fbpx

14 februari 2022

#51 Maak jezelf zichtbaar en groei jouw business

Als je ooit gedacht hebt: “omg, als andere mensen geen mening zouden hebben, als ik schijt zou hebben aan wat andere mensen van me denken, als ik niet de angst zou hebben wat anderen over me zeggen… dan zou ik mezelf sowieso online laten zien, en zichtbaar zijn. Als die gedachte weleens door jou heen gaat, dan is dit de aflevering voor jou.

Vorige week zijn de deuren van Best Selling Stories weer open gegaan (ze zijn nu overigens nog steeds open, dus je kunt er nog bij zijn!) en Vanessa, een deelnemer, zei tegen me: Claimy, als je me gisteren nog verteld had dat ik pratende stories op zou nemen zou ik je echt voor gek verklaren, en vandaag heb ik het gewoon gedaan. Dat voelde als ZO’N OVERWINNING!

En ik heb zo enorm veel leuke reacties gehad, dat ik me nu zelfs afvraag waarom ik dat niet eerder heb gedaan. En dat inspireerde me om deze aflevering te maken, want ik vind het zo mooi dat ik voor 1 iemand dat verschil heb gemaakt, en het is niet 1 iemand, want vorig jaar heb ik meer dan 250 ondernemers daar consistent bij geholpen in BSS, maar als ik daar met deze podcast nog veel meer mensen mee kan helpen dan is dat natuurlijk fantastisch. 

Zichtbaarheid

Of jij nu wel vaker je gezicht laat zien online of dat nog nooit gedaan hebt…. Als je die angst om jezelf te laten zien, omdat je bang bent wat anderen wel niet van je zullen denken, jou laat stoppen om jezelf zichtbaar te maken. Luister alsjeblieft naar de hele aflevering, want ik ga je daarmee helpen. 

Ik praat met mensen. Ondernemers. Klanten… en veel zeggen hetzelfde: “ik zou zo graag meer van mezelf willen laten zien, ik heb het gevoel dat ik iets te delen en te brengen heb, ik weet ook dat het goed voor mijn business zou zijn” en toch doen ze het niet. En als ik ze dan vraag waarom dat is, is het antwoord altijd hetzelfde. En het is een antwoord die me echt sad maakt. En daarom ga ik vandaag met jou over dat antwoord praten, want de kans is groot dat jij dit ook ervaart. 

Op welk level dan ook… of dat nu in hele grote of juist mindere mate is. En weet je waarom ik denk dat jij dit ook ervaart? Omdat ik dat zelf ook nog steeds wel eens doe. Ja ik, iemand die zichzelf iedere dag op Stories laat zien. 

Jouw business laten groeien

Sta jij de angst wat anderen over jou zouden denken toe om je tegen te houden? Van jezelf laten zien, zichtbaar zijn en dus jouw business versterken?

De manier waarop ik het namelijk zie is: iedere keer dat jij jezelf laat zien online, verhoog jouw kansen om jouw business te laten groeien. Dus ik kan het eigenlijk heel plat aan je vragen: wil je meer geld verdienen? Wil je meer impact maken? Wil je dat meer mensen van jouw bestaan afweten? Dan is mijn vraag: waarom gebruik je niet dat ENE ding wat daarvoor gaat zorgen? Die ons allemaal met elkaar verbindt. Die jou aan dat alles verbindt? 

Er is zoveel judgement, angst, schaamte als het aankomt op mensen die zichzelf laten zien. En ik snap dat gewoon echt niet. De waarheid is: degene die daar nu verandering in brengen. Vandaag starten met zichzelf laten zien, gaan daar ZO veel van profiteren in vergelijking tot mensen die dat niet doen. Je kan 5 tot 10 jaar wachten tot je denkt “had ik het toen maar gedaan”. Dus ik creëer deze aflevering om sommige van jullie wakker te schudden (haha) en jou hopelijk te laten realiseren dat jezelf laten zien en zichtbaar zijn letterlijk kan op de manier waarop jij wilt dat het gebeurt. 

Misvattingen

Er zijn zoveel misvattingen over zichtbaar zijn. Deze excuses hoor ik veel:

  • Te weinig tijd
  • Ik weet niet wat ik moet vertellen
  • Mijn leven is toch niet interessant genoeg 
  • Het zal mensen wel niet boeien wat ik doe
  • Dan hebben ze vast allemaal commentaar op me 

Het enige wat ik wil zeggen: al die excuses zijn niet goed genoeg. Dat zijn geen redenen om jezelf niet te laten zien. En ik wil dat je stopt met dat soort dingen te denken en jezelf – en de mogelijkheden die je hebt – daardoor zo erg te beperken. 

Jouw potentie

En ik ga dit heel duidelijk tegen jou zeggen (soms ben ik van de though love): maar wat mensen achter jou rug om over je zouden KUNNEN zeggen, mag jou op geen enkele manier beinvloeden. Jij loopt constant rond met de angst wat mensen over je zouden kunnen zeggen, maar ik vertel je nu: stop daarmee. Naast dat het geen realistische gedachte is, is het ook niet productief. Alle tijd die jij je druk maakt om wat anderen vinden, zou je ook kunnen besteden aan jezelf laten zien. Of aan andere taken in je business. Maar je maakt het veel groter dan het is en daarom verhoog je die drempel alleen maar. 

Dat betekent niet dat ik het niet begrijp, of dat het niet oke is dat die gevoelens er zijn. Want alle gevoelens en gedachtes komen ergens vandaan. Maar dat betekent wel dat je er vanaf vandaag mee gaat stoppen. Goed? 

Wat doet zichtbaarheid

Dat is wat zichtbaarheid kan doen: het versnelt het proces. Het helpt je meer klanten te vinden.

Ik ga een metafoor gebruiken, want dat vind ik altijd fijn. Als je langer luistert naar de podcast dan ken je mijn metafoor voor bestemming A en bestemming B met het vliegtuig wel… Ik ga nu een fiets gebruiken. Heel wat jaren geleden liep iedereen overal naartoe. Op een dag was er iemand die een fiets bedacht. Waarom zou jij die fiets niet gebruiken om sneller van plek A naar plek B te komen? Omdat je bang bent hoe je eruit ziet op die fiets? Wat anderen van je denken als ze je zien fietsen? WHO CARES!

Dat is hoe ik kijk naar mensen die tegen mij zeggen: waarom kom jij iedere dag met je hoofd op Instagram. Dan vraag ik terug: waarom doe jij dat niet? Wil je niet meer geld verdienen? Een diepere connectie met je klanten? MEER klanten? Mensen vertellen wat je doet? Wil je niet meer impact maken en mensen helpen? Ik had laatst nog iemand die tegen me zei: jij deelt echt te veel persoonlijke dingen online. Terwijl ik heel bewust kies wat ik wel en niet deel. Plus, ter referentie, die persoon was geen ondernemer, had geen bedrijf en Instagram nog nooit zakelijk ingezet. 

Het mag spannend zijn

En ja, het is spannend. Het voelt alsof je jezelf exposed. Je stelt jezelf kwetsbaar op en geeft anderen misschien meer om ‘iets over te vinden’… Wat geef je op? De gedachte dat niemand iets slechts over je te zeggen heeft achter je rug? Is dat wel waar? Er is altijd wel iemand die iets van je vindt. Er is altijd wel iemand die achter je rug om over je praat. Moeten we ons daar dan door tegen laten houden? 

Vorige week sprak ik ook nog iemand en die zei: jij weet niet hoe het voelt om jezelf te laten zien en geen reacties te krijgen, jij krijgt altijd veel respons. En ja, dat klopt. Maar ben ik zo begonnen? Was dat bij METEEN het geval?

Nee, daar heb ik voor gewerkt. Ik heb mezelf, dag in dag uit laten zien, ook wanneer ik er geen zin in had, ook wanneer ik bang was voor de meningen van anderen, ook wanneer ik het gevoel had dat ik er niet goed uitzag. Ik heb AL die belemmerende gedachtes aan de kant geschopt, het consistent volgehouden en daardoor doe ik nu wat ik doe. 

Ga door het ongemak heen

Het gaat om die lange termijn. Als ik iets op wil bouwen, dan moet ik door deze ongemakkelijke fase heen. Hoe sneller jij begint met jezelf te laten zien, hoe sneller er mensen zullen kijken en hoe sneller het je minder uitmaakt wat mensen ervan vinden. Dan komt het moment waarop jij zegt “Ik ben trots op hoe ik mijzelf online laat zien” sneller dan je denkt. Echt waar. Geloof me. Neem het aan van iemand die door al die fases heen is gegaan en vorig jaar daar meer dan 250 mensen mee geholpen heeft. 

En dan nog een belangrijke: niet iedereen hoeft jou leuk te vinden. Vind jij IEDEREEN leuk die je ooit ontmoet hebt? Waarschijnlijk niet, en dat is oke. Dat is nou eenmaal zo, dus dat gebeurt ook online. 

Wat je ook doet, wat voor bedrijf je ook hebt… er is iemand die nodig heeft om te horen wat jij te zeggen hebt. Er is iemand die zit te wachten op jou. Die jou hulp nodig heeft, die verlangt naar jouw expertise. Die ENORM excited zullen zijn om jouw woorden te lezen, te luisteren naar jou, aan jouw lippen hangen. 

Geloof me als ik zegt dat jij impact kunt maken. Dat jij meer mensen kunt helpen dan je nu doet. 

Overdenk het niet

Nog iets wat ik veel zie gebeuren: mensen overdenken veel te veel wat ze moeten delen. Doe dat niet. Bedenk een onderwerp en ga ervoor. Deel erover. Jij bent een expert in wat je doet, je hebt ZO veel te delen. Er is zo veel wat jij weet, waarvan jouw volgers geen idee hebben, praat er gewoon over. Daarnaast: je leven is niet oninteressant. Hoe denk je dat een vlogger zoals Monica Geuze groot geworden is? Ja, nu heeft ze misschien een heel interessant influencer leven, maar dat was toen ze begon ook niet. En nog keken duizenden mensen.

Vinden we het stiekem niet juist leuk om dagelijkse dingen te zien? Om een kijkje achter de schermen te krijgen? Juist de dingen waarvan jij denkt: daar zit toch niemand op te wachten, dat vind toch niemand interessant, zijn vaak de dingen die mensen wel interessant vinden. 

Maar, nogmaals, jij bent een expert. Jij hebt veel verstand je doet. Wat dat ook is. Jij weet meer dan anderen en jij kunt daar ZO veel over delen op zo veel verschillende manieren. Ik zie dat ook zovaak misgaan: dan delen ondernemers hun verhaal, iedere keer op dezelfde manier. Of delen ze amper hun aanbod, omdat ze niet te salesy willen overkomen of niet weten hoe ze het op een leuke manier kunnen delen. Dat is precies waarom ik BSS gemaakt heb: zodat je er zelf niet over na hoeft te denken en gewoon een strategie kunt volgen. Maar het belangrijkste is: begin gewoon. Begin met dingen delen. Je verhaal, je tips, je kennis, wat je doet…

Consistentie

Het belangrijkste is dat je consistent bent. Dat je volhoudt en niet opgeeft. En als je eenmaal in die creatie modus zit en veel zichtbaar bent, dan zal het je verbazen hoe veel ideeën je krijgt. Het stimuleert je creatieve proces namelijk ENORM. En daarbij: je gaat ook een veel diepere connectie met jouw volgers aan, dus je leert ook extreem veel bij. Wat willen ze graag zien? Wat willen ze leren? Welke struggles hebben ze? Welke vragen stellen ze? Allemaal dingen die je in je content kunt implementeren, maar OOK in je aanbod. Meer zichtbaar zijn en meer die connectie aangaan, zorgt er ook voor dat de kwaliteit van jouw dienst of product beter wordt, omdat je beter weet wat jouw klanten willen. 

Doe het op jouw manier

En je hoeft het niet op een bepaalde manier te doen. Dat is het allerleukste: je kan het helemaal op jouw manier doen. Er is niemand die je verteld hoe je het zou moeten doen. Oke, misschien doe ik dat wel in best selling stories haha, maar dat is de strategie. Je kunt het dan alsnog helemaal zelf invullen. En dat kan sowieso, want ik deel 3 dagen storylines die MEGA goed werken en die kun je uiteraard aanvullen met jouw eigen input. 

Maar je kan het op jouw manier doen. Ben jezelf. Laat JOU zien, niemand anders. Je hoeft niet per se iedere dag te vloggen. Begin met behind the scenes, je omgeving, als dat beter voelt. En dan een foto van jezelf, en dan een keer pratend. Je hoeft niet van 0 naar 100 in 1 keer. Je kan het op jouw manier en stap voor stap doen. Maar de belangrijkste vraag is: hoe ga jij de aandacht krijgen van mensen? Hoe ga jij gezien worden? Wat ga jij delen? Ben creatief en denk erover na! En ja, het gaat misschien awkward voelen, maar dat is oke. Dat is onderdeel van het proces. Soms moet je jezelf uitdagen om het maximale uit jezelf te halen en dat is wat jij gaat doen. 

Storytelling

Alles wat je post is onderdeel van het verhaal. Onderdeel van het grotere geheel. Alles wat jij deelt en gedeeld hebt was op dat moment altijd juist. Ik wil niet dat jij denkt “ohhhh nee had ik dat niet moeten posten?”. Overdenk het niet. Als jij jezelf online laat zien, en je bent gemeen voor jezelf, je bekritiseert jezelf of je twijfelt aan jezelf… dat doe je alleen jezelf aan. Daar help je niemand mee. Ik wil je inspireren en stimuleren om daarmee te stoppen. Om liever voor jezelf te zijn. Om in jezelf te geloven. Want ik doe dat. Ik geloof in jou. Je bent hier, nog steeds, je bent nog steeds aan het luisteren naar deze podcast, wat betekend dat je een impact WILT maken. 

Heb ik dingen gedeeld waarvan ik achteraf denk: dat had ik nu anders gedaan? Ja. Maar ik zeg dan: Hey Claimy, je hebt het geprobeerd, je hebt jezelf laten zien ook al was dat moeilijk. HIGH FIVE. Doe ik het nog 10 keer, zal ik 10 keer beter zijn. En dat is de enige manier om te groeien. Doe het. Durf het. Ga het aan. Probeer het. En blijf doorzetten. Vertrouw jouw boodschap. Vertrouw op wat jij te zeggen hebt en dat jouw volgers daar dolblij mee zullen zijn. Bouw een community. 

Onderschat je bereik niet

En ik wil niet meer horen: er kijken maar 100 mensen. Weet je hoeveel 100 mensen zijn? Al zijn het er meer, of minder, het zijn jouw OG’s, jouw fans vanaf het eerste moment. Ik heb mensen die me nu volgen, die me al 8 (!) jaar volgen. En zij vinden alles wat ik doe te gek omdat ze me tijdens mijn hele ondernemersjourney gevolgd hebben. De relaties die je nu opbouwt, waarvan jij zegt: het doet er niet toe of het brengt geen verschil want het zijn er maar een paar, dat zijn precies de mensen die jouw begin zullen herinneren. Die zullen herinneren hoe jij gegroeid bent en zij zullen zich super speciaal voelen dat ze er vanaf het begin bij waren. Die mensen zijn belangrijk. 

Als jij maar 1 persoon per dag zou kunnen inspireren op een positieve manier, is het het dan niet waard? Deel jouw licht en liefde, want dan stimuleer je anderen om hetzelfde te doen. En vraag jezelf echt af: hoe wil ik mijn leven leiden? Wil ik echt de persoon zijn die zich laat tegenhouden door de mening van anderen en daardoor mezelf niet toelaat mijn meest succesvolle zelf te zijn?

Als het antwoord daarop nee is, verander het dan. Die verandering begint bij jezelf. 

Schrijf jouw visie op 

Neem even de tijd na deze aflevering, 30 minuutjes, pak een wit vel en een pen en begin met schrijven. Hoe zou jouw online leven eruit kunnen zien? Kun jij jezelf meer laten zien en waarde toevoegen voor anderen? Zou jij meer impact kunnen maken? Hoe kun jij anderen inspireren? Wat is het verhaal dat jij te vertellen hebt? En nogmaals, overdenk het niet. Het zijn dingen die veranderen. Die ontwikkelen. 8 jaar geleden was dat bij mij heel anders dan nu. Je gaat meer over jezelf ontdekken. Je gaat ontdekken wat je te gek vind om over te praten, waar mensen graag naar luisteren, waar jij extreem goed in bent, welke waarde jij levert aan anderen. 

Als je nog niet meedoet met Best Selling Stories en je bent zo ver gekomen in deze aflevering, dan vertel ik je nu dat het echt even door moet lezen. Ik zeg je niet dat je het moet kopen, maar ik zeg je wel dat ik nog veel veel veel verder en consistenter hiermee kan helpen. Het is maar 37 euro per maand, je kan het een maandje proberen en het kan HET begin zijn van iets heel moois. Het kan jouw leven veranderen. En dat weet ik, omdat het dat vorig jaar voor meer dan 250 mensen gedaan heeft. www.bestsellingstories.nl, daar kun je meer info vinden. 

CEO Chats

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT