fbpx

11 januari 2021

#2 Sharon van My Jewellery: een miljoenenbedrijf

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Deze aflevering ga ik in gesprek met Sharon Hilgers, founder en CEO van My Jewellery. Een van Nederlands’ grootste sieradenmerken. Een enorm online bereik, 15 winkels, bijna 400 medewerkers en een sky high omzet. Hoe doet ze dat?

Sharon begon als 12-jarig meisje met het maken van sieraden en het geven van workshops. Op haar 23e is ze gestart met het online verkopen van haar sieraden, de start van My Jewellery.

Ondernemen vs. personal life 

Ondernemen, het zit in Sharon haar bloed. Het fijnste aan ondernemerschap vind ze dat ze de vrijheid heeft om te doen wat ze wilt. Ze kan zelf haar dagen inplannen, hoewel haar agenda altijd gevuld is. Ze wilt namelijk nog steeds tot op detail niveau betrokken zijn bij wat er gebeurt bij My Jewellery, maar focust zich vooral op de inkoop, retail en HR.

Ik ben heel erg benieuwd naar Sharon zonder My Jewellery. Wie is ze dan? “My Jewellery is wel echt een groot deel van mijn leven” zegt Sharon als ik haar deze vraag stel. “Tijdens vakanties ben ik toch altijd nieuwe dingen aan het bedenken en houd ik me bezig met hoe we verder kunnen groeien met het bedrijf. Maar, ik hou wel echt van de kleine dingen in het leven zoals familie, vrienden, lekker eten en mooie tripjes.”

Onzekerheden

Als je zo’n groot bedrijf runt, waar lig je dan wakker van? “Vooral als dingen op de werkvloer niet goed gaan”, antwoord Sharon. Het mooie vind ik dat in het gesprek heel erg naar voren komt dat Sharon zich heel erg verantwoordelijk voelt, voor alles wat er binnen My Jewellery gebeurt. Dus ook als er dingen misgaan. “Ik zoek de fout altijd eerst bij mijzelf. Wat had ik beter kunnen doen? Had ik beter moeten communiceren? Hoe kan ik dit oplossen, maar vooral ook de volgende keer voorkomen?”.

Ondernemen op intuïtie

Sharon onderneemt vooral op gevoel en ze denkt ook dat dat haar ‘geheim’ is. Ze stappen die zij zet binnen haar bedrijf maakt ze vanuit haar intuïtie. Zowel beslissingen over social media, marketing en nieuwe winkels. “Ik doe bijna alles vanuit gevoel, maar ik vind het wel belangrijk om te blijven groeien, dus de focus van mijn General Manager ligt vooral op strategie”. Een ultieme combinatie.

Social Media

My Jewellery heeft op dit moment meer dan 400.000 volgers op Instagram en dit aantal groeit iedere week immens. Als ik haar vraag naar haar strategie, zegt ze “We kijken vooral naar trends. We werken met heel veel influencers samen die op dat moment veel aandacht krijgen, maar we zijn nu bijvoorbeeld heel erg actief op TikTok”. Daarnaast probeert ze ook echt veel tijd te steken in het opbouwen van hun eigen klantenbestand. “Je weet nooit wat er met zo’n platform gebeurt en je eigen klantenbestand heb je altijd”.

Enorme groei doormaken

Sharon zegt dat de groei van My Jewellery voornamelijk te maken heeft met timing. “Je moet vernieuwend blijven en meegaan met de tijd. Zo snel mogelijk. Als je de eerste bent, loop je voor en loopt de concurrentie altijd een stap achter”.

Omzet is geen doel, maar een resultaat

“Omzet is voor mij geen doel, maar een resultaat. Als bedrijf kun je groeien op zo veel meer manieren dan alleen omzet”. The next step voor My Jewellery is uitbreiden naar het buitenland. “Er wordt online wel al veel vanuit het buitenland besteld, maar ik wil dat graag nog meer uitbreiden en verkooppunten toevoegen. Het merk is in Nederland enorm bekend, dat wil ik over de grens ook bereiken”.

Challenge van de week

Elke week vraag ik aan mijn gast of ze jou willen challengen om iets te doen. Iets waar jij deze week mee aan de slag kunt. Sharon daagt je uit om goed over je doelen na te deken. Maak de ze concreet voor het komende jaar, vervolgens voor het komende halfjaar en ten slotte voor de komende maand. Schrijf je doelen zo uitgebreid mogelijk op en blijf tussendoor tracken of je op koers bent.

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY