fbpx

26 mei 2021

#34 Het belang van netwerken met Emilie Sobels

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Deze week spreek ik Emilie Sobels, ondernemer, oprichter van verschillende bedrijven en auteur. Emilie is begonnen met ondernemen in 2015. Haar eerste bedrijf is Hashtag Workmode, een bedrijf dat co-working spaces voor vrouwelijke ondernemers realiseert in verschillende steden. Daarnaast heeft ze het bedrijf The Self-Made Summit opgezet, een business event voor ambitieuze vrouwen voor zakelijke groei, persoonlijke ontwikkeling en inspiratie.  

Vrijheid in het ondernemen

Al vanaf jongs af aan wist Emilie precies wat ze wel en niet wilde. Ze vertelt: “Ik ben super eigenwijs en ik vind het heel moeilijk als iemand zegt wat ik moet doen, vaak doe ik dan juist het tegenovergestelde. Direct nadat ik klaar was met studeren ben ik voor ondernemers gaan werken, bij dit werk had ik dezelfde vrijheden die ik nu heb als ondernemer. Ik weet eigenlijk niet beter dan de vrijheid die bij het ondernemerschap komt kijken. Daarin moet je wel je eigen grenzen leren kennen en kunnen ontspannen. De vrijheid zit hem vooral in je eigen keuzes maken en je eigen visie volgen.”

Emilie vertelt dat ze altijd hele normale werkweken heeft: “Ik werk door de weeks van ongeveer tien tot zeven. ’S Avonds en in het weekend heb ik echt vrij, dan klap ik in principe mijn laptop niet open. Ik heb namelijk geleerd dat ik ook echt ontspanning nodig heb, om te kunnen gassen.”

Trots

Emilie: “Ik ben trots op verschillende mijlpalen, bijvoorbeeld het openen van nieuwe locaties. Waar ik super trots op ben, is dat ik steeds beter kan samenwerken. Toen ik begon was ik in mijn eentje, al vrij snel kreeg ik stagiaires. Ik merkte dat ik het heel fijn vond om met mensen te kunnen sparren. Als ik echt wil groeien heb ik mensen naast me nodig om samen een droom te kunnen verwezenlijken.” Inmiddels heeft Emilie een team en twee compagnons. “Ik ben er het meest trots op dat ik nu twee compagnons heb waarmee het super goed gaat, en waarvan ik het lef heb gehad om een bedrijf met ze te delen. Ik had nooit gedacht dat ik mijn bedrijf zou willen en durven delen.”

Compagnon

Op een gegeven moment merkte Emilie dat het niet meer lukte om al haar bedrijven in haar eentje te runnen. Daarom zocht ze iemand die naast haar stond en haar daarmee kon helpen. “Ik kwam Stefanie tegen en ik was gelijk super enthousiast over haar. We waren allebei opzoek naar een volgende stap”, vertelt Emilie. “Sinds januari 2021 is Marieke er ook bij gekomen. Stefanie is alleen in The Self-Made Summit gestapt, maar Hashtag Workmode werd ook steeds groter. Daarnaast begon ik er steeds meer over na te denken hoe het zou zijn als ik weg zou vallen, bijvoorbeeld als ik zwanger word en met verlof wil. Daarom heb ik een vacature uitgezet voor een managing director. Marieke had daarop gesolliciteerd. Na een half jaar heb ik gevraagd of ze in wilde stappen. Inmiddels vallen Hashtag Workmode en The Self-Made Summit onder een BV, en staan we met zijn drieën aan het roer van dit bedrijf.”

Zwanger

Emilie is nu in verwachting van haar eerste kindje. Ze vertelt: “Ik ben heel blij dat ik mezelf misbaar heb gemaakt binnen het bedrijf. Daarnaast zijn er vanuit de overheid fijne maatregelen als je zwanger raakt als ondernemer. Ik sta er nu dus heel relaxed in.”

Persoonlijke Instagram

“Vanuit mijn vorige baan wist ik hoe belangrijk influencers waren en hoe belangrijk het was om een bereik te hebben. Mensen vinden het leuker om andere mensen te volgen dan een bedrijfspagina. Daarom heb ik ook veel energie in mijn persoonlijke pagina gestoken. Ik vind het superleuk om mijn hele ondernemersjourney te delen. Het liefst zou ik alles willen delen, maar dat kan natuurlijk niet”, vertelt Emilie.
Ik vraag me af hoe Emilie dit heeft opgebouwd. Emilie vertelt dat ze geen echte strategie heeft toegepast, behalve dat ze altijd heel eerlijk is naar haar volgers en echt zichzelf probeert te zijn.
Emilie: “Ik had al een vrij groot netwerk door de tijd dat ik bij Fashiolista heb gewerkt. Ik had destijds veel events en heb heel veel kunnen netwerken. Dit netwerk heeft me hierna zeker geholpen.”

Mijn eigen bedrijf is ook enorm gegroeid door mijn netwerk. Ik denk dat ondernemers er soms niet bewust genoeg van zijn hoe belangrijk een netwerk is. Ik vind het heel mooi hoe Emilie met Hashtag Workmode en The Self-Made Summit het heel makkelijk maakt om te netwerken.

Netwerken

Netwerken is enorm belangrijk. Emilie vertelt dat uit een onderzoek blijkt dat vrouwen veel minder netwerken dan mannen en minder vaak het idee hebben dat ze een netwerk hebben. “Veel vrouwen zeggen dat ze geen netwerk hebben, maar dat is echt niet waar. Denk eens aan de mensen met wie je op de middelbare school hebben gezeten, of kinderen van vrienden van je ouders. Die mensen zitten ook allemaal in je netwerk en kunnen je verder helpen. Soms zit iemand niet direct in jouw netwerk, maar is er een klein bruggetje nodig, dat kan ook”, vertelt Emilie.

Risico nemen

Emilie geeft aan dat ze niet bang is om een risico te nemen. Ze vertelt: “Met het nemen van risico’s zullen er altijd dingen mislukken. Als tip aan de dromers onder ons wil ik dan ook geven dat je het gewoon moet proberen, wat is het ergste dat kan gebeuren? Deel het eens op in allemaal kleine stukjes en ga dan terug redeneren wat nou écht het ergste is dat kan gebeuren. In mijn geval was dat, dat mijn geld op zou zijn en ik weer bij mijn ouders zou moeten wonen, dat valt te overzien. Door het te relativeren krijg je veel meer zelfvertrouwen. Liever dat het mislukt, dan dat je het nooit hebt geprobeerd.”

“If you can see it, you can be it”

Een mooie quote die ik van Emilie heb gehoord is ‘If you can see it, you can be it’. Ik vraag haar of ze deze quote kan toelichten. Emilie: “Deze quote is eigenlijk van iemand anders, maar ik vind hem heel mooi. Ik vind het heel belangrijk om rolmodellen te creëren. Dat doen we met The Self-Made Summit ook door vrouwen een podium te geven. Er zit zoveel talent in vrouwen van allerlei verschillende achtergronden. Door het zien van rolmodellen, ga je zelf geloven dat je het ook kan. Je moet het dus eerst zien, en dan kan jij dat ook zijn.”

Emilie vertelt dat ze zelf ook veel rolmodellen heeft: “Vaak zijn dit mensen die totaal niet in mijn industrie zitten. Dat vind ik dan juist inspirerend en intrigerend.”

Klanten werven

Voor The Self-Made Summit hebben ze een hele goede pricing strategy. Emilie: “Het eerste jaar was het heel moeilijk om tickets te verkopen. We hadden geen referentiekader of beeldmateriaal. Dat hebben we nu wel, dus je referentiemateriaal is heel belangrijk. Daarnaast hebben we een pricing strategy. Bij ons gaan de prijzen elke zoveel maanden omhoog. Dat helpt, early birds worden beloond voor het feit dat ze vroeg instappen, en mensen die even willen wachten betalen een wat hogere prijs. Als organisatie is het fijn om te weten waar je staat.” Naast een pricing strategy moet je mensen ook bereiken. Emilie vertelt: “Maak van de klanten die je al hebt ambassadeurs. Doe dit door ze hele blije klanten te maken zodat zij het gaan delen in hun netwerk. Op die manier bereik je nieuwe doelgroepen. Hier zijn wij heel bewust mee bezig.”

Geld

Emilie geeft aan dat ze heel open over geld praat. Ze vertelt: “Ik vind het wel zo eerlijk als mensen weten dat wij geen geld als water hebben, al kan dat soms wel zo lijken op Social-Media. Met het geld wat ik mezelf uitkeer kan ik prima rondkomen en een leuk leven lijden, maar echt sparen doe je er niet mee. Het bedrijf moet nog veel verder groeien, willen we meer kunnen omzetten. De Co-Working-Spaces schieten als paddenstoelen uit de grond, maar zijn geen gouden verdienmodellen.”

Zelfontwikkeling

Emilie vertelt dat ze niet veel cursussen volgt om zichzelf te ontwikkelen, maar wel erg veel podcasts luistert. Ze heeft een aantal tips: “Van Paulien Cornelissen luister ik graag de podcast ‘Echt Gebeurt’, in diezelfde categorie zit de podcast ‘Marc-Marie en Aaf Vinden Iets’. Ook vind ik de podcast ‘New Female Leaders’ heel leuk. Verder luister ik graag naar de verschillende podcasts van BNR, ‘De Monica Geuze Fanpodcast’, ‘De Hoeveel Ben Ik Waard Podcast’, ‘De Dienst’ en ga zo maar door, heel divers dus.”

Challenge

De challenge die Emilie jou geeft is om deze week iemand te benaderen waarmee je in contact wil komen omdat je denkt dat je iets voor elkaar kan betekenen. Emilie: “Ga het gesprek aan, over het algemeen vinden mensen het alleen maar leuk als ze van je horen.”
Laat het Emilie en mij vooral weten als je de challenge hebt gedaan!

Wil je meer van Emilie of haar fantastische bedrijven zien? Volg dan haar persoonlijke Instagram, Hashtag Workmode en The Self-Made Summit.

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT