaat ontdekken is dat je een mens bent. Dat er veel gaten zitten in de dingen die je gedaan hebt. Dat je niet alle actiepunten hebt genomen om dichter bij dat doel te komen, of bijvoorbeeld te veel tijd aan randzaken hebt besteed.

Stap 4: Wat werkt wel en wat werkt niet?

En dat brengt me meteen bij stap 4: ontdekken wat wel en niet werkt. De kans is namelijk  groot dat je bij stap 3 dacht “oh, ik heb dit niet gedaan, dit had ik ook nog kunnen doen etc”. Maar ik wil dat je kijkt naar wat je wel gedaan hebt. Kijk bij alles wat je in stap 3 hebt opgeschreven wat je dat gebracht heeft. Kun je het meten? Zo niet, probeer dan logisch na te denken OF het te vragen aan bijvoorbeeld samenwerkingspartners of klanten. Maar vaak kun je zelf het antwoord ook wel geven. 

Dus weer even een reminder: als je niet helemaal op het juiste spoor zit of staat waar je wilt staan, dat is oké. Onthoud wat ik gezegd heb: er kan veel veranderen in een maand, dus er kan megaaa veel veranderen in 6 maanden. Je hebt nu de kans om jouw doelen te evalueren en ze tastbaarder en haalbaarder te maken. 

Dat betekent niet dat je al je doelen moet veranderen als je er nog niet dichtbij het resultaat bent. Wat ik probeer te zeggen is dat je naar die doelen moet kijken en jezelf dan afvragen welke mijlpalen je als tussenstappen kunt zetten om daar te komen.

Stap 5: Maak een plan

Dan komen we automatisch bij stap 5: maak een plan. Zorg dat je doel niet zo ontastbaar en onbereikbaar is dat je het ook nooit gaat halen. Breek je doel op in tussendoelen, en schrijf daar actiepunten en to do’s voor op. 

Want als je dan naar die mijlpalen kijkt tussendoor, heb je veel sneller een idee van hoe ver je bent. Je kunt die mijlpalen dan afvinken, waardoor je stap voor stap dichter bij je doel komt, in plaats van dat het een onbereikbaar iets is. 

Ik ga je een voorbeeld geven. Stel je doel is om 20 klanten in het hele jaar te krijgen. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken wat normaal hoog/laagseizoen maanden zijn. Ligt totaal aan je vakgebied. De zomer is voor de meeste ondernemers geen goede periode, behalve als je in toerisme of de horeca werkt, dus laten we zeggen dat jij van Juni t/m September 1 klant per maand als doel hebt en de overige maanden 2. Dan wéét jij dat jouw doel is: ik moet in januari 2 klanten halen. Dat is je eerste mijlpaal. En dan ga je specifiek worden: Wat moet ik daarvoor doen? Wat heb ik nodig om dat voor elkaar te kunnen krijgen?

Probeer die doelen dus ook echt op de juiste manier op te stellen. Zorg dat ze meetbaar zijn, zorg dat je ze een deadline geeft, zorg dat ze duidelijk zijn zodat jij precies weet wat je moet doen. En als je deadline’s/data hebt gegeven aan die doelen,  zet ze in je agenda. Op die manier word je er namelijk aan herinnerd en zul je tussendoor gemotiveerder raken. Als jij half januari al twee klanten hebt binnengehaald, en je ziet aan het eind van de maand die mijlpaal in je agenda staan, dan denk je YES, die heb ik al gehaald! Of je denkt: oh no! Dat was mijn doel deze maand en daar ben ik nog niet, wat kan ik nu nog doen om dat te realiseren? 

Als je dit nog niet doet, begin ermee. Het gaat je echt enorm helpen. Het gaat je rust in je hoofd geven, maar je zult ook gemotiveerder zijn. Het voelt niet meer onbereikbaar. Je weet welke stappen je kunt zetten en als je mijlpalen af kunt vinken, motiveert dat. Dan wil je door.

Gewoontes veranderen en doelen behalen

Dat waren 5 stappen, straks komt nummer 6. Maar, ik heb meer voor je. Doelen stellen is vaak niet zo moeilijk, maar ze op de juiste manier opstellen én ze behalen is natuurlijk iets anders. Doelen behalen is namelijk voor een heel groot deel mindset. 

James Clear heeft 4 wetten van gedragsverandering gecreëerd, die heel behulpzaam kunnen zijn bij het veranderen van je doelen mindset. Het boek heet atomic habits, of elementaire gewoontes in het Nederlands. Je kunt het boek lezen als je daar geïnteresseerd in bent, maar ik ga het nu ook even heel kort met je bespreken. Deze ‘wetten’ zijn eigenlijk simpele regels om betere gewoontes voor jezelf op te bouwen zodat jij je doelen kunt halen. 

Dit zijn de 4 wetten:

  1. Maak het zichtbaar: dat is wat ik bedoel met visueel maken, in je agenda zetten. Zorg dat je het ziet, dat je er niet aan ontkomt.  
  2. Maak het aantrekkelijk: dat is wat ik bedoel met zorg dat jouw doelen jou motiveren. Dat je er energie van krijgt. Is dat niet meer zo? Pas ze aan!
  3. Maak het makkelijk: dat is wat ik voor je probeer te doen met je doel opbreken in mijlpalen. Zorg dat het haalbaar wordt. Je hoeft het doel zelf niet altijd aan te passen of makkelijker te maken, maar je kan het ook makkelijker voor jezelf maken. Bijvoorbeeld het doel 4x per week posten op Instagram. Dat kun je makkelijker maken door bijvoorbeeld mee te doen aan Best Selling Stories, zodat je het zelf niet meer allemaal hoeft te bedenken. Maar als jouw doel is om aan het eind van het jaar €5000 gespaard te hebben voor een bepaald iets, zorg dan dat er automatisch €416 iedere maand naar die rekening gaat. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.
  4. Maak het bevredigend: ben jij echt tevreden als je die doelen gehaald hebt? Zijn dit dingen die je écht wilt bereiken? 

En om nog even door te gaan op dat makkelijke: stel geen doelen die makkelijk zijn. Het is de bedoeling dat jouw doelen spannend zijn. Dat ze uitdagend zijn. Dat ze je stimuleren een betere versie van jezelf te worden. Je mijlpalen zijn ervoor om die doelen haalbaarder te maken, maar jouw grote doel mag, nee moet, groot zijn. 

Stap 6: Houd jezelf verantwoordelijk

Nu je jouw doelen waarschijnlijk een beetje hebt aangepast en ze hebt opgebroken in mijlpalen, gaan we door met de laatste stap. Ik wil ik dat je jezelf verantwoordelijk houdt. Maar dat kan lastig zijn. Dus ik wil dat jij bedenkt wat jou accountable zou houden. Wat zou jou helpen om te zorgen dat je die doelen gaat halen? Jen Sincero, van het boek You’re a Badass, praat over iets dat je echt niet wilt doen, om jouw doelen te halen. Het voorbeeld dat zij geeft is dat ze een cheque van 1000 dollar schrijft voor een vriend of familielid, en die geeft aan iemand die hem echt uit zal cashen. En bij die cheque zeg je: als ik mijn doelen niet haal, mag jij hem uitcashen. 

Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, en is externe verantwoordelijkheid, je mag het ook 100% in jezelf zoeken, of delen online, als je maar bepaalt hoe je dat gaat doen. Hoe je ervoor gaat zorgen dat no matter what, jij deze doelen haalt. Het kan zijn dat je ze IEDERE dag opschrijft (het schijnt zo te zijn – getest door Harvard Study – dat als je dat iedere dag doet, de kans 3x zo groot is dat je ze haalt. Ik ken mezelf, ik ga dat niet doen, maar ik houd mezelf op andere manieren verantwoordelijk. Misschien is dit juist wel iets wat voor jou wel zou werken. 

Mijlpalen aanpassen

Aan het begin van het jaar heb je doelen gesteld. Je wilde ze, je visualiseerde ze. Je had zoiets: kom maar op, ik ga het doen. En nu zijn we op de helft van het jaar, en ben je misschien een deel van je doelen vergeten omdat je er niet wekelijks of dagelijks mee bezig bent. 

Daarnaast brengen sommige doelen je misschien helemaal geen motivatie meer. Dat betekent niet dat je ze moet veranderen, het betekent dat jouw perspectief verandert. Dat je mijlpalen veranderen. Ga terug naar waarom je ze in het begin van het jaar gesteld hebt. Als je weer helemaal achter die motivatie staat, ga ermee door. Zo niet, pas ze aan. Doe wat je moet doen. Maar ik wil dat jij jezelf aan het eind van het jaar verrast hebt. Dat je versteld staat van hoeveel je bereikt hebt. En daarom is NU het moment om die doelen te evalueren. 

Aan de slag!

Dit is volgens mij een hele waardevolle blog geworden. Maar ik zeg het vaker, en nu weer: je hebt er helemaal niets aan als je gelezen hebt, maar vervolgens niets met de informatie doet. Je moet het werk doen om de grootste impact eruit te halen. 

Doe die 6 stappen, het is echt niet zo moeilijk. Neem even de tijd ervoor, dat hoeft niet lang te zijn, het gaat je namelijk ook meteen heel veel rust en motivatie brengen. Dus, pak een notitieboek, en ga aan de slag. Deal? 

Ja? Dan wil ik van je horen. Als je die stappen hebt doorlopen, wil ik weten wat je ontdekt hebt, wat je gaat veranderen, hoe je jezelf voelt. Stuur me een DM op @thesoukacademy. Deel op je stories dat je ermee aan de slag bent en tag me. Want geloof me, als je zoiets publiekelijk deelt, maakt het al een verschil. Dat is de eerste stap naar die accountability. 

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT