fbpx

19 juli 2021

#38 Interiorjunkie over online zichtbaarheid

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

In deze aflevering ga ik in gesprek met Elisah Jacobs, eigenaresse van één van de grootste interieurplatformen in Nederland: Interiorjunkie. Ze heeft bijna 70 duizend volgers op Instagram, blogt, vlogt en verdient daar haar geld mee. Het fijnste aan ondernemen vindt Elisa de vrijheid die het met zich meebrengt. “Ik kan doen en laten wat ik wil, en ik kan mijn eigen tijd indelen”.

Hoe verdien je geld met het maken van content?

Elisah is naar eigen zeggen online ondernemer. Dit is een verzamelnaam van de vele verschillende dingen die ze doet. Interiorjunkie is begonnen als blog op verschillende social media kanalen. Sinds vijf jaar is daar een YouTube kanaal met vlogs bijgekomen. Elisah geeft ook online cursussen voor iedereen die meer wil leren over interieurdesign.

De vraag is hoe Elisah geld is gaan verdienen met het maken van content. Elisah legt uit dat toen zij startte met Interiorjunkie, ze er nog freelance werk naast deed. Ongeveer een half jaar later nam een mediabureau contact op.

Het mediabureau wilde graag aan de slag met het binnenhalen van commerciële inkomsten voor interiorjunkie. Dit bureau help Elisah met de betaalde content. Een advertorial kan bijvoorbeeld vanuit een woonmerk aangevraagd worden. Het mediabureau gaat dan aan de slag met onderhandelingen. Ook denken zij na hoe dat merk in te zetten is in een blog of vlog. Elisah denkt zelf na over merken waar ze graag mee samen wil werken. Nu ze zo’n groot bereik heeft, krijgt ze ook veel aanvragen.

Jouw passie vinden

Elisah vertelt dat je een lange adem moet hebben met het starten en opbouwen van een eigen onderneming. Natuurlijk is daar ook een dosis passie voor nodig. “In loondienst had ik nooit lol in mijn werk. Ik werkte in de mode en was daar op een gegeven moment helemaal klaar mee. Toen ik mijn eerste huis kocht met mijn man, borrelde er een oude liefde naar boven. Ik dacht, wow, dit vind ik zo leuk, dit is mijn passie. “De passie voor interieur heeft de blog van Elisah succesvol gemaakt.

Ook wist Elisah zich met interiorjunkie te onderscheiden van andere interieurblogs. Door een persoonlijke touch te geven aan haar content, was zij vanaf het begin het gezicht van het merk. Er volgde een hele snelle groei van bezoekers, en volgend jaar september viert Interiorjunkie een 10 jarig jubileum.

De druk van social media

Het is soms lastig om kleine of grote successen te vieren, merkt Elisah. Onze maatschappij is gericht op carrière maken en succesvol worden. Dat is van iedereen online te zien. Dit kan werken als motivatie en inspiratie, maar niet op het moment dat er dingen zijn die tegenvallen. Bijvoorbeeld nu in de corona-periode, maakt social media onzeker. “Daar heb ik soms wel een beetje moeite mee” verteld Elisah.

De boodschap die Elisah mee wil geven is dat je iets moet nastreven wat je gelukkig maakt. En dus niet alleen geld en succes. Bovendien schemert intentie ook door in wat andere mensen zien van een onderneming, authenticiteit is daarom belangrijk. “In mijn Instagram posts zie je natuurlijk een heel mooi gestyled huis. Maar in mijn stories en in mijn vlogs zie je ook gewoon de troep achter in de kamer” zegt Elisah lachend.

Interiorjunkie

Ik vraag Elisah of er een vooroordeel is wat mensen over haar hebben. Waarop Elisah antwoord dat ze denkt dat er sowieso een vooroordeel heerst over influencers, omdat zij ‘makkelijk geld verdienen’. “Er zijn ook altijd mensen die negatief reageren op samenwerkingen die ik doe. Terwijl ik dat altijd netjes vermeld”. Veel mensen houden geen rekening met de hoeveelheid werk die in content creatie zit. Ondanks dat alle content gratis te bekijken is. En Elisah verteld dat ze nu in de luxe positie is om ook campagnes of advertenties af te wijzen. Dus werkt ze nu alleen samen met merken die echt bij Interiorjunkie passen.

Learned it the hard way

Doordat Elisah heel veel content heeft gemaakt, heeft zij haar eigen beeldbank. Dit is een verzameling van alle foto’s die zij ooit heeft gemaakt. Elisah hoeft daardoor nooit meer beelden te kopen. Dat er op beelden auteursrecht zit, moest Elisah door ervaring leren toen ze een paar jaar geleden een beeldrecht schond. “Dit was wel een dieptepunt. Ik kreeg 5 a 6 duizend euro aan claims aan mijn broek en een advocaat achter mij aan”.

Elisah haalde een beeld van Pinterest, en moest daardoor haar hele Instagramfeed opschonen. Uiteindelijk is dit het begin voor Interiorjunkie geweest door de omslag die gemaakt moest worden. Elisah ging van vijf artikelen per dag, naar twee of drie artikelen per week met volledig eigen beelden.

Elisah ligt soms ook wakker van de zorgen over haar onderneming. Er zijn bijvoorbeeld altijd een of twee maanden in het jaar zijn waarin de omzet uit blijft. De commerciële content en de cursussen zijn de grootste omzetbron, maar niet het hele jaar door.

We leven in een het eerste ‘online tijdperk’. Dit baart Elisah wel eens zorgen. “Ik durf ook niet meer heel ver vooruit te kijken, ook door corona. Maar hoe ziet mijn bedrijf eruit over tien jaar?” zegt Elisah vertwijfelt. Vertrouwen in de toekomst kan daardoor lastig zijn, maar het houdt Elisah wel scherp.

De trots van Elisah

Het opbouwen van Interiorjunkie, de naam die het heeft gemaakt en de inspiratie die het geeft, is iets waar Elisah ontzettend trots op is. Samen met het feit dat Elisah van haar passie haar beroep heeft gemaakt. “Ik vind het ook leuk dat mensen mij nu herkennen en soms complimentjes op straat geven. Dat zorgt er ook wel voor dat ik niet meer chagrijnig over straat durf!” lacht Elisah. Ik vind het maar lastig om Elisah chagrijnig voor te stellen, er zit zoveel enthousiasme en positiviteit in haar persoonlijkheid.

Altijd online

Elisah is veel online en heeft altijd haar camera in de buurt. Vloggen en foto’s te delen op Instagram gaat altijd door. Toch houdt Elisah haar persoonlijke leven meer prive. Haar man zit namelijk in een heel ander vakgebied en wil liever niet in beeld.

Ik vraag Elisah of ze tips heeft voor mensen die het lastig vinden om te bepalen wat ze online willen delen. Elisah legt uit dat content niet perse alleen maar bijzondere content hoeft te zijn. Vaak zijn de alledaagse dingen al interessant genoeg om naar te kijken. “Mijn tip is om eens te gaan proef-vloggen. Na tien vlogs zit je er lekker in en ben je gewend aan je eigen stem. Je moet het gewoon gaan doen!” zegt Elisah.

Elisah heeft inmiddels meer dan 70.000 volgers op Instagram. Zelf zegt Elisah dat ze die volgers vooral te danken heeft aan haar content. Ook ziet ze andere influencers harder groeien. Elisah geeft toe dat het verleidelijk is om jezelf online te vergelijken met anderen en steeds meer te willen. Uiteindelijk is het ook veel belangrijker om een bepaalde relatie te hebben met je volgers. Dat telt meer dan de hoeveelheid.

Hoe begin je met ondernemen?

Elisah is een mooi voorbeeld voor mensen die graag voor zichzelf willen beginnen maar bang zijn om te beginnen. Met Interiorjunkie laat Elisah zien wat er kan gebeuren als je echt gaat najagen wat je leuk vind. “Ik ben begonnen vanuit de WW, en had net genoeg geld voor mijn vaste lasten. Toen bood mijn moeder aan alle kopjes koffie te betalen die ik dronk om te netwerken. Dus leverde ik bij haar mijn bonnetjes in.” verteld Elisah met een glimlach.

Nu, negen jaar later kan Elisah haar droom full-time waar maken. Daarom is iets doen wat je leuk vindt voor haar de definitie van succes. Elisah is nog niet klaar met dromen en heeft nog veel ambitie. Zo wil ze nog meer leren over interieur, 3D tekenen en sales. “Ik vind het leuk om te blijven ontwikkelen, niet alleen qua ondernemen maar ook over interieur.”

Challenge

We hadden het net over vloggen. Naar aanleiding daarvan heeft Elisah een leuke challenge voor alle lezers. “Ik wil als challenge meegeven dat je gewoon een dag, in de stories van je Instagram, laat zien hoe een dag er in jouw onderneming uitziet”. Neem ons een dagje mee in jouw onderneming en tag @thesoukacademy en @interiorjunkiecom.

Kun je geen genoeg krijgen van Elisah? Neem dan een kijkje op haar Instagram: @interiorjunkiecom.

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT