fbpx

16 juni 2021

#36 Omgaan met kritiek – Kim Munnecom

Deze week spreek ik Kim Munnecom, dit jaar viert ze haar jubileum voor tien jaar ondernemerschap. Kim is begonnen als voedingsdeskundige, nu is ze businesscoach. “Ik heb destijds al mijn klanten overgedragen aan een stagiaire die ik had opgeleid”, vertelt Kim.
Op dit moment heeft Kim drie onlinetrainingen. Dit zijn Law Of Attraction Mastery, Moneymindset Mastery en Weightloss Mastery. Daarnaast leidt ze een keer per jaar een Mastermind en host ze een retreat op Bali.

De Wet van Aantrekking

Nadat Kim terugkwam van een aantal maanden Bali voelde ze dat ze verandering wilde. “Ik voelde toen dat ik geleid werd naar een bepaald boek. Dat boek was ‘De Wet van Aantrekking’ door Esther en Jerry Hicks. Nadat ik dat boek had gelezen begon ik echt met de reis in mijzelf, ik voelde dat het allemaal anders kon”, vertelt ze. Kim is dit heel openlijk gaan delen op Instagram en veel mensen haakte erop aan, hierdoor kreeg ik veel interactie op Instagram. Kim: “Ik kreeg de vraag van mensen of ik ze dit wilde leren, daar ben ik mee aan de slag gegaan. Het voelde echt alsof het klopte.”

Meningen

Kim vertelt dat ze wel vaak meningen over zichzelf te horen krijg: “Ik krijg veel DM’s op een dag en die zijn echt niet allemaal even aardig. Ik word dan uitgescholden of ze zeggen dat ik mensen oplicht of dat mijn zoon een mongooltje is. Ik krijg ook vaak te horen dat ik te hysterisch ben dus dat ze me gaan ontvolgen.” In het begin vond Kim dit soort commentaar erg lastig. Ze vertelt: “Ik heb hier veel om gehuild en ik heb me er enorm onzeker over gevoeld. Na verloop van tijd krijg je echt een dikkere huid. Ik heb nu heel veel onvoorwaardelijke zelfliefde ontwikkeld. Dit heeft mij businesswise zo veel opgeleverd.”

Kim ziet het ondernemerschap ook als een grote ontwikkelingsreis: “Je groeit steeds hoger en verder en je komt jezelf telkens opnieuw tegen.”

Trots

Ik vraag me af waar Kim het meest trots op is. Ze antwoordt: “Dat ik zo mijn gevoel heb durven volgen en ik dat tot op het heden nog steeds doe. Ik ben nu op een punt dat ik ‘nee’ durf te zeggen tegen dingen die ik beloofd heb of veel geld opleveren, maar die toch niet goed voelen. Dat had ik een paar jaar geleden nooit gedaan. Recent zat ik in de lancering van de nieuwe Mastermind. Ik had een toffe groep en leuke aanmeldingen. Het voelde de hele tijd niet helemaal goed, en het bleef zo voelen. Ik zou niet eerlijk naar mijzelf toe zijn en ik zou de klanten niet alles kunnen geven wat ik in mij heb. Toen heb ik de keuze gemaakt om iedereen een persoonlijk bericht te sturen om het uit te leggen. Dat was heel lastig. Het voelde als zo’n opluchting toen ik dat gedaan had.”

Trouw blijven aan jezelf

“Ik wist in die situatie dat ik trouw moest zijn aan mezelf, dat vind ik heel belangrijk. Het gaat erom hoe je iets brengt. Ik ben altijd heel eerlijk dus ik heb honderd procent transparant vertelt waarom ik deze keuze heb gemaakt. Ik heb mijn excuses aangeboden en gezegd dat dit niet netjes was van mij. Uiteindelijk hadden veel mensen begrip. Je moet niet een business runnen op basis van people pleasing, kies voor jezelf”, vertelt Kim.

Kim heeft niet altijd gehandeld naar zichzelf in haar business: “Dit heeft ook wel eens een nare ervaring opgeleverd omdat ik klanten had aangetrokken die helemaal niet bij mij paste. Dat voelde iedere keer zo zwaar, daar kan geen geldbedrag tegenop.”

De juiste klanten

Veel mensen nemen klanten aan die van het begin misschien niet helemaal bij je passen. Maar omdat er financiële stress is of omdat ze het nodig hebben. Kim vertelt: “De eerste dominante factor om zomaar elke klant aan te nemen is geld verdienen. Je gaat merken dat als je tegen die klanten ‘ja’ zegt je inderdaad het geld krijgt, maar die voldoening is er niet en het resultaat is er daardoor niet. Door trouw te blijven aan jezelf kan je heel goed uitzoeken welke klanten je wilt en welke klanten niet voor jou zijn. Bij mij is het aantal klanten hier juist door gegroeid. Je kwalificeert je klanten al meer van tevoren.”

Teambuilding

Teambuilding is nog een aandachtspuntje voor Kim. “Ik heb een aantal keer vervelende ervaringen gehad op dat vlak. Ik ben heel transparant, maar ik heb gemerkt dat op het vlak van teambuilding mensen dat vaak verkeerd gebruiken. Bijvoorbeeld mensen die zagen dat ik hard aan het groeien was en dan dachten dat er geld te halen viel bij mij”, vertelt ze.

Kim heeft nu wel een team. “Ik heb een fantastische rechterhand, Amber. Daarnaast edit Jordy, een vriend van mij, de podcasts. Mijn moeder doet de klantenservice en de financiën, en José doet de technische dingen.”

Personal branding

Het is van Kim een bewuste keuze geweest om haar eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken. “Ik wist op basis van mijn ervaring dat als ik zou willen switchen van doel met mijn bedrijf, ik op deze manier dezelfde naam kon behouden. Vandaar de keuze”, vertelt Kim. Personal branding is dan ook heel belangrijk voor Kim: “Dat is wel hoe ik mijn bedrijf heb opgebouwd. Ik zit in de coaching branche, ik geloof er heel erg in dat mensen dan aangaan op zowel een expertstatus als ook de persoon die jij bent. Mijn businessbudy zei dat ik mijzelf als influencer moest gaan positioneren. Daarmee wilde ik wel de term influencer een andere betekenis gaan geven. Met het doel dat ik heb – zoveel mogelijk mensen bereiken – is personal branding heel belangrijk. Als influencer is dit ook heel belangrijk.”

Start before you’re ready

Kim geloof honderd procent in ‘start before you’re ready’. Ze vertelt: “Het antwoord zit niet in je hoofd. Ik heb als ondernemer zoveel geëxperimenteerd. Als ik niet in die actiemodus was gedoken had ik zoveel ervaring niet gehad en had ik nooit gestaan waar ik nu sta.”
Je blijft altijd ontwikkelen, en je bedrijf ontwikkelt met je mee. Als je bedrijf niet met je mee verandert, dan doe je iets fout.

Podcast

Haar podcast is een heel belangrijk middel voor Kim. “Ik kan op die manier mijn gedachtes kwijt en mijn waarde delen. Ik hoef daarbij niet na te denken dat ik iets zo kort en duidelijk mogelijk zeg. Mensen tunen in en luisteren vaak de hele aflevering, hoe lang die ook is”, vertelt Kim.
Kim publiceert vijf podcasts per week die goed worden beluisterd. Zelf publiceerde ik er eerst twee podcasts per week, maar ik kreeg terug te horen dat dit te veel was voor mensen. Ik vraag me dus af wat maakt dat Kim haar luisteraars vijf podcasts niet te veel vinden, maar mijn luisteraars met één per week genoeg hebben. We zijn tot de conclusie gekomen dat Kim haar podcast meer in een routine komt, terwijl mijn podcast vaak lange afleveringen zijn, of afleveringen met praktische tips waar mensen echt even voor willen zitten.

Ik vraag me af of Kim denkt dat ze nog steeds de juiste kwaliteit kan bieden als ze zoveel podcasts maakt. “Ik ben niet altijd tevreden, maar soms hoor ik van mensen dat ze juist die podcast die ik zelf minder goed vond, heel waardevol vonden”, vertelt Kim.
Als ondernemer stel je vaak veel hogere limits voor jezelf, dan anderen aan jou stellen.

Combineren van platformen

De podcast is Kim haar nummer één marketingmiddel, maar Kim heeft ook veel volgers op Instagram. Ze combineert deze kanalen veel. “In mijn podcast zit het vooral op het teachen, mijn Instagram feed is meer een combinatie van teachen en mijn persoonlijke leven en met Instagram Stories documenteer ik heel erg mijn leven. Ik deel daar ook wel eens kort wat waarde, daar krijg ik vaak veel reacties op. Ook in een lancering combineer ik het veel. De kanalen versterken elkaar heel erg, mijn Instagram groeit vooral omdat mensen mijn podcast delen in hun Stories”, vertelt Kim.

Challenge

Kim: “Ik weet dat veel ondernemers stuggelen met echt structureel zichtbaar zijn, hier heb ik het zelf ook lastig mee gehad. Ik was dit zo beu dus ik ben de challenge met mezelf aangegaan dat ik zeven dagen achter elkaar, één keer per dag, met mijn hoofd op stories moest gaan om iets te zeggen. Geen excuses, je moet dit doen. Dit heeft me enorm veel gebracht.” Kim daagt jou uit om dit ook te doen!

Als je meer over Kim wilt weten of over alles wat ze jou kan leren, luister dan haar podcast en bekijk haar Instagram!

De CEO Chats podcast is er om jou een goede dosis motivatie, creativiteit en inspiratie te geven op het gebied van ondernemerschap. Claimy en haar ambitieuze vrouwelijke gasten delen in deze marketing podcast bruikbare strategieën voor meer succes, sales, omzet, productiviteit en een ijzersterke marketing mindset. Alles om jouw business naar het volgende level te tillen!

SHARE THIS STORY