fbpx

15 maart 2021

#22 Ondernemen in het buitenland – The Souks

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In deze aflevering spreek ik Sandra, eigenaresse The Souks. De interieuritems die ze verkoopt worden voornamelijk geproduceerd in Marokko. Ze verkoopt onder andere tapijten, kussens, dekens, rieten manden en sinds kort heeft ze ook een keramiek-collectie. Daarnaast zoekt Sandra vintage stukken om te verkopen.

Sandra is zes jaar geleden begonnen met ondernemen. Sandra vertelt: “Ik was met een vriendin op vakantie naar Marokko, daar zag ik supermooie kussens die ik nog nooit had gezien, ik heb er een paar van meegenomen en die ben ik gaan verkopen aan vrienden en op Marktplaats.”

Al snel is Sandra naar de Kamer van Koophandel gegaan en is ze een bedrijf begonnen. “Ik dacht dat als ik het zelf echt leuk vind, dan kan ik het ook aan anderen verkopen.”

Van gewone baan naar fulltime ondernemen

Voordat ze begon te ondernemen werkte Sandra op een advocatenkantoor. “Ik zat als enige vrouw op een kantoor met zeven mannen, het was een superleuke tijd”, vertelt Sandra. Toch wist Sandra dat ze niet voor altijd op een kantoor wilde werken. “Ik heb met mijn baas overlegd dat ik een eigen bedrijf wilde beginnen, hij gaf meteen aan dat hij dat wel wilde supporteren.” In samenspraak is Sandra steeds minder gaan werken op het advocatenkantoor. “Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat ik vol voor het ondernemen ben gegaan.”

Vrijheid als ondernemer

Als ondernemer heb je veel vrijheid. Je kan je eigen werktijden invullen en je hoeft geen verantwoording af te leggen voor de keuzes die je maakt. Toch vindt Sandra dit ook lastig aan het ondernemerschap: “Ik heb veel vrienden waarmee ik dingen kan overleggen, maar ik ben zelf altijd eindverantwoordelijke.” 

Instagram en privé gescheiden houden

Een aantal jaar geleden heeft Sandra een burn-out gehad: “Ik vond het destijds lastig dat mensen vaak dachten dat het goed met me ging, puur gebaseerd op social media, er gaat namelijk nog een heel persoon achter zo’n Instagram account schuil.” 

Ik kan me wel voorstellen dat Sandra het gevoel heeft dat mensen altijd denken dat het goed met haar gaat omdat haar bedrijf zo succesvol is. Toch merk ik dat Sandra zelf vrij anoniem is op Instagram. “Dat doe ik ook wel met een reden. Ik vind dat mijn privéleven mijn privéleven moet blijven”, vertelt Sandra. Wel vindt Sandra het belangrijk om een persoonlijke band met haar klanten te hebben: “Al het contact op Instagram doe ik zelf en ik reageer zelf op alle mails”

Tussen de grote merken

Vlak nadat het uitging met haar vriend kreeg Sandra een bericht van de Bijenkorf of ze wilde samenwerken. “De ene deur werd gesloten maar een andere ging open”, vertelt Sandra. “The Souks stond plots in drie winkels als pop-up winkel tussen allemaal grote merken. Dat was echt heel cool.”

Soms is zo’n bevestig dat een groot bedrijf wil samenwerken en jou heeft benaderd heel fijn. “Toen gunde ik het mezelf ook om echt trots te zijn.”

Betrouwbare leveranciers

In de jaren dat Sandra in Marokko werkt heeft ze een netwerk aan betrouwbare leveranciers om zich heen gebouwd, dit is een heel proces. Sandra vertelt hoe ze dit heeft gedaan: “Ik was er zelf altijd heel veel en zocht zelf de contacten op. Het is heel leuk om de banden te creëren en daarvoor de tijd te nemen. Het is belangrijk om je intuïtie te volgen en echt je te mannetje staan.”

Sandra is met The Souks is nu ook bezig met het maken van eigen collecties. Sandra vertelt: “Omdat ik daar al zo lang kom weet ik nu wat er kan, zo zijn we zelf producten gaan ontwikkelen. Het echte vintage is steeds minder te vinden, daarom zijn we steeds meer zelf gaan produceren.”

Cultuurverschillen tijdens het ondernemen

Wat je ook doet, als je onderneemt in het buitenland krijg je sowieso te maken met cultuurverschillen. Sandra: “In Marokko ben je als vrouw toch principieel lager dan een man. In het begin merkte ik dat ik gesprekken had met mannen en dat ik iemand bij me had die mij hielp, ze praatte dan alleen met hem. Hier moest ik echt aan wennen. Met deze mensen heb ik ook nooit lange samenwerkingen, ik accepteer dit namelijk niet.”

Daarnaast zijn er wel eens miscommunicaties over orders, ze sturen niet altijd op wat je hebt besteld. Zelf herken ik dit met de bruiloften die ik organiseer in Marokko, ze willen vaak gewoon helpen maar soms werkt dit niet helemaal soepel. 

Producten inkopen

Sandra heeft in haar eigen huis niet de hele collectie van The Souks: “Ik hou mijn huis liever wat meer minimalistisch.” Ik vraag me af of ze dan ook wel eens spullen koopt die ze zelf niet mooi vindt. Sandra vertelt: “Ik zou niet echt dingen kopen puur om het verkopen. Er zijn wel producten waarvan ik weet dat ik ze sowieso verkoop, maar er moet altijd een goed verhaal achter zitten en het product moet een goede kwaliteit hebben.” In de jaren dat Sandra bezig is heeft ze veel geleerd over de kwaliteit van producten. “In het begin kon je me alles verkopen. Ik kan me voorstellen dat mensen die nu net beginnen nog voor de goedkopere optie gaan, maar ik weet inmiddels dat de kwaliteit hiervan vaak echt minder is. Het hele traject van klantenservice en echt de kwaliteit van je producten komt daarna pas.”

Klanten en promotie

Sandra: “Mijn klanten komen vooral via Instagram en Google, al begin ik steeds meer te twijfelen hoeveel klanten er nou daadwerkelijk van Instagram komen.” Sandra heeft niet echt een strategie, zo gebruikt ze pas sinds een jaar Google Analytics. “Als ik me daar te veel op ga focussen verlies ik denk ik de creativiteit om het merk door te laten groeien.” 

Veel influencers hebben producten van The Souks en taggen The Souks in posts. “Dit vind ik heel leuk, deze producten hebben mensen allemaal zelf betaald. Ik krijg ook veel verzoeken van mensen die samenwerkingen willen waarbij ik iets gratis opstuur en zij foto’s maken, die manier van promotie past niet bij mij. Ik vraag me dan af of ze het ook zouden willen als ze het niet gratis kregen.”

Leren in het ondernemen

“Ik wil leren om de dingen te laten gebeuren zoals ze gebeuren. Ik wil niet onbewust zeven dagen per week aan het werk zijn”, vertelt Sandra. “Daarnaast zou ik graag Arabisch willen leren.”

In de tijd dat je een bedrijf hebt leer je enorm veel. “Voorheen bedacht ik wel eens dat ik bijvoorbeeld iets moois mocht kopen als ik een succesvolle pop-up had gehad, maar dat heeft eigenlijk helemaal geen zin. Dan ga ik mijn eigen levensgeluk laten afhangen van mijn bedrijf. Dat zijn natuurlijk twee hele andere dingen.” 

Challenge van de week

Sandra vindt dat we onszelf wel even mogen verwennen: “Koop iets wat je al heel lang wil, al is het iets kleins zoals een lekkere koffie.” Daarnaast vindt ze het belangrijk dat we even bij onszelf in tunen en kijken wat we nou eigenlijk allemaal bereikt hebben. 

Dus jouw challenge voor deze week is om eens goed voor jezelf te zorgen en te bedenken wat je allemaal al hebt bereikt.

Als je benieuwd bent naar alle prachtige producten die Sandra van The Souks verkoopt, of als je denkt dat je huis wel even een upgrade kan gebruiken, volg ze dan op Instagram of ga naar de website: www.thesouks.nl.  

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT