fbpx

21 april 2021

#29 Prijzen verhogen & zelfverzekerder voelen

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Prijzen verhogen, bepalen en je daar zelfverzekerd over voelen, het blijft lastig. Tot een aantal jaar geleden wilde ik altijd alles voor iedereen doen. Omdat ik zo was gefocust op het krijgen van meer klanten, stond ik er helemaal niet bij stil of de prijzen die ik vroeg wel hoog genoeg waren. Op een gegeven moment besefte ik me dat de prijs die mijn klanten betaalde, helemaal niet in verhouding stond met de waarde die ik leverde. Dit zorgde er wel voor dat ik direct veel klanten had, maar het waren geen klanten die mijn werk en input echt op waarde schatte.

Mijn prijzen waren te laag en ik maakte het mogelijk om te onderhandelen. Hierdoor lukte het steeds maar niet om mijn bedrijf verder te laten groeien. Ik besloot daarom om mijn prijzen te herevalueren. Ik ging een stuk meer vragen. Sinds dien heb ik er ook helemaal geen probleem mee om mijn prijzen te verhogen. Ik weet namelijk dat ik groei in de waarde die ik lever, daar mag best een eerlijke prijs tegenover staan.

Je prijzen verhogen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is heel spannend om een nieuwe prijs te communiceren. Er zijn veel mindset shifts die je dan moet maken. In deze aflevering help ik je er door een aantal heen.

Je denkt in schaarste in plaats van in abundance/overvloed

Wees niet bang dat er niet genoeg klanten zijn, of dat er te veel anderen zijn die hetzelfde bieden als jij. Jouw ideale klant zoekt wat jij biedt. Ga opzoek naar potentiële ideale klanten. Zorg dat je interactie hebt en denk in overvloed. Als een klant ‘nee’ zegt, betekent het niet dat jouw prijs te hoog is. Dan betekent het dat jullie geen goede match zijn. Er zijn genoeg andere klanten die wel een goede match zijn met jouw bedrijf.

Je denkt dat je alleen een expert kan zijn als je het antwoord op iedere vraag weet

Het is onmogelijk om overal het antwoord op te weten. Er valt namelijk altijd wel iets nieuws te leren. Het doel is dat jij meer weet dan jouw klant. Het is dus belangrijk dat je de must-know informatie kent en eigen ervaring hebt. Zo bespaar je jouw klant tijd om het zelf uit te zoeken of om het zelf te doen.

Je denkt te veel als een medewerker in plaats van als een eigenaar

Als je een bedrijf begint, word je ook eigenaar. Stap in die rol. Als mensen vragen wat voor werk je doet, vertel dan dat je eigenaar bent van je bedrijf. Praat jezelf hierin niet omlaag.

Niet alleen naar de buitenwereld toe, maar ook in het werk zelf ben jij de eigenaar. Veel van de taken die je doet kan je ook uitbesteden aan een ander. Zo krijg jij meer tijd om strategisch bezig te zijn, te groeien en te ontwikkelen.

Je denkt negatief over geld

Bedenk eens wat jouw gedachtes zijn rondom geld. Als je veel negatieve gedachtes hebt rondom geld, zoals dat je te weinig geld hebt of slecht met geld om kan gaan, moet je je mindset over geld veranderen. Er is overal geld, en er is geen een reden waarom dit niet van jou zou kunnen zijn. Zie geld in overvloed, want geld is er in overvloed.

Herhaal iedere dag hardop tegen jezelf ‘er is genoeg geld’ of ‘ik trek geld aan’. Hoe stom het ook klinkt, het helpt echt. Zelf heb ik dit ook gedaan en dit heeft een enorm verschil gemaakt in mijn mindset over geld.

Je focust je op te veel dingen

Het is heel belangrijk om je op één of twee dingen tegelijk te focussen. Als ondernemer heb je vaak honderden ideeën, probeer dit voor jezelf te beperken. Word expert in waar je op focust en ga hier bekend om staan.

Zelf zit ik ook bomvol ideeën. Toch is het enige wat ik dit jaar doe de Best Selling Stories, de Spice Up Academy en de podcast. De focus op deze dingen levert me veel meer op dan dat ik alles zou doen wat ik kan doen. Daarnaast wordt je prijzen verhogen dan ook makkelijker.

In aflevering 13 leg ik een theorie van Greg McKeown uit waarin dit wordt onderbouwt. Luister deze aflevering vooral als je hier moeite mee hebt.

Je start een sales call of gesprek niet alsof zij al een klant zijn

Voordat je een sales call ingaat moet je goed voorbereid zijn. Niemand wil werken met iemand die er niet op lange termijn voor ze is. Als je een gesprek in gaat alsof de persoon al jouw klant is, zullen zij veel sneller met je in zee gaan. Het is voor jou dan een stuk makkelijker om zelfverzekerd je prijs te noemen.

Ik adviseer je om je prijs ook altijd vooraf te sturen en aan het begin van het gesprek te noemen. Hoe vaker jij je prijs noemt en hoe duidelijker deze is, hoe meer het op jouw klant overkomt dat jij achter deze prijs staat en dat jouw product of dienst deze prijs waard is. Als je geheimzinnig over je prijs doet, gaat je klant hier ook over twijfelen.

Dit waren mijn tips voor vandaag. Money mindset is zo een ding, en er valt zoveel over te vertellen.
In de toekomst ga ik nog veel afleveringen maken over dit onderwerp. Een mindset is iets wat je over de jaren opbouwt, en kan je dus niet van de een op de andere dag veranderen.

Als je start met deze zes mindset shifts, zal je al een stuk zelfverzekerder je prijzen vragen. Het is 2021 lieve vrouwen, laten we alsjeblieft meer vragen en daar voor de volle 100% achter staan!

Je prijzen verhogen, ga jij het doen?

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT