fbpx

15 april 2021

#28 Ondernemen met Structuurjunkie Cynthia

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Deze week spreek ik Cynthia Schultz, eigenaresse van Structuurjunkie. Met Structuurjunkie helpt Cynthia mensen naar meer structuur en overzicht. Ze geeft online trainingen én heeft een lijn met planners en notitieblokken.

Carrièreswitch

Cynthia blogde al tien jaar op Misslipgloss.nl. Ze verdiende hier geld mee doormiddel van advertenties. “Op een gegeven moment daagde het me niet meer uit en vond ik het niet meer zo leuk. Toen ik op vakantie was in Thailand heb ik besloten dat ik iets anders wilde doen. Eerst wist ik niet zo goed wat ik wilde. Ik ben toen blijven bloggen, maar nu over plannen en productiviteit op Cynthia.nl. Vanuit daar is vervolgens Structuurjunkie ontstaan”, vertelt Cynthia.

Financieel op achteruit

Toen Cynthia de switch maakte naar Cynthia.nl, raakte ze een hoop bezoekers en adverteerders kwijt. Hierdoor ging ze er ook financieel op achteruit. Cynthia: “In het begin wist ik echt niet wat ik moest doen, voor mijn gevoel had ik het zelf niet in de hand. Gelukkig was ik al met Structuurjunkie bezig. Ik gaf toen online trainingen en ik had planner. Dat ben ik verder gaan uitbouwen.”

Ontstaan van Structuurjunkie

Cynthia: “Het idee van Structuurjunkie is ontstaan bij mijn uitgever. Dit was in 2017. Ik ben toen met hen gaan zitten omdat ik een lijn wilde met stationary. Zij kwamen toen met het voorstel om iets te maken wat zich meer onderscheidt. Er waren namelijk al een hoop andere influencers met een stationary lijn. Toen zijn we met het idee voor het boek ‘Werkboek voor een structuurjunkie in spé’ gekomen. Daar is het allemaal mee begonnen.”

Cynthia vertelt dat ze het wel spannend vond wat de reactie van mensen zou zijn op de producten. Ik vraag me af of ze zich weleens laat tegenhouden door de mening van anderen. “Vroeger heb ik hier wel veel last van gehad. Ik heb door de jaren heen geleerd om hier veel minder rekening mee te houden. Als beautyblogger kreeg ik altijd een hele laag meningen over me heen. Door dit mee te maken heb ik echt geleerd om me minder van andermans mening aan te trekken. Of je nou A doet of B doet, er zijn altijd wel mensen die het niet met je eens zijn”, vertelt Cynthia. 

Online trainingen en nieuwe producten

Eerst gaf Cynthia haar trainingen in real life. Maar veel mensen vroegen of Cynthia haar trainingen ook online kon geven: “Ik ben toen begonnen met een training geven op Instagram over productiviteit. Dat was voor mij de eerste kennismaking met een online training geven. Daarna heb ik een online training, los van Instagram, laten bouwen. Zo kon ik volledig geautomatiseerde trainingen verkopen. Ik heb toen ook een aparte Instagram gemaakt voor Structuurjunkie. Vanuit daar ben ik de marketing gaan doen.”

Inmiddels heeft Cynthia een heleboel producten met Structuurjunkie. Zo brengt ze elk jaar een planner uit. Er zijn inmiddels vijftien verschillende planners: een gewone, een business, een gedateerde planner en ga zo maar door. Naast de planners zijn er ook een hoop andere producten zoals notitie- en dagboeken. “Ik lees veel feedback, daarnaast gebruik ik al mijn producten zelf waardoor ik ook puntjes tegenkom die ik anders zou willen. Op deze manier probeer ik de ideale planners te maken.”

Passief inkomen

Cynthia kan veel tijd besteden aan marketing en aan het verspreiden van Structuurjunkie. Dit omdat veel van haar aanbod op basis van een passief inkomen is.
Cynthia: “Mijn online trainingen produceer ik en vervolgens worden ze aan het publiek gepresenteerd, die zijn dus passief. Bij de plan-training zit wel een Q&A en bij het membership komt er elke zes tot acht weken een nieuw thema online met een nieuwe workshop. Dus dat is wat arbeidsintensiever. De planners zijn natuurlijk ook passief, die maken we een keer en worden vervolgens gedrukt.”

Duidelijke niche

Ik denk dat een belangrijk deel van Cynthia haar succes voortkomt uit dat ze zo’n duidelijke niche heeft gekozen. Cynthia: “Ik hoor vaak mensen zeggen dat ik succes heb omdat ik al volgers had. Maar ik denk dat ik succes heb omdat ik een goed product heb uitgebracht in een goede niche. Ik onderscheid mezelf echt op deze manier.”  

Verbinding tussen producten

Intussen biedt Structuurjunkie online trainingen, een membership en de planners. Ik vraag me af hoe dat verdienmodel is en of het elkaar versterkt. Cynthia vertelt: “De meeste mensen kennen mij nog niet als ze de planner kopen. Bij de planner zit een gratis training, die gaan mensen doen. Veel mensen doen vervolgens de plan-training en gaan mij volgen op Instagram. Op die manier leren ze ook mijn andere trainingen kennen, zo vult het elkaar allemaal aan.”

Wanneer trajecten biedt waarvan mensen hebben geleerd, willen ze meer. Als je dan geen extra aanbod hebt laat je eigenlijk geld op tafel liggen. Als ondernemer moet je een stap voor zijn, op de volgende stap die jouw klanten willen.

Groeiend team

Cynthia haar team is groeiende. Ze vertelt: “Emmy was mijn allereerste teamlid, zij schreef ook al voor Misslipgloss.nl en is nog steeds mijn redacteur. Sinds twee jaar ben ik mijn Structuurjunkie team aan het uitbreiden. Ik werk nu alleen nog maar met freelancers. Ik merkte dat ik zoveel dingen te doen had dat ik bijna niet meer aan het gene toe kwam waar ik echt goed in ben; trainingen maken en geven. Ik werk nu ook met een VA (Virtual Assistent), dat is heel erg fijn. Later is er ook iemand bijgekomen die de technische dingen voor mijn website doet. Verder heb ik een marketingteam bestaande uit twee mensen. Ook heb ik iemand die mijn video’s filmt en edit. Toen ik eenmaal begon met het uitbreiden met mijn team ging het steeds makkelijker om dit verder te doen. Ik ben de taken gaan wegstrepen die ik zelf niet leuk vind of waar ik niet goed in ben, die taken ben ik gaan uitbesteden.”  

Overleggen met je partner

Zelf overleg ik amper met mijn partner wat ik binnen mijn bedrijf ga doen. Cynthia geeft aan dit ook weinig met haar partner te overleggen: “Mijn partner is geen ondernemer, dus je zult elkaar nooit helemaal begrijpen. Zo heb ik een jaar geleden voor flink veel geld in een businesscoach geïnvesteerd, dit heb ik toen wel aan hem verteld, maar ik overleg het niet.”

Nieuw boek

In haar carrière heeft Cynthia al meerdere boeken uitgebracht. Nu komt ze met een nieuw boek genaamd ‘Goed Werk’. In dit nieuwe boek schrijft Cynthia over onderwerpen die ook in de trainingen voorkomen zoals plannen en uitstelgedrag. “Ik bundel deze onderwerpen in een boek omdat ik dan nog meer een expert-status toe-eigen. Daarnaast doen boeken over productiviteit het vaak goed en ik denk dat ik dan nog een grotere doelgroep kan aanspreken”, vertelt Cynthia.

Challenge

Cynthia daagt ons uit om voor de komende week twee focus-uren in te plannen. “Iedereen zou elke werkdag zich twee uren volledig moeten kunnen focussen op werk. Maak een lijstje met wat je in die twee uren wil doen. Begin dit met een ‘DERK-taak’: een Doe Eerst RotKlus taak. Dit is iets wat je normaal gesproken zou uitstellen of tegenop ziet.”

Mocht je meer willen weten over plannen en structuur, volg dan Structuurjunkie op Instagram en ga naar structuurjunkie.nl. Ook kan je de geweldige planners van Structuurjunkie online bestellen of in de boekhandel kopen!

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT