fbpx

6 april 2021

#26 Een offline naar online met Wildflowers & Wodka

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In deze aflevering spreek ik Loes, eigenaresse van Wildflowers and Wodka. Als event bloemist probeert ze bloemen op een wilde manier te brengen. Ze focust zich op evenementen en geeft les aan startende bloemisten.

Door haar burn-out maakte Loes de switch dat ze niet meer wilde werken om te leven, maar te leven om te werken. Ze wil daarom altijd blijven ondernemen: “Ik vind de vrijheid heel erg fijn, als ik op een zondag wil werken dan kan dat en als ik op dinsdag een dag naar de zee wil kan dat ook.”

Unieke naam

Ik vind de naam van Loes haar bedrijf onwijs leuk. Loes vertelt hoe de naam Wildflowers and Wodka tot stand is gekomen: “Ik was een echt feestbeest en bleef vaak tot laat staan. Na het feesten ging ik meteen door naar de bloemenmarkt en daarna ging ik pas naar bed. Toen hebben de mensen van de marktkraam deze naam bedacht.”

Gezonde naïviteit

Bloemen zijn eigenlijk per ongeluk de uiting van Loes haar creativiteit geworden. Loes: “Als kind was ik helemaal geen bloemenmeisje, wel heb ik altijd enorm van esthetiek gehouden. Een jaar of vijf geleden kwam echt de trend van bloemen en planten, daar heb ik strategisch gebruik van gemaakt.” Loes heeft zichzelf het bloemschikken aangeleerd en stapte dus met weinig kennis deze niche in. “Ik was een van de eerste die echt Instagram ging inzetten als bloemist, hierdoor heb ik nooit het gevoel gehad dat ik een achterstand had of kennis miste. Met gezonde naïviteit is het allemaal gelukt.”

Blijven groeien

Vooral Sales vindt Loes spannend: “Wanneer ik iets ga lanceren ben ik altijd bang dat er niet genoeg mensen komen opdagen. Ik focus me altijd enorm veel op het aantal mensen, bij de lancering van mijn boek had ik dit ook erg, daar kan ik echt wakker van liggen. Ik denk dat het ook een soort onzekerheid is en de angst om te falen.”

Toen Wildflowers and Wodka zes maanden bestond kreeg Loes haar eerste grote klus. Loes: “Het is onwijs snel gegaan. Ik denk dat mijn achtergrond als journalist en marketingmanager en het netwerk wat ik hierdoor al had opgebouwd enorm hebben geholpen bij mijn snelle groei.”

Online school

Voorheen deed Wildflowers and Wodka alleen evenementen, later kwam ook de online school. “Het was voor mij heel natuurlijk om dit te gaan doen, ik heb namelijk een grote liefde voor online. Het was niet perse een bewuste keuze, maar het is iets wat me heel erg ligt.” Loes vertelt dat ze haar online lessen nooit heel erg heeft uitgedacht. “Ik ga mijn online school nu even stopzetten omdat ik het wil omgooien, ik wil het voor het eerst strategisch aanpakken.”

Loes haar school heeft iedere maand een nieuw thema over bloemschikken, mensen kunnen dan per maand bepalen of ze mee willen doen.

Loes vertelt: “Omdat ik nu ook met een groter team ga werken kan het niet meer om alles zo last minute te doen. Ik vind dit zelf heel spannend, maar het voelt echt als een level-up.”

Marketingstrategie

Volgens Loes is haar marketingstrategie volledig gefocust op authentiek zijn: “Mijn businesscoach noemt het authentieke autoriteit.”
Naar aanleiding van ons gesprek dacht ik dat Loes niet echt een duidelijke strategie zou hebben maar vooral doet wat goed voelt. “Dat is ook waar”, zegt Loes. “Maar ik denk dat veel mensen ook onderschatten hoe strategisch ik bepaalde dingen inzet. Ik heb bijvoorbeeld niet gepland wat ik vandaag op mijn Instagram ga zetten, ik plaats waarvan ik op dat moment een ingeving heb, maar achter alles wat ik uiteindelijk plaats bedenk ik waarom het een goede post is. Ik ben wel strategisch maar ik ben geen planner.”

Trots op jezelf

Loes vertelt dat ze weinig stilstaat bij haar eigen successen: “Laatst was ik op TV bij een grote zender in België dit heb ik toen amper gevierd, ook mijn boek heb ik maar klein gevierd.” Loes denkt dat dit typisch iets voor ondernemers is. “Als je het ene doel hebt gehaald ga je alweer voor het andere.”

Toch verdien je het ook om stil te staan bij wat je hebt gedaan en om even trots op jezelf te zijn.

“Ik ben trots dat ik op een authentieke manier mijn bedrijf kan runnen en dat mijn klanten mij waarderen en accepteren zoals ik ben en daar een connectie mee voelen. Ik vind het mooi dat ik dit zo naar buiten heb durven brengen en dat mijn klanten hierop kunnen vertrouwen”, vertelt Loes.

Burn-out

“Instagram heeft veel geholpen bij de verwerking van mijn burn-out. Het deed me echt goed om er online over te praten en de taboe te doorbreken”, zegt Loes. Loes vertelt dat ze zich veel alleen heeft gevoeld in die tijd, wel voelde ze steun vanuit facebookgroepen. Loes: “Het was ook moeilijk om er over te praten, ik was bang wat voor de oordelen die mensen over me zouden hebben. Ik probeer hier meer schijt aan te krijgen, er zullen altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn. Ik laat me er niet meer door tegenhouden maar het blijft in mijn achterhoofd zitten.”

Antwerpen

Loes woont in Antwerpen en denkt dat deze plek haar erg heeft geholpen. “Antwerpen heeft een vrij kleine creatieve community die heel erg supportive is. In België is Antwerpen wel een soort centrum waar veel dingen gebeuren. Voor mij voelde het wel echt dat ik op een goede plek zat.”

Leren

Wat mij betreft kan je altijd blijven leren. Ik vraag me af wat voor Loes dingen zijn die ze graag nog wil leren. Ze vertelt: “Ik wil graag nog groeien in het ondernemen. Voor mij is de online wereld echt the sky is the limit. Zo wil ik bijvoorbeeld nog meer leren over video’s maken. Daarnaast wil ik blijven leren in het bloemschikken.”

Als ondernemer is het belangrijk om in jezelf te geloven. Loes: “Durf te springen, maar durf ook te falen. Als je gaat ondernemen zal niet alleen je onderneming groeien, maar ook jijzelf als persoon groeit.”

Challenge van de week

Loes geeft ons de challenge om eens een taboe over jezelf met iemand te delen zodat de ander zich minder alleen voelt: “Durf kwetsbaar te zijn. Je kan het online delen of offline, tegen je partner of vriendinnen. Ik denk dat we dat veel te weinig doen.”

Als je benieuwd bent naar de boeketten of de online school van Loes, check dan de Instagram en website van Wildflowers and Wodka.   

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT