fbpx

8 maart 2021

#20 Wat je moet regelen met personeel aannemen

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In het eerste deel van de podcast aflevering met Suzanne hebben we het gehad over het aannemen van personeel en de verschillende dienstverbanden en mogelijkheden daarin. In deze aflevering gaat het hebben over de privacy van personeel, hoe je arbeidsconflicten voorkomt, hoe je het regelt arbeidsvoorwaarden en meer.

Voorwaarden thuiswerken

In het tweede hoofdstuk schrijft Suzanne over arbeidsvoorwaarden, een interessant en belangrijk onderwerp. Op dit moment werken er veel mensen thuis. “De werkgever heeft de verantwoordelijkheid om voor de werknemer een veilige werkomgeving te verzorgen. Dit betekent dat je thuis achter een goed bureau, met een goede stoel en goed werkend apparatuur moet kunnen werken” legt Suzanne uit. Ook heb je met thuiswerken te maken met de AVG. “Je kunt je werknemers natuurlijk vanuit thuis niet controleren. Je moet er vaak maar vanuit gaan dat de werknemer thuis aan het werk is, maar je mag ze niet opbellen om te vragen of ze daadwerkelijk zo is”. Volgens Suzanne is het belangrijk bij het thuiswerken om te sturen op output. Hiermee bedoelt ze dat je als werkgever je werknemers erop moet vertrouwen dat ze hun werk doen, en alleen controle hebt over de output die ze leveren. “Dit kan wel erg moeilijk zijn als je een control freak bent” zegt Suzanne met een lach. “Maar vergeet niet een vinger aan de pols te houden en af en toe bij je werknemers in te checken of het allemaal wel goed gaat”. 

Conflicten op de werkvloer

Ook legt Suzanne mij iets uit over conflicten vermijden op de werkvloer. Het kan natuurlijk zomaar voorkomen dat je als werkgever in een conflict komt met je werknemer. “Ik zie het vaak misgaan binnen de communicatie” zegt Suzanne. “Communicatie is echt het allerbelangrijkste wat je moet doen. Zo kan een compliment geven al een groot verschil maken”. Zo zijn Suzanne en ik het erover eens dat het belangrijk het belangrijk is dat een werknemer zich gewaardeerd voelt, en dat blijven communiceren ontzettend belangrijk is. 

Overeenkomst van internet

Volgens Suzanne is een arbeidsovereenkomst echt maatwerk, en niet iets wat je zo van internet kan overnemen. “In mijn boek wilde ik eerst een model arbeidsovereenkomst toevoegen” vertelt Suzanne. “Dit hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat je niet zomaar iets kan overnemen en kan zeggen dat het een goede arbeidsovereenkomst is.” Suzanne adviseert daarom ook om eerst na te gaan wat je in een arbeidsovereenkomst wilt hebben staan. Vervolgens kan je deze het beste één keer laten opstellen voor jouw bedrijf, zodat je zeker weet dat je een goede arbeidsovereenkomst hebt waarin je niks vergeten bent. “Mijn boek is er ook voor bedoelt dat je weet waar het over gaat, zodat je een gelijkwaardig gesprekspartner bent. Maar het is niet de bedoeling dat je alles zelf gaat doen.” zegt Suzanne. Daarnaast is het als werkgever, maar ook voor de werknemer, belangrijk om te weten waar je aan te bent.

Concurrentieding en relatiebeding

In deze aflevering hebben we het ook kort over een rechtszaak die ik zelf heb meegemaakt. Omdat ik zelf te maken heb gehad met een concurrentiebeding, wilde ik graag dat Suzanne hier meer over zou vertellen. Want wat is nou precies het verschil tussen een relatiebeding en een concurrentiebeding? Suzanne legt het me uit: “Een concurrentiebeding betekend dat de werknemer niet voor de concurrent mag werken. Vaak staan er nog andere regels in zoals binnen een straal van zoveel kilometer of dat je niet in regio x of y voor de concurrent mag werken. Een relatiebeding is wel iets anders. Dit betekent dat je niet met relaties om mag gaan. Dit kan heel streng zijn dat je bijvoorbeeld niet eens een kop koffie mag drinken met een relatie of dat je geen LinkedIn verzoek mag versturen of accepteren, maar dit gaat erom dat de werkgever zijn relaties wilt beschermen en dat de vertrekkende werknemer en niet vandoor gaat met zijn relaties”. Een relatie of concurrentiebeding is alleen interessant bij een werknemer in dienst. Suzanne legt me uit dat je bij een freelancer eigenlijk nooit om een concurrentiebeding kan vragen, omdat dit zou betekenen dat de freelancer andere opdrachten niet aan zou kunnen nemen. Een relatiebeding zou eventueel kunnen als je personeel wilt aannemen, maar vaak is dit volgens Suzanne niet relevant aangezien een freelancer vaak geen contact heeft met jouw relaties. 

Kritiek geven op personeel

Via Instagram kregen we de vraag over hoe je het beste kritiek kan geven op je personeel. “Als eerste is het belangrijk dat je altijd opbouwende kritiek moet kunnen geven. Als iemand voor jou werkt, heeft diegene zich ook aan jouw regels te houden. Het is dus belangrijk dat je een gesprek aan kan gaan en de punten kan bespreken die niet helemaal lekker lopen. Daarnaast zijn mensen bang dat ze meteen voor een rechter gesleept worden, maar dat is natuurlijk niet zomaar het geval”. Daarnaast geeft Suzanne de tip dat het ook kan helpen om vaste beoordelingsgesprekken in te plannen. Hierdoor heb je vaste momenten in het jaar waarin je kan bespreken wat er wel en niet goed gaat. Daarnaast is het volgens Suzanne belangrijk om een dossier bij te houden over je werknemers. “In dit dossier kan je alles wat wel en niet goed gaat bijhouden, zodat je dit altijd bij de hand hebt op het moment dat het nodig is. Zo hoeft een dossier echt niet te bestaan uit punten die niet goed zijn gegaan, maar schijf het ook op als er complimenten gegeven worden”. 

Wil je meer weten over het aannemen van personeel? Koop dan Suzanne haar boek ‘Geen gedoe met personeel‘, zodat je alles na kunt lezen en de checklists kunt gebruiken.

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT