fbpx

15 februari 2021

#14 Een eigen label en ondernemen met Nina Nijland

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

In deze aflevering ga ik met Nina Nijland in gesprek over haar bedrijf Manana Manana, het opstarten van een eigen label, creativiteit en het runnen van een succesvol bedrijf. 

Manana Manana

Nina heeft 3,5 jaar geleden haar bedrijf Manana Manana opgestart. Ze wilde een platform creëren waarin ze haar creativiteit kwijt kon, wat is uitgegroeid naar een lifestyle label, online platform en ontwerpstudio. Met Manana Manana ontwikkelt ze duurzame interieur accessoires, maar ontwerpt ze ook creatieve concepten voor andere bedrijven. “We werken aan interieur styling, branding trajecten, illustreren en doen nog veel meer. Alles waar je op creatief vlak iets kunt doen, kunnen wij helpen” Legt Nina uit.

Ondernemerschap

Nina is Manana Manana gestart omdat ze zelf verantwoordelijk wilde zijn voor de keuzes die ze maakte, zowel de creatieve als de zakelijke keuzes. “Voordat ik met Manana Manana begon heb ik best veel voor werkgevers gewerkt, maar hier had ik altijd het gevoel dat ik tot een plafond kwam. Ik had het gevoel dat ik niet in mijn volste potentie kon werken, omdat er altijd iemand boven mij stond” vertelt Nina. “Ik vind het heel waardevol om zelf alles in de hand te hebben en ik denk dat ik daar ook door gemotiveerd blijf”. 

Volgens Nina is een van haar grootste valkuilen in het ondernemerschap haar gevoeligheid voor reacties van anderen. “Ik heb echt niet altijd zin om alles op Instagram te delen, maar daardoor krijg ik soms wel het idee dat mensen die mij volgen, me oppervlakkig vinden. Terwijl ik juist zoveel te vertellen heb en zo erg aan mijn persoonlijke ontwikkeling aan het werken ben”. Zo vindt Nina het ook lastig om negatieve reacties te krijgen. “Ik kan hier wel echt heel erg mee in zitten als ik een lelijke reactie krijg”. Nina wilt zich niet te persoonlijk en bijvoorbeeld over zaken als politiek uiten op haar Instagram, omdat ze bang is dat mensen er te veel meningen over hebben “die confrontatie ga ik liever uit de weg”. 

Groot, groter, grootst!

Ik vroeg Nina of ze niet te veel deed: “Nou, we zijn toevallig net bezig met een vierde geldstroom op te zetten.” Naast de eigen webshop, het wholesale netwerk en de studio is Nina bezig met een nieuw, ontzettend leuk en nog niet bekendgemaakt project: namelijk het bouwen van een leeromgeving die helemaal past bij het merk Manana Manana. “Voor nu staat dit project nog helemaal in de kinderschoenen. We wilden eerst een clubhuis maken waar iedereen samen kon komen, maar misschien dat het nu wel een online academie gaat worden”. 

Van zzp’er naar business partner

Omdat Nina zoveel doet, vond ze het een half jaar geleden tijd voor uitbreiding van het team. In het begin vond Nina het heerlijk om alles in haar eentje te regelen, maar na 3 jaar was ze zo bezig met administratief werk, receptioniste spelen, strategieën bedenken en daarnaast was ze ook nog het creatieve brein. “Na een tijdje begon dit mij zo tegen te staan. Ik vond het helemaal niet meer leuk dat ik zo veel moest doen, en vond ik het ook heftig om alle grote keuzes binnen mijn bedrijf helemaal zelf te moeten maken”. Daarom heeft Nina ervoor gekozen om een businesspartner te nemen, en niet zomaar iemand. Haar beste vriendin Brit is uiteindelijk naast haar in het bedrijf gestapt. “Ik wilde echt iemand naast me hebben. Iemand aannemen wilde ik niet, omdat ik dan alsnog zelf alle keuzes en verantwoordelijkheden zou hebben. En Brit vindt – in tegenstelling tot ikzelf – de business kant wel heel interessant, waardoor ik me volledig kan focussen op de creatieve kant”. Nadat Nina met Brit is gaan samenwerken, heeft Nina ook haar zusje als assistente aangenomen en ondersteunt zij bij alle taken die Nina en Brit dagelijks doen. 

Kun je creativiteit trainen?

Nina haar hart ligt bij de creatieve kant van haar bedrijf. Nina gelooft dat creativiteit echt in je moet zitten, maar dat je dit ook kan trainen. “Om mij heen zie ik dat er heel veel mensen veel creatiever zijn dan dat ze denken. Voor mij zat creativiteit er vanaf kinds af aan al in, maar ik denk wel dat je dit kan ontwikkelen” legt Nina uit. “Ik ben me er wel heel erg van bewust dat niet iedereen zo creatief is. Heel veel mensen laten zichzelf tegenhouden en durven niet naar hun eigen hart en intuïtie te luisteren”.

Jezelf niet verliezen in/aan jouw bedrijf

Maar, ook aan ondernemen zit voor Nina een minder leuke kant. Zo kan Nina ’s nachts echt wakker liggen en piekeren over van alles. “Het piekeren van mij kan me wel echt opbreken” legt Nina uit. “Ik probeer er echt aan te werken door meer met routines te werken. Zo neem ik ’s ochtends tijd voor yoga, meditatie en trek ik elke ochtend een intuïtieve kaart. Zo probeer ik elke dag op de beste manier mijn dag te beginnen”. Voor Nina is het dus echt belangrijk om elke dag stil te staan bij haar eigen welzijn, zodat het ondernemerschap het niet overneemt. 

Ondanks dat Nina het soms heel veel vindt, is ze wel op dit moment ontzettend trots en gelukkig met het leven wat ze nu heeft. “Ik leid iedere dag mijn droomleven, en dat heb ik wel gewoon voor elkaar gekregen. Ik heb keuzes durven maken die ervoor zorgen dat ik iedere dag doe waar ik gelukkig van word, met de mensen waar ik gelukkig van word”.

De challenge van deze week

Daarom heeft Nina deze week voor jullie een challenge die hier perfect bij past. Nina wilt dat jij jezelf deze week iedere afvraagt: wat zou vandaag geweldig maken? Door dit jezelf te vragen ga je een stuk bewuster en gelukkiger leven. Het is altijd goed om stil te staan bij de dingen die je dag veel mooier kunnen maken en dankbaar te zijn.

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT