fbpx

2 juni 2021

#35 Waarom je niet veel volgers op Instagram nodig hebt

Vandaag gaan we het hebben over een belangrijk onderwerp. Een onderwerp dat me dicht bij het hart ligt. Namelijk dat je niet veel volgers op Instagram nodig hebt om een succesvol bedrijf te runnen. In deze aflevering vertel ik je waarom en hoe je heel succesvol kan zijn met weinig volgers.

Been there, done that

Geloof me, ik heb ook gedacht dat ik veel volgers nodig had. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet nog steeds af en toe door mijn hoofd schiet. Gedachtes dat ik de 10k moet halen, of wie mij nou serieus neemt als marketing en sales coach als ik maar 2500 volgers heb, hoe kan ik dan mensen leren hoe ze Instagram moeten inzetten?

Dat kan dus heel erg goed. Ik heb ‘maar’ 2500 volgers, toch ik heb vorige week in de presale van mijn lancering 75.000 euro verdiend. Ik had ooit een klant bij wie dit precies tegenovergesteld was. Zij had 50.000 volgers en bracht een dienst op de markt, maar niemand kocht het.

Het gaat er dus niet om hoeveel mensen jouw content zien, maar wie jouw content ziet. Bereik staat niet gelijk aan waarde.

Waarom wil je veel volgers op Instagram?

Waarom wil je een hoop aantal volgers? Is het om meer klanten te boeken? Of om er populairder uit te zien? Wat overigens een volkomen geldige reden zou zijn. Of vind je het echt leuk om op Instagram te zitten en contact te maken met anderen?

Ik ga het hebben over de business reden. Dat is het idee dat je meer volgers wil omdat je denkt dat dit ertoe zal leiden dat je meer klanten boekt.

Het gaat niet om hoeveel volgers, het gaat om welke volgers

Het allerbelangrijkste is om te stoppen met het focussen op de grootte van je aantal volgers. Start met doen wat je moet doen. Dat is je volgers dienen en waarde geven. Het gaat om de kwaliteit die je levert om je volgers op te warmen en om een connectie te maken. Als het goed is weet je dat de know-like-trust factor enorm belangrijk is om van volgers klanten te maken.

Know like trust

Je moet jouw volgers dus door die cyclus heenleiden. Zorg dat jouw publiek, het juiste publiek wordt. Als je van jouw volgers nooit klanten kunt maken, dan maakt het niet uit of je vijftig of 50.000 volgers hebt. Ze zullen nooit klant worden. Als je dat wel kan, dan maakt het allemaal niet uit. Waarschijnlijk heb je niet eens de capaciteit om al je huidige volgers te helpen. Dus waarom zou jij je focussen op nieuwe volgers krijgen, terwijl er allemaal potentiële klanten zitten te wachten tot ze meer aandacht van jou krijgen?

Marketing en sales skills

Focus je op je marketing en sales skills. Zorg dat je van jouw volgers, klanten maakt. De stap daarna is pas om te proberen om meer volgers te krijgen zodat je kan opschalen. De kans is groot dat dit al vanzelf gebeurt als je jouw huidige volgers meer aandacht geeft en je focust op het bouwen van diepere connecties.

Het Instagramaccount van The Souk Academy bestaat sinds oktober 2020. Dat is op dit moment pas zeven maanden. In die zeven maanden heb ik 2500 volgers gekregen en heb ik zojuist een mega presale lancering gehad. Dit is allemaal gebeurt terwijl ik me helemaal niet heb gefocust op het krijgen van meer volger.

Het lijkt alsof het allemaal vanzelf gaat, maar dat is natuurlijk niet zo. Het gebeurt omdat mijn prioriteit is om mijn volgers te voorzien in hun behoeftes. Dit doe ik door kennis te delen, persoonlijk te zijn en een connectie op te bouwen. Klik hier om te zien hoe ik dat doe!

Het gaat om de juiste volgers

Ik ken iemand wie veel volgers op Instagram heeft, maar deze volgers heeft opgebouwd met een compleet ander bedrijf dan ze nu heeft. Ze heeft destijds haar Instagram aangepast en de volgers meegenomen.  Misschien zijn deze volgers totaal niet geïnteresseerd in wat ze nu doet. Dan heb je er niks aan. Sterker nog, met het algoritme werkt dat alleen maar tegen je. Je kan een stuk beter een kleine groep volgers hebben die er allemaal om de juiste reden zijn. Niet omdat ze je twee jaar geleden zijn gaan volgen en nu niet meer geïnteresseerd zijn in je content.

Het gaat uiteindelijk om sales en om impact maken. Dat is wat je bedrijf nodig heeft. Je wil een succesvol bedrijf wat jouw financiële vrijheid geeft.

Dat was het voor vandaag. Wat ik je echt wil meegeven is dat je moet stoppen met het focussen op het aantal, maar start met het beter en dieper connecten met je huidige volgers.

Daarom daag ik je uit om niet te letten op hoeveel mensen jouw content zien, maar dat je jezelf concentreert op hoeveel waarde een stuk content jouw volgers daadwerkelijk brengt.

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT