fbpx

16 juni 2021

#37 Content maken en hergebruiken

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE GOOGLE

Content maken is een super belangrijk onderdeel binnen je marketing. In het begin vond ik het ook lastig: wat moet ik posten, waar moest ik over praten, wat vonden mijn volgers eigenlijk leuk om te zien? Ik vergelijk het een beetje met autorijden, in het begin is het lastig, maar op een gegeven moment gaat het vanzelf.

Nu ben ik daarin misschien ook wel een beetje bevooroordeeld, want ik vind marketing natuurlijk te gek en in mijn programma The Spice Up Academy is contentmarketing een HEEL groot onderdeel. Mijn doel is namelijk om ervoor te zorgen dat jouw content voor jou verkoopt, zodat jij daar zelf minder moeite voor hoeft te doen, maar wel meer klanten krijgt. 

Dat is mij gelukt, en dat gaat jou ook lukken. In deze blog ga ik je daarvoor een aantal tips geven, maar ik heb fantastisch nieuws: maandag 21 juni begint mijn gratis 5-daagse challenge Verbluffend Verkopen waar jij je NU voor kunt inschrijven. Tijdens deze challenge krijg je 5 dagen lang, iedere ochtend een trainingsvideo van mij in je inbox. Daarnaast krijg je ook worksheets en ga ik 2 keer live om je te helpen de stof in jouw business te implementeren. Ga naar www.verbluffendverkopen.nl om jouw plekje te claimen!

Vandaag gaan we het dus hebben over content. Als er iets is dat ik geleerd heb in al die jaren van ondernemerschap, is dat duidelijkheid rondom mijn content niet alleen mijzelf heel veel rust geeft, maar vooral ook mijn volgers keer op keer inspireert en een expertstatus neerzet.

Converterende content in 5 stappen

Ik ga je 5 stappen geven om jouw content te identificeren, te zorgen dat je er graag over praat en vervolgens hoe je zorgt dat je er op een authentieke manier over blijft praten. En dan gaan we vandaag vooral focussen op de content voor jouw bedrijf. Hiermee bedoel ik de ideeën, strategieën en technieken die jouw merk versterken. Deze moeten verwerkt zijn in de pijnpunten, challenges, verlangens en doelen van jouw publiek. En jij moet deze keer op keer aanhalen. 

En ik hoor het je al denken: Claimy, ik weet niet wat de pijnpunten of problemen van mijn ideale klant zijn. Of misschien denk je dat jouw ideale klant die niet heeft als het gaat om jouw aanbod. Maar dat is niet zo. Er zijn altijd pijnpunten die jij oplost met jouw product of dienst. De belangrijkste tip die ik je hier kan geven: luister. Hoe meer jij luistert in plaats van praat, hoe makkelijker het wordt om jouw ideale klant te leren kennen. 

En dit ontwikkelt en verandert ook nog met de tijd. Het is niet zo dat jij beslist dat je een bedrijf wilt, de volgende ochtend wakker wordt en dat al die pijnpunten en doelen dan helder zijn. Het kost tijd. Hoe meer tijd jij doorbrengt met (potentiële) klanten, hoe meer vragen je stelt, hoe meer je luistert, hoe makkelijker het wordt. 

In welke fase van je bedrijf je ook bent, deze 5 stappen gaan je helpen. Als je net begint, dan helpen ze je op weg, als je al heel lang onderneemt, dan wil je deze 5 stappen horen. Want zoals ik zei: jij verandert, jouw bedrijf verandert en jouw content zou moeten volgen. 

Stap 1: Wie is jouw klant?

De eerste stap: schrijf alles op wat jij weet over jouw ideale klant. Wat leer jij ze? Wie zijn ze? Waar hebben ze behoefte aan? Neem hier even de tijd voor zonder afleidingen. Pak pen en papier of een word document, en begin met schrijven. Wat zijn de gemeenschappelijke thema’s? Waar hebben zij interesse in en wat leer jij ze? Schrijf ze op, bij mij is dat bijvoorbeeld: lanceren, Instagram/content marketing etc.

Vervolgens ga je die thema’s nog verder uitwerken tot topic ideeen. Dus bijvoorbeeld lanceren werk ik verder uit tot: 7 fases van een goede lancering, het belang van live lanceren, waarom een challenge werkt om jouw aanbod meer kracht bij te zetten, en ik kan zo nog wel even doorgaan. Dit zijn allemaal stukken content die me helpen om mijn volgers te supporten, helpen, het bouwt die brug waar ik het eerder over had en het geeft mij expertstatus. 

Hoor je hoe ik mijn content maak op basis van de struggles die zij hebben? Dat is precies wat ik wil dat jij ook doet. Dus de eerste stap is: neem even de tijd, zorg dat je geen afleidingen hebt en schrijf eerst de grote thema’s op. Deel die vervolgens op in hapklare stukken content die je kunt posten. 

Stap 2: Jouw boodschap

De volgende stap is om duidelijk te krijgen hoe je over die onderwerpen wilt praten. Wat je boodschap zal zijn. Je gaat de inhoud bepalen. Geef jezelf de tijd om naar deze onderwerpen te kijken en gewoon te gaan schrijven. Welk onderwerp trekt je aan? Wat kun je daarover vertellen? Begin met schrijven. Laat het dan even rusten, en kijk er een paar dagen later weer naar. Vul aan. En als je dit doet, blijf terugkomen naar de pijnpunten en verlangens. Hoe kun jij dit helder krijgen en hoe kun jij jouw content gebruiken om jouw volgers het vertrouwen te geven dat zij een betalende klant moeten worden? 

Als je vastloopt, begin gewoon. Het hoeft niet meteen perfect te zijn, je kunt het later aanpassen. Zelfs als je maar 2 of 3 stukken content bedenkt, ben je al verder dan wanneer je het niet deed. 

Dus stap 1 is bedenk de categorien en stukken content, daar heb ik bijvoorbeeld bedacht 7 fases van een goede lancering. In stap 2, ga ik die fases uitwerken, uitschrijven. Ik ontwikkel de content. 

Ik adviseer je om dit online te doen, ik werk zelf bijvoorbeeld altijd met Google Docs. Op die manier heb je het altijd bij de hand, kun je makkelijk aanpassingen doen en vooral; het vaak gebruiken. Later in deze aflevering ga ik nog wat dieper in op content hergebruiken, dus het is belangrijk om alles op 1 plek te verzamelen.

Stap 3: Oefenen!

Als je duidelijk hebt wat je wilt vertellen, is het belangrijk dat je het op een natuurlijke manier over kunt brengen. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt. Dus het belangrijkste: begin gewoon. Je hebt nu veel waardevolle content uitgewerkt, het is zonde als je die niet deelt. 

En geloof me, als ik terugkijk naar een van mijn eerste live sessies, vlogs of Instagram Stories, dan ga ik ook dood van schaamte. Maar er is maar 1 manier om het gewoon te doen, en dat is beginnen. Het wordt echt makkelijker. Je kunt ook zelf oefenen, bijvoorbeeld als je aan het autorijden bent. Begin gewoon te praten over een van die content stukken. Doe net alsof je tegen je klanten praat. Wat zou je vertellen? Hoe zou je het opbreken in duidelijke stukken? Dat klinkt misschien gek, maar het is echt belangrijk dat je oefent, want daardoor zul je meer zelfvertrouwen krijgen en zal het steeds makkelijker worden. 

Als ik nu even fastforward naar vandaag, heb ik net de presale van The Spice Up Academy achter de rug, begint aanstaande maandag Verbluffend Verkopen, waarbij mijn klanten iedere dag een video van mij krijgen. En als je ooit een video van me gezien hebt, dan weet je waarschijnlijk wel dat ik heel comfortabel ben om dat te doen, zowel vooraf opgenomen als live. Dat is het doel, maar nogmaals, dat gebeurt niet in 1 dag. Ik ben nu 8 jaar ondernemer, dus geef jezelf wat tijd.

En jouw volgers zoeken geen perfectie, ze zoeken hulp, ze zoeken begeleiding. 

Je denkt misschien: ohhh Claimy, alles wat je zegt wil ik wel doen, maar het kost zoveel tijd. Ja, het kost tijd. Alleen als je dit doet en goed doet, dan gaat het je zo veel tijd opleveren. En niet alleen tijd, maar ook klanten, en dus omzet. Dus het is het echt waard om hier even wat tijd voor te maken. 

Stap 4: Content Hergebruiken

Door naar stap 4: content hergebruiken. Want als je me inmiddels kent, weet je dat ik wil dat je het zo makkelijk mogelijk voor jezelf maakt. Als jij jouw content plan hebt gemaakt in stap 1 en 2, blijf daarvan plukken. Voor Instagram captions, voor teksten op salespages, voor je stories… Ik ben er heilig van overtuigd dat 90% van jouw content uit stap 1 en 2 kan komen. Ik wil dat dat namelijk jouw kern content wordt. Dat is waar het allemaal om draait. De rest is bijzaak.

En ik hoor je denken: Ja, maar blijf ik mezelf dan niet alleen maar herhalen? Het antwoord is ja. Dat is juist het hele punt. Jouw volgers moeten het keer op keer op keer op keer horen, pas dan gaan ze het toepassen en wordt het onderdeel van wat ze doen. Dus ja, je moet jezelf herhalen. Dat betekent niet dat je het altijd op dezelfde manier moet zeggen, integendeel, maar als je binnen jouw topics blijft en zorg dat daar een heel scala aan waardevolle content inzit, dan ga je echt merken dat jouw content voor jou gaat verkopen. 

Maar iedere keer als jij jouw content deelt, doe je dat net op een andere manier. Deel andere ervaringen die je had, vertel andere ervaringen, gebruik een andere energie. En geloof me als ik zeg dat het iedere keer nieuw zal voelen voor jouw volgers. Mensen denken altijd dat ik extreeeem veel content creeer, maar dat valt stiekem best mee. Ik praat namelijk vooral over marketing, lanceren, mindset, content, Instagram en verkopen. Maar ik vind altijd nieuwe manieren om daarover te praten. 

En onthoud dat je jouw content ook op verschillende kanalen kunt gebruiken. Zo is deze blog voortgekomen uit een podcast. Uit deze blog kan ik weer een stuk of 5-8 Instagram captions halen, ik kan erover praten in mijn stories, ik zou er zelfs een mini e-book van kunnen maken. Kijk naar de content die je al hebt en probeer die zoveel mogelijk door te plaatsen. Je hoeft niet het wiel iedere keer opnieuw uit te vinden. Maak het makkelijk voor jezelf. 

Stap 5: Content aanpassen

Tijd voor de laatste stap. En hier heb ik het stiekem al met je over gehad: pas aan waar nodig. Jouw kern content aanpassen, je topics aanpassen is niet een slecht ding. Het gaat gebeuren. Het zorgt ervoor dat je reflecteert, dat je groeit. 

Kijk bijvoorbeeld naar jouw ideale klant. Ik ken die van mij inmiddels uit mijn hoofd, hoef er niet meer over na te denken. Maar juist omdat dat het geval is, kan het zijn dat je niet meer zo kritisch bent. Want is dit wel nog steeds jouw ideale klant? Jij hebt je ontwikkelt, niet alleen als mens, maar ook als ondernemer, dus het is logisch dat die klant met je mee veranderd. Toch? Dan verandert jouw content ook.

De stappen snel samengevat

  1. Neem de tijd en schrijf jouw content thema’s op. Wat wil jouw ideale klant graag weten en wat kan jij ze leren? Deel die thema’s vervolgens op in kleinere stukken 
  2. Duik dieper in op de content stukken en ga aan de slag met de inhoud. Wat kun je daarover vertellen?
  3. Oefen je content. Op zo veel mogelijk verschillende manieren. Zorg dat je weet waar je over praat en dat je dat op een natuurlijke manier doet. 
  4. Gebruik de content die je gemaakt hebt in 90% van de berichten die je post. Herhaling is key, ben daar niet bang voor, maar ga het aan.
  5. Ben flexibel, pas aan waar nodig. 

That’s it. Dit proces van 5 stappen gaat je helpen om jouw content beter te maken, maar ook om meer te verkopen en op een authentieke manier er te zijn voor jouw volgers. 

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT