fbpx

25 februari 2021

#17 Wat is clubhouse en hoe gebruik je het?

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

De kans is heel groot dat je inmiddels van de app Clubhouse gehoord hebt. De app is inmiddels meer dan één jaar oud, maar pas sinds een paar maanden populair in Amerika en sinds een paar weken hier in Nederland. 

Ik ben vaak een beetje afwachtend met nieuwe apps: eerst maar eens zien wat andere gebruikers ervan vinden, of het een hype is of daadwerkelijk een goed platform. Toen ik Clubhouse bij vrijwel iedere Amerikaanse ondernemer die ik volg voorbij zag komen triggerde het me al. Vandaag leg ik aan je uit wat Clubhouse is en wat je ermee kunt.  

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een social media platform, volledig gebaseerd op live audio. Dat betekent dat gebruikers live gesprekken met elkaar kunnen voeren in een zogenoemde room. Deze rooms kunnen momenteel tot 5.000 gebruikers hosten. Dat betekent niet dat iedereen aan het woord is. Je hebt een soort stage en audience. Je zou het kunnen zien als het bijwonen van een podcast, maar het grote verschil is dat Clubhouse rooms alleen live te volgen zijn EN dat je live vragen kunt stellen aan de sprekers. 

Een account op Clubhouse aanmaken

Laten we even beginnen bij het begin: een account aanmaken. Om in Clubhouse te komen moet je uitgenodigd worden door iemand die al een Clubhouse accounts heeft. De gebruikers krijgen zogenoemde invites, waarmee ze contacten kunnen uitnodigen om ook in Clubhouse te komen. 

Anders dan op Instagram, gebruikt bijna iedereen op Clubhouse zijn/haar eigen naam. Ik heet daar dus ook gewoon Claimy Anthonissen en niet The Souk Academy of CEO chats bijvoorbeeld. 

Als je een invite hebt kun je een account aanmaken en een naam en profielfoto kiezen. Vervolgens kun je interessegebieden selecteren en contacten met je synchroniseren met je contactenlijst op je telefoon. Zo kun je makkelijk interessante mensen om te volgen vinden. 

Ik heb zelf momenteel 7 invites liggen, dus als je een invite wilt, stuur me even een DM op Instagram @thesoukacademy.

Hoe gebruik je Clubhouse?

Zodra je de app opent zie je rooms die op dat moment actief zijn, die overeenkomen met de mensen die jij volgt of vallen in de interessegebieden die jij hebt aangegeven. Ik heb nog nooit de app geopend zonder dat er een room bezig was, dus ik ga er vanuit dat Clubhouse je altijd een room voorschotelt op basis van wat er live bezig is en binnen jouw interessegebied past. 

Volgers en mensen volgen op Clubhouse

Ik heb zelf later de interesse gebieden uitgeschakeld, omdat ik die rooms eigenlijk nooit heel interessant vindt. Wat ik heb gedaan is iedereen die ik inspirerend vindt om te volgen, iedereen die ik interessant vind op Instagram bijvoorbeeld, opgezocht en ik ben die gaan volgen. Vervolgens heb ik weer gekeken wie zij volgen en zo ben ik rond gegaan. 

Wat ik ook altijd doe is scrollen door de audience als ik in een room zit over een interessant onderwerp. Iedereen in de audience vindt dat onderwerp interessant, dus dat is al een overeenkomst. Ik scroll dan vaak, kijk wie ik ken of wie er interessant uitziet, klik op het profiel, lees meer en beslis of ik ga volgen ja of nee. 

Clubhouse geeft FOMO

Clubhouse geeft vaak meldingen als mensen die jij volgt een room gestart zijn. Je kan deze meldingen uitzetten of de frequentie aanpassen. Ik heb de frequentie op maximaal gezet, omdat ik merk dat ik (en veel anderen) wel echt FOMO krijgen. 

Soms zijn er mega interessante ondernemers in een room aan het praten, maar omdat je het alleen live kunt volgen en niet terug kunt luisteren, is het een soort now or never. Aan de ene kant fijn – je kan immers altijd vragen stellen en echt op een authentieke manier het gesprek aan gaan, maar ook lastig te combineren met je agenda én het fomo gevoel. 

Zelf een room starten op Clubhouse

Als gebruiker kun je ook zelf een room starten. Je kiest zelf het onderwerp en de datum/tijd. Je kunt hem ook inplannen, zodat jouw volgers de room in een overzicht zien. Er zijn een aantal opties:

  • Open room: een openbare room die zichtbaar en toegankelijk is voor alle gebruikers van Clubhouse
  • Social room: een room die je opent met de mensen die je volgt in Clubhouse
  • Closed room: een gesloten room die je opent met een geselecteerd clubje mensen. 

De open rooms worden veruit het meest gebruikt. 

De rollen binnen een room op Clubhouse

Ik gaf het net al even aan, maar in zo’n room zijn er verschillende rollen:

  • De moderator: dit ben je automatisch als je een room begint. Jij hebt de controle over de room. Wanneer deze begint, eindigt, wie er spreekt etc. Als moderator ben jij dus eigenlijk ‘hoofdspreker’.
  • Luisteraar: als je een room opent, kom je erin als luisteraar. Je kunt zelf niet deelnemen aan het gesprek, alleen luisteren. Wat je wel kunt doen is virtueel je hand opsteken. De moderator ziet dat, kan jou toevoegen aan de “stage” – dat overigens niet de officiele naam, maar zo noem ik het voor het gemak – zodat jij ook kunt spreken (bijvoorbeeld om een vraag te stellen).
  • De luisteraars zijn onderverdeeld in twee groepen: ‘followed by the speakers’ en ‘others in the room’. Het spreekt een beetje voor zich, maar followed by the speakers is het stuk waar je in komt als een van de sprekers jou volgt. Deze krijgen eigenlijk een meer prominente plek in de audience. De ‘others in de room’ is gevuld met alle andere luisteraars. 

Als moderator ben je volledig in controle over het gesprek in jouw room. Als je van plan bent om alleen een room te starten en te spreken (dus niet samen met iemand), maar je wel vragen van het publiek wilt beantwoorden en je verwacht dat er veel luisteraars zullen zijn, adviseer ik je om iemand anders (die je kent of bijv. uit je team) ook moderator te maken. Dan kan die persoon luisteraars toevoegen en verwijderen van de stage, de handjes in de gaten houden et cetera. 

Ongeschreven regel: mute als iemand anders praat. 

Als moderator ben je dus volledig in controle over het verloop van het gesprek in jouw room. Als je als stille luisteraar een bijdrage wilt leveren aan het gesprek of een vraag wilt stellen, dan kun je een handje opsteken. Alle aanwezigen in de room zijn zichtbaar voor de rest. Je kunt dus gemakkelijk de profielen van medeluisteraars bezoeken en hen volgen.

Is clubhouse interessant voor jou?

Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf, maar als jij een bedrijf hebt en personal branding belangrijk vindt; ja! Zeker als jij je richt op inhoud, waarde delen en een expertstatus wilt neerzettten. 

In clubhouse kun je een prachtige community creeeren en op een laagdrempelige manier engagen en ECHT het gesprek aangaan met je volgers. Het is dus perfect om kennis te delen, het gesprek aan te gaan met je doelgroep, maar het is ook en plek waar je kunt connecten met je netwerk of juist nieuwe contacten in het vakgebied kunt opdoen. 

De nadelen van clubhouse

Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen te benoemen, alhoewel ik wel moet toegeven dat ik fan ben. 

  • Het eerste nadeel is dat het vooralsnog alleen voor iphone gebruikers is, waardoor een groot deel de app (nog) niet kan downloaden
  • De uitnodigingen kunnen ook gezien worden als een nadeel, als je geen uitnodiging hebt kan je jezelf op de wachtlijst zetten tot iemand je toevoegt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt een mega slimme marketingstrategie vindt. Ook zorgt het voor een ‘exclusief’ gevoel van een club.
  • Niet terug te luisteren want het is live
  • Je kunt op ieder moment instromen (dubbele vragen)
  • Geen chatberichten versturen

Begin met luisteren

Ik wil je adviseren om eerst de app te ontdekken. Wat doet het, welke mogelijkheden zijn er, welke onderwerpen worden in jouw niche veel besproken? Ga luisteren, stel vragen of geef feedback in rooms van anderen als daarom gevraagd wordt. 

Wat voor room zou ik zelf kunnen starten?

Ga in gesprek met een andere professional: dit vind ik zelf tot nu toe de meest interessante rooms. Twee professionals binnen een vakgebied die met elkaar in gesprek gaan over een bepaald onderwerp. Kennis delen, discussies aangaan en vervolgens vragen uit het publiek beantwoorden.

Maar je kunt absoluut ook een room alleen starten. Wat ik al zei; het is te vergelijken met een live podcast. Ik doe hier ook solo shows (zoals deze vandaag) en ik ga in gesprek met andere gastsprekers. 

Wat ik wel gemerkt heb op Clubhouse is dat de interactie echt een belangrijk aspect is. Nodig dus contant mensen uit de room uit om input te geven of vragen te stellen. Vraag simpelweg aan mensen “wil jij hier iets aan toevoegen, steek je hand op” of “heb je een vraag, steek je hand op”. Dat is de kracht van de app, dat het live kan en dat je het gesprek aan kunt gaan, dus doe dat ook. 

Zo luisterde ik laatst naar een room die heette “jouw favoriete boeken”, waarin een stuk of 20 mensen uit de room hun favoriete boeken deelden en waarom de rest die zou moeten lezen. Super tof!

Zien en gezien worden op Clubhouse

Ga op ontdekking, meld je aan voor de app, luister naar een aantal rooms. Bekijk wat voor gesprekken er zijn binnen jouw niche. Ben zelf ook niet bang om een bijdrage te leveren! Als jij bijvoorbeeld een room van iemand uit jouw niche bijwoont en een mega goede toevoeging levert, creeer je meer naamsbekendheid, want iedereen in de room luistert naar jouw stem! Hoe vaker je deelneemt in een room, hoe sneller jouw volgers zullen groeien. 

Samengevat; ik ben fan! Het geeft echt een community gevoel, het voelt heel authentiek omdat het live is en sprekers op deze manier veel toegankelijker worden. 

Ik ga het de komende weken nog meer ontdekken, een aantal rooms starten en dan zal ik bij je terugkomen met nog meer tips over hoe je clubhouse kunt inzetten voor jouw bedrijf. Wil je me volgen op clubhouse? Dat kan! Je vind me op Claimy Anthonissen, maar natuurlijk ook gewoon op Instagram @thesoukacademy

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT