fbpx

5 mei 2021

#31 De 7 fases voor een succesvolle lancering

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In deze aflevering bespreek ik de 7 fases van een succesvolle lancering. Veel ondernemers verkopen hun producten of diensten evergreen: wat betekent dat ze altijd te koop zijn. Dit deed ik ook, maar vanaf het moment dat ik ben gaan lanceren, is mijn omzet enorm gestegen. 

Waarde geven

In deze eerste fase geef je jouw volgers veel waarde doormiddel van hoge kwaliteit content waar ze écht iets aan hebben. Dit doe je al voordat je überhaupt noemt dat je iets gaat lanceren. Focus je hierin dus echt op de gratis content.

In deze fase is de externe focus waarde geven, de interne focus is helderheid voor jezelf creëren. Wat bied ik precies aan? Wat is de prijs? En voor wie is het?

Opt-in wachtlijst

Dit is de fase waarin je wil dat mensen zich inschrijven voor je wachtlijst. Tegelijkertijd ga je door met het leveren van veel waarde met de gratis content. Voordat ik begin met de wachtlijst heb ik ongeveer twee weken aan waarde geleverd. Vervolgens lever ik nog twee weken aan waarde én vraag ik mensen zich in te schrijven voor de wachtlijst. De eerste twee fases duren dus bij elkaar een maand.

Deuren openen voor de wachtlijst

De mensen die mij al een tijdje volgen, of zich de vorige keer niet hebben ingeschreven maar het nu wel graag willen, beloon ik graag door ze als eerste een plekje te geven. Daarom open ik eerst de deuren voor de wachtlijst.
Deze fase heeft mij de vorige keer bijna tienduizend euro opgebracht. Dit kon ik weer gebruiken om te investeren in ads en freelancers om mij verder te helpen met de lancering.
Een wachtlijstperiode is niet alleen fijn om mensen een speciaal gevoel te geven, maar het is ook fijn voor jezelf om je cashflow te verdelen en alvast wat omzet binnen te krijgen. Daarnaast kan je testen hoe mensen op je content reageren.

Als de wachtlijst zich heeft kunnen inschrijven sluit ik de deuren van de verkoop weer. Drie weken tot een maand later gaan ze weer open.

Opt-in lead magnet

Je wilt hiermee leads aantrekken, dit kan je bijvoorbeeld doen doormiddel van webinars, facebook groepen of een challenge. Ik vind challenges een hele leuke manier, die voor mij goed werken om een succesvolle lancering te hebben. De challenges die ik in het verleden heb gehost zijn ‘Verbluffend verkopen’ en ‘Scoren met stories’. Deze challenges ga ik in mijn volgende lanceringen ook weer gebruiken.
Via social media roep ik mensen op om mee te doen aan mijn lead magnet. Deze fase duurt voor mij ongeveer anderhalve week.

Lead magnet live

Als je kandidaten verzameld hebt gaat je lead magnet live. Bij mij is dat dus een challenge. Hierin leer ik mijn klanten vijf dagen hoe ze verbluffend kunnen verkopen. Dit doe ik doormiddel van videotrainingen, opdrachten en er zit een facebookgroep bij. Dit kost veel tijd en energie, maar de challenges werken wel enorm goed en dragen echt enorm bij aan een succesvolle lancering.

Deuren open

Voor een succesvolle lancering moet je natuurlijk ook verkopen. Op de laatste dag van de challenge gooi ik de deuren van de academy daarom open. Ik doe dat heel bewust op de laatste dag van mijn lead magnet, je hebt mensen dan heel veel waarde gegeven, wat dan stopt. Vervolgens ga ik verkopen. Ik geef de mogelijkheid om nog meer van mij te leren. Dat werkt heel goed.
Bij mij zijn de deuren ongeveer negen dagen open, het ligt er een beetje aan hoe snel het is uitverkocht.

In deze fase ben je bezig met verkopen. Je bent dus alleen maar bezig met vragen beantwoorden, reageren op e-mails en bezwaren weerleggen. Zorg ervoor dat je de mensen die twijfelen helpt met een beslissing maken. Ik zal nooit mensen proberen over te halen, ik wil dat mensen meedoen als ze er klaar voor zijn. Wel denk ik mee met mensen en kijk ik of de bezwaren die ze hebben reële bezwaren zijn. Soms denken mensen dat ze de investering niet kunnen doen, maar kunnen ze dat wel. Of ze denken dat het ze te veel tijd gaat kosten, maar levert het ze juist tijd op.
Tijdens deze fase geef ik ook twee webinars. Binnen deze fase heb je namelijk pieken en dalen. Met een webinar creëer je extra pieken.

Down sell

Na je verkoop kan je nog een down sell doen. Laat mensen weten dat je ook andere opties hebt als ze bijvoorbeeld de academy te duur vonden. Probeer dan een lager geprijsd product te verkopen. Deze fase kan nog veel opleveren en moet dus niet vergeten worden in een succesvolle lancering!

Stappen

Binnen deze 7 fases voor een succesvolle lancering gebruik ik 11 stappen.

  1. De eerste stap is dat je aanbod helder moet zijn voor jezelf.
  2. Daarna ga ik de launch plannen.
  3. Vervolgens neem ik ongeveer twee weken de tijd om de sales teksten te schrijven.
  4. Als vierde stap maak ik de benodigdheden voor de wachtlijst. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de opt-in pagina waar mensen zich kunnen inschrijven, een bedankpagina voor als ze zich hebben ingeschreven en de mails die je wilt versturen in de wachtlijstfase.
  5. Hierna ga ik de lead magnet maken, hier doe ik ook ongeveer twee weken over.
  6. Vervolgens gaan de deuren van de wachtlijst open, ik zorg er dan dus voor dat alle pagina’s en andere benodigdheden hiervoor klaar zijn.
  7. Daarna ga ik aan de slag met het maken van de webinar, ook hier neem ik ongeveer twee weken de tijd voor.
  8. Dan is het tijd dat de lead magenet live gaat.
  9. Aan het einde van de lead magnet gaan de deuren voor iedereen open.
  10. Als de verkoop klaar is, is het tijd voor de down sell.
  11. En als laatste stap analyseer ik hoe het proces is gegaan.

Dit zijn de 11 stappen en 7 fases voor een succesvolle lancering. Als je dit volgt en zo naar je lanceringen toewerkt, dan weet ik zeker dat jouw lanceringen veel beter gaan worden. Het fijne aan lanceringen is dat als je het eenmaal gemaakt hebt, je het ook de volgende keer kan gebruiken. Je weet dan precies welke posts en e-mails het beste werkten. Dit hou ik goed bij en gebruik ik voor deze lancering weer. Op deze manier kan je elke keer je lancering weer sterker maken door dingen toe te voegen of weg te halen. Je kan veel strategischer te werk gaan want de basis ligt er al, je hoeft het alleen maar beter te maken.

Ik hoop dat je het leerzaam vond, ik hou van lanceren en ik weet hoeveel verschil het bij mij heeft gemaakt.

Op 25 mei gaan de deuren van de wachtlijst van de Spice Up Academy open. In de Spice Up Academy vertel ik je een alles over aanbod en pakketten aanbieden, de juiste prijzen, Instagram strategieën en ga zo maar door.
Als je je aanmeldt voor de wachtlijst word je als eerste op de hoogte gesteld!

De CEO-chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT