fbpx

18 februari 2021

#15 Zo ga jij meer verkopen via Instagram

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Als je al wat langer naar deze podcast luistert, dan weet je dat ik obsessed ben met Instagram Stories. Ik vind dit een van de allerbeste manieren om jouw product of dienst op een authentieke manier te verkopen via Instagram en vandaag ga ik je 12 ideeën geven om dat te doen.

Want wist jij dat Instagram Stories de koopinteresse van potentiële klanten met 62% verhoogt? En als je daar nog niets mee doet, niet consistent bent of zo maar wat plaatst zonder strategie, dan is dat  een gemiste kans.

En de meest gestelde vraag is dan; maar hoe doe ik dat en wat moet ik je posten? In deze aflevering geef ik je 12 manieren geven hoe jij Instagram Stories voor jouw business kunt gebruiken. 

1) Gebruik polls

Polls zijn een van mijn favoriete tools op Instagram Stories. Het zijn namelijk enorme engagement boosters. Instagram gebruikers houden van snelheid. Polls geeft ze de mogelijkheid om wel op jou te reageren, maar daar niet zo lang over te hoeven doen.

Als iemand op jouw polls reageert, zorgt dat er ook weer voor dat het algoritme jouw stories pusht bij deze personen en omdat ze op je reageren in een poll, is de kans groot dat ze in de toekomst ook dingen voor je doen (zoals kopen). Als je content niet boeit, skippen mensen, maar als het wel boeit én je maakt het makkelijk voor mensen om de interactie aan te gaan door middel van polls, heb je goud in handen. 

Daarnaast stimuleer ik mijn klanten ook altijd om polls te gebruiken voor marktonderzoek. Jouw volgers zijn potentiële klanten, dus gebruik dit publiek om te testen! Denk aan kleuren, logo’s, namen voor een nieuw aanbod, opzet, duur… van alles.

2) Gebruik stories om DM’s te stimuleren

Ik had het net al even over het algoritme, maar als er iets een positief effect heeft op het algoritme van stories, dan zijn dat DM’s. Dat is voor Instagram namelijk een heel sterk signaal dat er een connectie is. Instagram laat content zien op basis van wat jij leuk vind om te zien. Als je DM’t met iemand, dan ziet instagram dat als een connectie, in plaats van dat het een account is die je in 2017 ooit bent gaan volgen. 

Maar; je DM’s zijn op zichzelf ook mega krachtig. Het heeft voor mij sales calls vervangen. Ik haal de allerrrrrmeeste sales uit DM’s die door stories gestuurd worden. Dat begint natuurlijk bij goede stories en mensen vragen om via een DM te reageren. Als iemand je een DM stuurt, dan is dat feitelijk een super warme lead die aandacht vraagt. Zorg dus ook dat je deze warme leads aandacht geeft. Als iemand de moeite neemt om jou een bericht te sturen, reageer dan. Hoe veel DM’s je ook krijgt op een dag. 

De makkelijkste manier om vanuit stories DM’s te ontvangen? Vraag erom. Behandel een topic in je stories waar jouw klanten mega enthousiast van worden – waar ik je mee kan helpen in Best Selling Stories als je dat moeilijk vindt – en vraag vervolgens of ze je een DM sturen. Dat kan van alles zijn; wat zij ergens van vinden, of dit behulpzaam was, wat er op hun to do lijst staat… bedenk het! En maak het visueel. Schrijf het letterlijk uit: stuur me een dm, en teken een pijl naar de DM box onderin je stories. 

3) Durf authentiek te zijn

Laat jouw mood zien. Niet alle dagen zijn hetzelfde. Durf dat ook te laten zien. Neem niet alleen stories op als het super goed gaat, je haar perfect zit en je make up on fleek is, maar laat ook de andere kant zien. Dit gaat er namelijk voor zorgen dat de connectie met jouw volgers veel echter en sterker wordt.  

Neem ze gewoon mee in jouw dag. Als je haast hebt, laat dat zien. Als je een drukke dag hebt en weinig stories kunt posten, vertel ze dat. Als je een mega succes hebt gehad, vier het met ze. Als je ze meeneemt in de ups en downs, zal dat de connectie enorm versterken en zullen ze veel sneller van jou dan van een ander kopen.

4) Ben controversieel

Durf een andere mening te hebben. Durf een statement te maken. Rant over iets wat je ziet in je branche. Als er iets is waar jij gepassioneerd over bent, is het goede content voor Instagram. En als jij ergens anders tegenaan kijkt dan de meesten, deel dat. Gebruik argumenten. Op die manier maak je enorm snelle stappen in het claimen van een expertstatus wat ervoor gaat zorgen dat jij meer gaat verkopen via Instagram. 

Want om een expert te zijn, moet je een mening hebben over dingen. En Instagram Stories is het perfecte platform om die mening uit te spreken en te delen. Zullen er mensen zijn die het daar absoluut niet mee eens zijn en je gaan ontvolgen of haten; misschien? Maar er zullen ook mensen zijn die het niet eens zijn en je mening enorm waarderen OF mensen die je juist een andere kijk geeft of inspireert. Blijf niet in het midden hangen, durf uitspraken te doen. 

5) Geef teasers

Lanceer jij binnenkort iets tofs en wil je dit ook verkopen via Instagram? Ben je achter de schermen druk bezig met een project? Geef teasers! Dit werkt namelijk perfect om jouw volgers op te warmen naar de lancering toe. Ze leven met je mee, hebben het product of de dienst al een paar keer voorbij zien komen en zullen daardoor sneller tot aankoop overgaan wanneer je het lanceert. Ook is het perfect om je product of dienst voor lancering al te testen en je volgers te betrekken bij het proces.

6) Shout outs

Dit is nog steeds iets wat zo goed werkt, vooral ook voor je naamsbekendheid. Zijn er mensen die jouw inspireren? Deel dat, tag ze. De kans is namelijk groot dat hij het reposten, waardoor jij jouw naamsbekendheid groeit. 

Wat ik zelf ook mega graag doe is klanten een shout out geven via Stories. Dat zorgt niet alleen voor het bovenstaande, maar geeft ook social proof over de resultaten die mensen kunnen halen als ze met jou samenwerken, laat zien wat voor klanten jij hebt en wat voor successen daaruit komen. Daarnaast geeft het ook aan dat je betrokken bent. 

7) Promoot je product

Klinkt logisch – is iets dat heeeeel veel ondernemers overslaan. Wat ik veel hoor is dat mensen bang zijn dat ze te salesy overkomen. En dat snap ik. Daarom moet jij zorgen dat je op een authentieke manier jouw product gaat verkopen op Instagram. 

8) Gebruik de swipe up functie

En denk niet meteen; ik heb geen 10k volgers dus dat kan ik niet. Je kunt de swipe up functie ook gebruiken zonder 10k. Je kunt dan namelijk swipe uppen naar IGTV’s. En die zijn weer perfect om jouw loyale volgers nog meer in hun contentbehoefte te voorzien. Daarnaast kun je daar bijvoorbeeld ook te gekke promo video’s plaatsen. 

9) Neem mensen mee behind the scenes

En laat echt het proces zien van hoe het is om met jou te werken of hoe het gaat wanneer ze een product van je kopen. Zo kun je bijvoorbeeld een ‘work with me wednesday’ doen, waarin je iedere woensdag jouw volgers meeneemt in jouw werkdag. Maar dat kun je ook iedere dag doen of af en toe.. laat vooral zien hoe het is om met jou te werken, zodat je dat visueel maakt voor ze en zij nog liever jouw klant willen worden én jij meer gaat verkopen via Instagram!

Doe dit op verschillende manieren; laat een timelapse zien hoe je aan het typen bent of een pakketje inpakt, laat je werkplek zien, deel af en toe waar je op je computer mee bezig bent, deel een tip die je net aan een van je klanten hebt gegeven… 

10) Maak deelbare content

Deelbare content zorgt ervoor dat jij meer naamsbekendheid gaat krijgen en meer gaat verkopen via Instagram, omdat – zoals de naam al zegt – de kans groot is dat mensen het gaan delen. Dat kunnen op stories diverse dingen zijn; this or that’s, checklists, templates, quotes of bijvoorbeeld mooie wallpapers.

11) Gebruik stories ook om andere content te promoten

Jouw content kan 1+1 = 3 worden, maar wel als je dat multi channel doet. Daarmee bedoel ik: promoot al jouw content op diverse manieren.

12) Deel waarde

Ik heb er echt nog veel meer, maar ik wil afsluiten met een van de belangrijkste; deel waarde. Non stop. Bij mij bestaat zo’n 60% van mijn contentstrategie uit waarde delen. Dat kan door het maken van tutorials, tips geven, je learnings uit boeken delen, mindshifts die je gemaakt hebt… deel zo veel mogelijk waarde van dingen die binnen jouw niche passen en doe dat op verschillende manieren. Praat tegen de camera en iets uit. Maak een screenrecording als je iets ontdekt hebt… 

Educatie zorgt niet alleen voor een expertstatus, maar ook voor super loyale volgers omdat ze terug willlen blijven komen door alle goede tips die jij deelt. 

Zorg dat die content ook voor al je klanttypes interessant is – wat ik daarmee bedoel vertel ik je in aflevering #3. Dus zorg voor quick wins, ‘feeling good’ tips en ook voor statistisch onderbouwde tips. Dit allemaal bij elkaar zal er écht voor zorgen dat jij meer gaat verkopen via Instagram.

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT