fbpx

8 februari 2021

#12 Zichtbaar op Instagram met Justlikesushi

LUISTER DEZE AFLEVERING OP SPOTIFY / APPLE / GOOGLE

Joyce is content creator en influencer, maar boven alles 100% haarzelf. En dat zie je overal. Ik kon niet wachten om met Joyce in gesprek te gaan over hoe zij zo authentiek durft te zijn en hoe je zichtbaar kan zijn op Instagram.

Van blogger naar Instagrammer

Joyce begon met bloggen toen ze op de kunstacademie zat. “Het is van blog uitgegroeid naar Instagram, ik wilde dat meer mensen het konden zien”. Op Instagram fotografeerde Joyce vooral voor kleinere bedrijven, en de zichtbaarheid op Instagram is eigenlijk vanzelf gegroeid. Zo maakt ze nu campagne shoots voor bedrijven, maar heeft ze ook samenwerkingen waarbij ze zelf op de foto staat en het product via Instagram promoot. Bedrijven die Joyce inhuren zijn niet opzoek naar de grootste following, volgens Joyce. “Bedrijven komen bij mij, niet omdat ik de grootste following heb, maar wel omdat ze weten welke kwaliteit ik lever. Ze weten dat de foto’s altijd goed zijn en welke stijl ik heb. Daarnaast kan ik breder denken dan alleen fotografie, ik bedenk vaak ook hele concepten. Het is maar net waar het bedrijf behoefte aan heeft”. 

Kun je leren om creatief te zijn?

Volgens Joyce is creatief zijn een combinatie van het jezelf aanleren en creatief zijn. Joyce heeft van binnen echt een bom aan creativiteit. Echter is haar vriend van zichzelf niet creatief, maar heeft hij dit wel geleerd door samen met Joyce te werken. Ik vraag Joyce of ze weleens last heeft van een creative block: “Creativiteit heeft heel erg te maken met je gedachten en hoe je je voelt, dus wanneer je niet lekker in je vel zit, heeft dit bij mij direct invloed op mijn creativiteit.” Haar inspiratie haalt ze dan vooral weer uit mede creators, maar ook uit locaties, kledingstukken, eigenlijk uit van alles. 

Van loondienst naar fulltime ondernemen

De eerste stappen in het fulltime ondernemen waren wel overweldigend voor Joyce. Ze ging van 5 jaar in loondienst werken, naar volledige vrijheid. “Ik had zoveel ideeën en wilde alles tegelijk doen, maar dat kan natuurlijk niet”.  Ze probeert stap voor stap naar haar doelen toe te werken. Eerst moet het eerste project staan waar ze het wilt hebben, om vervolgens pas door te gaan met het volgende project. 

Haar stijl omschrijft ze als kleurrijk en eclectisch, maar voor haar gevoel is ze haar eigen stijl nog aan het ontdekken. “Na 5 jaar in loondienst gewerkt te hebben, moet je echt weer je eigen stijl ontdekken. Daar ben ik nu vooral mee bezig.”

Zichtbaar zijn op Instagram

Joyce is erg zichtbaar op Instagram. Ik vraag mij af of ze nooit bang is dat mensen een mening hebben over wat ze doet. Zelf merk ik dat veel van mijn volgers het moeilijk vinden om zichtbaar te zijn, omdat ze bang zijn voor meningen van anderen. Joyce legt mij uit dat ze dat eigenlijk niet echt heeft. “Tijdens het maken van de foto’s ben ik alleen maar bezig met het maken, niet met wat andere mensen ervan vinden. Soms als ik ‘m al op Instagram heb staan begin ik daar wel aan te denken, maar dan staat het al online. Tijdens het creëren doe ik gewoon wat ik zelf leuk vind”. Joyce haar zelfverzekerdheid is wel gegroeid de afgelopen jaren. Tijdens haar studie stond zelfontwikkeling wel echt centraal. Hierdoor is ze enorm gegroeid en ziet ze de mening van anderen alleen maar iets wat ze kan gebruiken, niet als iets dat haar tegenhoudt.

Groeien op Instagram

“Ik denk dat mijn succes van Instagram wel ligt bij het feit dat ik zo mezelf ben. Maar ik merk wel echt dat het niet meer om de hoeveelheid volgers draait, maar om de kwaliteit van de volgers. De hoeveelheid interactie die je met je volgers hebt is echt veel belangrijker”.

Joyce plant haar feed in. Hierbij let ze op kleur, maar ook op afwisseling van de foto’s. Met de seizoenen verandert mijn feed, maar dit doe ik vooral op gevoel. “Ik merk dat heel veel mensen ook hun feed niet inplannen, en dat het tegenwoordig ook niet allemaal zo perfect hoeft te zijn. Wel vind ik telefoon foto’s nog lastig” zegt Joyce “Ik vind foto’s gemaakt met een camera gewoon veel mooier”. Joyce is op dit moment wel van plan om haar feed te blijven inplannen en telefoon foto’s links te laten liggen. “Ik denk dat ik op genoeg andere vlakken al iets ‘imperfects’ laat zien. Ik heb niet lang blond haar en het ‘standaardplaatje’ en sowieso heel anders dan een heleboel anderen. Ik voel me comfortabel bij het hebben van deze feed, dus dat wil ik ook zo houden”. Zichtbaar zijn op Instagram is voor Joyce niet het allerbelangrijkste. Joyce wilt mensen inspireren met haar perfecte plaatjes en vindt dit vele male belangrijker dan de hoeveelheid volgers.

Perfectionisme als ondernemer

“Ik probeer altijd nog net iets beter m’n best te doen. Als ik een foto te gewoontjes vind, moet hij opnieuw gemaakt worden. Ik moet mezelf altijd verbeteren. Zichtbaar zijn op Instagram gaat namelijk niet vanzelf.”. Zo wilt Joyce altijd verrast worden door haar eigen foto’s. Ook experimenteert ze met andere fotografie stijlen en poses, waardoor ze zichzelf blijft ontwikkelen. 

Roze is Joyce haar kleur. Vroeger was haar huis helemaal monochroom, alles wat zwart, wit en grijs. “Met zwart voelde ik me veilig. Maar, na een tijdje begon me dit te vervelen. Ik miste echt de kleur in mijn leven. Langzaam begon ik steeds meer kleur te implementeren, maar ik was bang dat ik een kermis zou worden. Uiteindelijk is roze, de kleur die ik vroeger verschrikkelijk vond, mijn lievelingskleur geworden”. 

Een baan als influencer

Joyce werkt met veel merken samen, met andere woorden: ze is een influencer. Als ik Joyce vraagt of ze zich een influencer voelt, zegt ze ja: “Ik denk dat ik wel een influencer ben. Veel mensen zien dat als iets negatiefs, maar dat vind ik niet. Ik word zelf ook op een positieve manier door mensen die ik volg beïnvloed, en ik vind het alleen maar tof dat ik door zichtbaar te zijn op Instagram dat ook voor anderen kan doen”. Zo probeert Joyce alleen met bedrijven te werken die echt bij haar passen. Dit zorgt voor Joyce voor inspiratie, maar haar volgers hebben hier ook veel meer aan. “Als ik alleen maar commerciële content zou delen, zou niemand mij meer als inspiratie zien”.

Joyce wilt dat je deze week iets doet wat je spannend vindt. “Ga out of your comfort zone” zegt Joyce. Deel iets wat je spannend vindt, iets geks, een onderwerp waar je nog graag over wilt praten, het maakt niet uit. Vergeet ons natuurlijk niet te taggen als je dat doet! 

De CEO chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT