fbpx

11 januari 2021

#3 Marketing op basis van klanttypen

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In deze aflevering leg ik je uit jouw marketing op basis van klanttypen van invloed zijn op jouw content marketing. Hoe zorg je ervoor dat jouw content super converterend wordt?

Converterende content is content die je maakt (of dat nu op Instagram, Facebook, LinkedIn of je website is), die vóór jou verkoopt. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat jouw volgers jouw content niet zo maar leuk vinden, maar zo leuk vinden dat ze klant worden? Ik ga je uitleggen hoe jij jouw marketing op basis is van jouw klanttypen kan maken.

Beter loyale volgers dan veel volgers

Een grote misvatting is dat je veel volgers moet hebben om veel te verkopen. Er is een verschil in populariteit en autoriteit. Populaire accounts hebben vaak veel volgers en veel likes, maar dat betekent niet dat ze ook verkopen wat ze willen verkopen. Daarom wil ik dat jij autoritair bent, in plaats van populair. Je moet voor jezelf een expertstatus opbouwen en jouw content is het ideale middel om dat te doen. Om een expertstatus op te bouwen is het belangrijk dat alles wat je deelt – al jouw content, waar dan ook – strategisch en intentioneel is. Dat betekent niet dat het altijd zware content moet zijn, foto’s van je kat zijn ook prima, maar ik wil wel dat je altijd nadenkt over “what’s in it for them?”.

Ideale klant

Dit begrip heb je vaak al vast gehoord. Iedere coach zegt dat je een ideaal klantprofiel moet hebben en daar ben ik het zeker mee eens. Ik ga er stiekem vanuit dat je deze al hebt. Als dat niet het geval is kun je deze worksheets downloaden die ik voor je gemaakt hebt om hiermee aan de slag te gaan. Heb je er wel een, maar is deze lang geleden gemaakt? Download de worksheets en ga er weer even mee aan de slag. Het is écht belangrijk om hier ieder jaar bij stil te staan en over na te denken. Het is de basis van alles. De basis voor jouw marketing voor jouw klanttypen.

Klanttrio

Ik wil vandaag een stap verder met je gaan dan jouw ideale klant. Want naast jouw ideale klant zijn er verschillende manieren waarop klanten (en volgers) jouw content consumeren. Daarom heb ik het klanttrio gemaakt om jouw te helpen marketing content te maken op basis van jouw klanttypen.

Verkopen gaat niet over jou, maar over jouw droomklant. Dus het is tijd dat jij content gaat maken voor hem/haar. Er zijn drie typen klanten, die jouw content allemaal op een andere manier verwerken en dus ook een andere content behoefte hebben. 

Ik wil alles zo duidelijk en visueel voor je maken, dus heb ik het een gekke naam gegeven. Beloof je me dat je het klanttrio niet meer vergeet?

Dit werkt zo goed omdat je op deze manier alle 3 de klanttypes aanspreekt met je content, zonder dat je heel veel verschillende content moet maken of meer en harder je best moet doen om dit te verkopen. Ook maakt het inzicht in deze 3 verschillende klanttypes duidelijk waarom sommige dingen wel werken en andere dingen niet. Je begrijpt je klanten beter. Stop dus ook met constant van jezelf verwachten dat iedereen alles leuk moet vinden en dat iedere post het even goed moet doen.

Ik heb aan het klanttrio mensen gekoppeld om het zo visueel mogelijk voor je te maken (alles zodat jij het beter onthoudt).

Klanttype 1: Eva Jinek

De Eva’s geven om resultaten, feiten en efficiëntie. Ze zijn competitief en willen hun tijd niet verspillen. Ze zijn vaak assertief en houden niet van persoonlijke meningen. Content die bij deze klant past is vaak educatief, bestaat uit reviews, laat autoriteit zien, is beknopt en heeft een duidelijke ROI (Return on Investment).

Klanttype 2: Chantal Janzen

De Chantal’s waarderen status, snelle voldoening en avontuur. Ze houden ervan om zich ‘goed te voelen’ en houden van content die problemen blootgeven en plezier triggert. De content die voor deze klant het best werkt is educatief, quick wins, testimonials met positieve gevoelens/resultaten en laat zien wat er achter de schermen gebeurd.

Klanttype 3 Jessie Jazz Vuijk

De Jessie’s waarderen persoonlijke relaties/connecties, zijn creatief, outgoing, hebben een sterke intuïtie en vinden het belangrijk dat anderen zich goed voelen. Content die goed bij deze klant past is storytelling, quotes, graphics en behind the scenes van jouw werk met andere klanten.

Dit zijn de klanten die zeggen, “weet je wat, het voelt goed, ik doe het”. Ze vind het fijn om de relatie te zien die jij hebt met je klanten. Als er een positieve sfeer hangt, zullen zij snel overstag gaan. 

Maak content voor alle drie deze klanttypes

Ik wil dat je Eva, Chantal en Jessie allemaal voorziet in hun contentbehoeftes. Zo ga je jouw marketing op basis van jouw klanttypen. Als ik bijvoorbeeld een uitgebreide post maak over hoe je jouw volgende sale binnenhaalt met feiten (Eva), zal ik de volgende dag een quick win delen (Chantal) en de dag erna een verhaal vertellen (Jessie). 

Zij voelen zich dan allemaal gezien, gehoord, begrepen, gaan je als autoriteit zien en willen met je samenwerken. En dat is wat jij wilt bereiken. Ga hiermee aan de slag, dan weet ik zeker dat jouw content binnen no time voor jou aan het werk is en je veel makkelijker, beter en sneller verkoopt.

Heb je hier hulp bij nodig? Met Best Selling Stories help ik jou daarmee. Je krijgt strategische Instagram Stories templates die zorgen dat jij een diepere connectie krijgt met jouw volgers (wat leidt tot meer omzet voor jouw business én een fijne tool is om jouw te helpen jouw content marketing op basis van jouw klantypen on point te krijgen). Jij krijgt templates voor jouw Instagram Stories, zodat jij precies weet wat je moet posten, consistent bent, expert status opbouwt, een diepere connectie krijgt met jouw volgers zonder erover na te denken.

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!